مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » آموزش » جلوگیری اورژانسی بارداری چگونه است

بارداری ناخواسته و بدون آمادگی قبلی، مطلوب هیچ زوجی نیست. لذا آشنایی با روشهای اورژانسی پیشگیری از حاملگی از اهمیت بالایی برخوردار است. جهت جلوگیری اورژانسی از بارداری، باید دوز اول (دو قرص اچ دی یا چهار قرص ال دی) را تا ۷۲ ساعت پس از آمیزش و دوز دوم را ۱۲ ساعت بعد از دوز اول مصرف نمود. روش دیگر میل کردن دو قرص لوونورژسترل بعد از نزدیکی (تا ۷۲ ساعت بعد) است.

 اورژانسی بارداری

سالها قبل انسانها در مقابل بارداری، هیچ راه اطمینان بخشی نداشتند که از وقوع آن جلوگیری به عمل آورند. تنها راه، انتظار فرا رسیدن قاعدگی بعدی بود. در حقیقت سرنوشت خود را به طبیعت واگذار می‌کردند تا چه اتفاق خواهد افتاد. آیا آنها با یک حاملگی ناخواسته مواجه خواهند شد یا بخت یارشان بوده و این بار هم از معرکه سالم خواهند جست. لیکن در حال حاضر روشهایی در دسترس است که اگر اتفاقاً مقاربت بدون استفاده از روشهای جلوگیری صورت گیرد، می‌توان از آن روش ها استفاده کرده و تا حدود قابل توجهی از بارداری جلوگیری نمود. شستشوی مهبلی، مصرف هورمونها، استفاده از IUD مسی از آن جمله اند.
اولین و مهمترین روش جلوگیری از بارداری بعد از انجام نزدیکی مشکوک یا نزدیکی بدون روش ها و وسایل جلوگیری، استفاده از قرص های اچ دی (HD) و ال دی (LD) است. در این روش، بعد از نزدیکی تا ۷۲ ساعت بعد از آن باید دو عدد قرص اچ دی (یا چهار عدد قرص ال دی) با مقدار مناسبی آب میل شود و ۱۲ ساعت پس از اولین قرصها، دوباره اینکار تکرار شود. یعنی دوعدد اچ دی (یا چهار عدد ال دی) دوباره میل گردد. هر چقدر اولین دوز قرص ها زودتر بعد از نزدیکی مصرف شوند امکان جلوگیری از بارداری بیشتر خواهد بود و هرچه به ۷۲ ساعت بعد از نزدیکی عقب انداخته شود این امکان بعید تر خواهد شد.
اگر تا دوساعت بعد از خوردن قرص ها، استفراغی صورت گیرد باید آن نوبت دوباره میل شود ولی استفراغ بعد از دوساعت ایرادی ندارد چون قرص ها به احتمال زیاد تا آنموقع جذب شده اند.
روش دیگر و جدیدتر استفاده از قرص لوونورژسترل Levonorgestrel است. در این روش لازم است فقط یک دوز دو قرصی (دو قرص همزمان) از لوونورژسترل خوراکی میل شود. بهتر است تا ۲۴ ساعت پس از نزدیکی این قرص ها استفاده گردند تا بهترین اثر جهت جلوگیری از بارداری ایجاد شود ولی تا ۷۲ ساعت بعد از نزدیکی هم می توان از این روش بهره گرفت.
نکته مهم این است که این روش ها نباید زیاد مورد استفاده قرار گیرد و مضرات زیادی دارد. لذا فقط در موارد اورژانس و بسیار محدود می توان از آن استفاده نمود.
پس به طور خلاصه جهت جلوگیری اورژانسی از بارداری، باید دوز اول (دو قرص اچ دی یا چهار قرص ال دی) را تا ۷۲ ساعت پس از آمیزش و دوز دوم آن را ۱۲ ساعت بعد از دوز اول مصرف نمود. یا اینکه فقط دو قرص لوونورژسترل تا ۷۲ ساعت بعد از نزدیکی میل گردد.
و نهایتا اینکه جدیدا از روش کارگذاشتن آیودی مسی (IUD) در رحم تا ۹۶ ساعت بعد از بارداری هم استفاده می شود.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت