نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » آموزش » نمک چه ضررهایی برای بدن دارد

وقوع بیماری قلبی و سکته مغزی در افرادی که همواره غذاهای با محتوای نمک بیشتر مصرف می­کنند بالاتر است. مطالعات نشان داده ­اند نمک طعم اکتسابی دارد به طوری که با دریافت مقادیر بیشتر، عادت به مصرف آن نیز افزایش می­یابد. نمک حاوی سدیم و کلراید است. سدیم برای تنظیم حجم خون، فشار خون، تعادل مایعات و عملکرد سلول حائز اهمیت است.

نمک

انسان روزانه به حدود ۱۱۵ میلی­گرم (یعنی فقط ۱٫۲۰ قاشق چای­خوری) نمک نیاز دارد. یک قاشق چای خوری نمک حاوی حدود ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم است. بر اساس این تحقیقات وقوع بیماری قلبی و سکته مغزی در افرادی که همواره غذاهای با محتوای نمک بیشتر مصرف می­کنند بالاتر است. میانگین مصرف نمک در جوامع مختلف، متفاوت است. توصیه سازمان جهانی بهداشت این است که مصرف نمک به ۵ گرم یا کمتر از آن در روز محدود شود.

به افرادی که به فشار خون بالا، بیماری کلیوی و نارسایی احتقانی قلب مبتلا هستند توصیه می­شود میزان سدیم دریافتی­شان را به ۱۰۰۰میلی گرم سدیم در روز کاهش دهند. مطالعات نشان می­دهند که محدود کردن نمک به کاهش فشار خون کمک می کند. تنظیم تعادل سدیم دربدن توسط کلیه ­ها صورت می­گیرد. محققان بر این باورند که با دریافت سدیم اضافی بار عملکرد کلیه ها افزایش یافته و نهایتا دچار نقص می­گردد که این هم به نوبه خود منجر به افزایش فشار خون و سایر بیماری­ها می شود. کاهش مصرف نمک یکی از موثرترین تغییرات شیوه زندگی است که فشار خون بالا را کنترل کرده ابتلا به بیماری کلیوی را کاهش می­دهد. اما در مورد منابع نمک بد نیست بدانید تنها درصد کمی از آن را با نمک­پاش به غذا اضافه می کنیم.

منابع مخفی سدیم ۷۰ تا ۹۰ درصد دریافت روزانه نمک را شامل می­شوند. در بعضی غذاها مانند فست فود و غذاهای کنسروی نمک به عنوان یک نگهدارنده افزوده می­شود، لذا محدود کردن مصرف این غذاها نیز به کاهش دریافت نمک کمک می کند.

تاریخ: 25 نوامبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: آموزش
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت