مرتبط با این مطلب

باغ‌ملک یکی از شهرستان‌های تازه تاسیس استان خوزستان است و تاریخ آن با تاریخ نواحی شمالی استان خوزستان درآمیخته است. آورده‌اند که‌باغ‌ملک نخست باغی پهناور و متعلق به حکم‌ر‌ان آن منطقه بوده که رفته‌رفته آباد و گسترده شده و به صورت شهرکی در آمده‌است. شهرستان باغ‌ملک یکی از شهرستان‌های استان خوزستان است که در خاور این استان قرار دارد و از شمال به ایذه از جنوب به شهرستان رامهرمز از باختر به بخش ملاتانی و ازخاوربه استان چهارمحال و بختیاری (شهرستان لردگان) محدود می شود. مرکز این شهرستان باغ‌ملک است که در ۴۹ درجه و ۵۳ دقیقه طول جغرافیایی و ۳۱ درجه و ۳۱ دقیقه عرض جغرافیایی و ارتفاع ۷۱۹ متری از سطح دریا واقع شده است. براساس سرشماری سال ۱۳۷۵ جمعیت شهرستان باغ‌ملک ۹۰۱۰۶ نفر برآورد شده است.

باغملک-1-620x261

مکان های دیدنی و تاریخی

از مکان‌های تاریخی و دیدنی شهرستان باغ ملک اطلاعات مستندی در دست نیست.

پل بند تاریخی مربوط به دوره افشاریه

به گزارش پایگاه خبری وزارت نیرو، حمید ثریانی مدیر حفظ آثار فرهنگی تاریخی آب، سازمان آب و برق خوزستان، از شناسایی یک پل بند تاریخی مربوط به دوره افشاریه با پیشینه ای حدود ۳۰۰ سال در منطقه “برم جمال” باغملک خبر داد.
ثریانی، افزود: از این پل بند که در پنج کیلومتری شمال شرقی بخش میداوود در حوالی شهر باغملک شناسایی شده، در زمان حاضر برای آبیاری مزارع کشاورزی پیرامون آن استفاده می شود.
ثریانی گفت: آبهایی که از حوضچه این پل بند به روی زمین جریان پیدا کرده، بسیار شفاف و زلال است اما تنها قابلیت استفاده برای کشاورزی را دارد.
مدیر حفظ آثار فرهنگی، تاریخی آب سازمان آب و برق خوزستان یادآوری کرد: قدمت این پل بند از نقوش حک شده روی تکه های شکسته کوزه های تاریخی که در منطقه یافت شده توسط کارشناس سازمان میراث فرهنگی به دست آمده است.
شهرستان باغملک در جنوب غربی استان خوزستان و در فاصله حدود ۱۲۰ کیلومتری اهواز قرار دارد.

صنایع و معادن

عمده‌ترین معادن شهرستان باغ ملک معدن نمک و گچ است. معادن دیگری نیز در این شهرستان وجود دارد که هنوز به مرحله بهره‌برداری نرسیده‌اند.

کشاورزی و دام داری

کشاورزی،‌باغ‌داری، زراعت و دام‌داری مهم ترین شغل مردم شهرستان باغ‌ملک است. ازمحصولات کشاورزی آن‌ها گندم، جو، برنج، بنشن، انواع میوه، خرما و از تولیدات بخش دام‌داری، فرآورده های لبنی و پشم و دام زنده را می‌توان نام برد.

مشخصات جغرافیایی

شهرستان باغ‌ملک در مسیر راه رامهرمز به ایذه قرار گرفته است. این شهرستان از نظر جغرافیایی در ۴۹ درجه و ۵۳ دقیقه ی درازای خاوری و ۳۱ درجه و ۳۱ دقیقه ی پهنای شمالی و در ارتفاع ۷۱۹ متری از سطح دریا واقع شده است. شهرستان باغ‌ملک از شمال به ایذه از جنوب به رامهرمز از باختر به حوالی سوسنگرد و از خاور به مرز استان چهار محال و بختیاری و استان خوزستان محدود می گردد. آب و هوای این منطقه معتدل است. از مرکز شهرستان باغ‌ملک سه راه آسفالت فرعی جدا شده است:
۱- راه باغ‌ملک – ایذه به سوی شمال خاوری به درازای ۴۸ کیلومتر
۲- راه باغ‌ملک – هفتکل به سوی جنوب باختری به درازای ۴۴ کیلومتر
۳- باغ‌ملک – رامهرمز به سوی جنوب باختری به درازای ۵۷ کیلومتر

وجه تسمیه و پیشینه تاریخی

شهرستان باغ‌ملک در قدیم «جانکی» نام داشته و نام آن مخفف «جوانکی» است که نام طایفه ای از اکراد بوده که در دوره اتابکان لر بزرگ به این منطقه آمده و تا روزگار صفویه در این نواحی می زیسته اند. باغ‌ملک یکی از شهرستان های تازه تاسیس استان خوزستان می باشد و تاریخ آن با تاریخ نواحی شمالی استان خوزستان در آمیخته است. آورده اند که باغ‌ملک نخست باغی پهناور و متعلق به حکمران آن منطقه بوده که رفته رفته آباد و گسترده شده و به صورت شهرکی در آمده است. از نظر تاریخی آن را به دوران حکومت شاه طهماسب اول صفوی نسبت داده اند که نخست، طایفه ای به نام آل خورشیدی از ایلات بختیاری درآن تسلط داشته و بعدها در روزگار شاه طهماسب دوم با پیروزی ایل زنگنه بر طایفه آل خورشیدی این دو قوم با هم اختلاط یافته و مردم کنونی باغ‌ملک از آن دو طایفه هستند.

باغملک-620x465

تاریخ: 25 نوامبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت