مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سرگرمی » نایت پلاس » ماشین و موتور » چگونه با ماشین دنده اتوماتیک رانندگی کنیم ؟

چگونه با ماشین دنده اتوماتیک رانندگی کنیم ؟

رانندگی یک مهارت همه گیر و مهم در تمام دنیاست. اما قبل از اینکه به فکر رانندگی بیافتید، باید بدانید که رانندگی یک امتیاز است، و نه یک اجبار. پس باید هم زمان با رانندگی، مسئولیت پذیری در برابر راننده بودن را نیز بیاموزید. قوانین رانندگی برای خود ما وضع شده اند و رعایت آنها به نفع خودمان است.

ترمز دستی را بخوابانید. پدال ترمز را نگه دارید. سوییچ را بگردانید و استارت بزنید.

ماشین را در دنده قرار دهید. در ماشین های دنده اتوماتیک، حرکت (D) و یا معکوس (R) را می توانید انتخاب کنید. زمانی که می خواهید دنده عقب بگذارید، داخل آینه عقب را نگاهی بیاندازید. دست خود را روی صندلی کمک راننده قرار داده، سر را به عقب برگردانید و به عقب بروید.

پا را از روی ترمز برداشته و حرکت کنید. به مرور فشار روی گاز را بیشتر کنید.

شتاب مورد نظر را بگیرید. اگر در بزرگراه باشید، باید از حداکثر و حداقل سرعت حرکت آگاه باشید و البته با ترافیک جاده خود را وفق دهید. رعایت نکردن حداقل سرعت، می تواند به همان اندازه رعایت نکردن حداکثر سرعت خطرناک باشد. آرام و به مرور به شتاب خود بیافزایید.

کنترل خودرو را در دست داشته باشید. هر دو دست را روی فرمان قرار دهید. دست ها را در وضعیت ساعت ۸ و ۴ و یا کمی بالاتر، یعنی ۹ و ۳ نگه دارید. زمانی که می خواهید دور بزنید، دستی را که به چرخ مورد نظر نزدیکتر است را به سمت پایین بگردانید و دست مخالف را به سمت بالا و فرمان را به آن سمت بگردانید. در دور زدن های سریع، دستی که با آن فرمان را می کشید، باید روی دست هل دهنده قرار دهید و این کار را دو دستی انجام دهید.

طول خط توقف و ترمز خودرو را بدانید. باید حواستان باشد که چند متر جلوتر از ترمز، خودرو به طور کامل متوقف خواهد شد. همیشه فاصله خود را با خودروی مقابل خود حفظ کنید. این قانون را به یاد داشته باشید: همیشه دو ثانیه عقب تر از ماشین جلویی تان باشید. هیچگاه به طور ناگهانی توقف نکنید، مگر اینکه وضعیتی اورژانسی پیش آمده باشد.

چگونه با ماشین دنده اتوماتیک رانندگی کنیم ؟

از علائم هشدار خودرو، به درستی استفاده کنید. راننده ای که در پشت سرتان می راند، از ذهن شما خبر ندارد. باید با استفاده از علائم هشدار، او را با خبر سازید. ۵۰ متر قبل از محل گردش، در تعویض لاین و هنگام خروج از پارک و یا تصمیم به پارک راهنما بزنید.

از چراغ های خودرو، در موقعیت های خطر، تاریکی، وضعیت بارانی و یا مه، به درستی استفاده کنید. از روشن ماندن بی دلیل چراغ ها خودداری کنید.

از سالم بودن برف پاک کن مطمئن شوید و در هوای بارانی و یا برفی، از برف پاک کن به درستی استفاده کنید. در هوایی که دیدتان کمتر می شود، از سرعت خود بکاهید. بدون برف پاک کن سالم، در هوای طوفانی رانندگی نکنید.

همیشه قبل از عوض کردن لاین، راهنما بزنید. در آینه نگاه کنید و وضعیت خودروهای دیگر نسبت به خودتان را بررسی کنید. به لاین بعدی، در امتداد شانه های خود، نگاه کنید و وضعیت را دوباره بررسی کنید و به لاین دیگر بروید.

پس از اینکه به مقصد رسید، ماشین را خاموش کرده و درست پارک کنید. دنده را در وضعیت پارک قرار دهید. پا را روی ترمز گذاشته و متوقف شوید. دستی را بکشید. چراغ ها را خاموش کنید. درب خودروها را قفل کنید. وضعیت پارک خودرو را بررسی کنید.

تعریف جعبه دنده خودکار

چگونه با ماشین دنده اتوماتیک رانندگی کنیم ؟

جعبه‌دنده‌های خودکار (گیربکس‌های اتوماتیک) پس از جعبه‌دنده‌های مکانیکی و در جهت رفع مشکلات آنها طراحی شدند.یکی از بزرگترین مزیت‌های جعبه‌دنده‌های خودکار این است که به طورخودکار دنده‌ها را تعویض می‌نماید و وظایف راننده را کاهش می‌دهد در نتیجه راننده مجبور نخواهد بود در تعویض دنده‌ها مهارت خاص رانندگی را دارا باشد و تناسب بامقاومت مسیر که بستگی به وزن، سرعت و موقعیت خودرو دارد به طور خودکار در مواقع لزوم تعویض دنده‌ها انجام می‌گردد در جعبه‌دنده‌های معمولی بر اثر سرعت بیش از حد معمول و یا عدم ایجاد هماهنگی بین سرعت چرخ‌دنده‌ها, هنگام درگیر شدن توسط یک راننده غیر ماهر باعث فرسایش سریع قطعات خواهد گردید در صورتی که در جعبه دنده‌های خودکار راننده به یک اهرم تغییر وضعیت دنده‌ها و پدال گاز احتیاج دارد. مانند فشار دادن به پدال گاز در جعبه‌دنده خودکار تعویض دنده‌ها به طور خودکار انجام می‌گردد.

برخی از مشکلات جعبه دنده

چگونه با ماشین دنده اتوماتیک رانندگی کنیم ؟

سر و صدای خودرو هنگام توقف
نیازی به گفتن نیست که اگر هنگام تعویض دنده صداهای غیر معمول می‌شنوید به این علت است که گیربکس به شدت در حال کار است، ولی آیا به فکرتان خطور می‌کند هنگامی که دنده خلاص است هم اشیایی به هم برخورد بکنند؟ بله، قطعات گیربکس در تماس با هم هستند و به هم برخورد می‌کنند. این قبیل سر و صداها می‌توانند، راه حل هایی ساده و یا گران قیمت داشته باشند… مانند بسیاری از عیب و ایرادهایی که در فهرست ما وجود دارند، گاهی افزودن یا تعویض واسکازین گیربکس می‌تواند کارساز باشد. به خاطر داشته باشید که درست مانند روغن موتور، خودروهای مختلف با فرمولاسیون خاصی که در راهنمای آن قید شده است بهتر کار می‌کنند. سر و صدای زیاد گیربکس هنگام خلاصی دنده می‌تواند نشان دهنده مشکلی جدی باشد، از جمله فرسودگی قطعات مکانیکی که نیاز به تعویض دارند. در این صورت، ممکن است چرخ‌دنده ها فرسوده شده باشند یا دنده چرخ دنده ها خورده شده باشد. از دست دادن کنترل هنگام رانندگی ابداً تجربه‌ای خوشایند نیست. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید اگر گیربکس داغ به موقع تعمیر نشود چطور می‌تواند باعث بشود خودرو تعادلش را به شدت از دست بدهد.

جا نرفتن دنده
در گیربکس هایی که به درستی کار می‌کنند، خودرو با همان دنده‌ای که شما یا کامپیوتر خودروی‌تان تعیین کرده‌اید به راهش ادامه می‌دهد، تا زمانی که شما یا کامپیوتر بخواهید دنده عوض کنید. ولی در مورد گیربکس هایی که دنده آن ها از جا در می‌رود، خودرو دیگر با دنده‌ای که برایش تعیین شده حرکت نمی‌کند و آن را پس می‌زند، و (گیربکس های دستی) تمایل دارند به حالت خلاص در بیایند. این امر در بهترین حالت ناامید کننده و در بدترین حالت خطرناک است: وقتی پای‌تان را از روی پدال گاز برمی‌دارید تا کنترل خودرو از دست‌تان خارج نشود، تنها چیزی که به آن فکر می‌کنید این است که گیربکس نیرویی به چرخ ها منتقل نکند. نیازی نیست به فکر فرو بروید. اگر چنین اتفاقی افتاد، بدانید وقت آن است نگاهی به گیربکس خودروی‌تان بیندازید. در بخش بعد، از علامت هشدار دهنده دیگری صحبت می‌کنیم که ممکن است یک « فاجعه» واقعی به نظر برسند ولی برطرف کردن‌شان زیاد پیچیده نیست.

کلاچ شل
در اینجا مشکل دیگری مطرح می‌شود که دارندگان خودروهایی با گیربکس دستی را غافلگیر می‌کند، یعنی: کلاچ شل. کلاچ شل، کلاچی است که وقتی راننده پدال کلاچ را فشار می‌دهد، دیسک را از فلایویل جدا نمی‌کند. راننده نمی‌تواند دنده را تعویض کند چون کلاچ هنوز درگیر است و دارد با نیروی موتور می‌چرخد. راننده به طوری ناگهانی و با صدای سایش غیرمنتظره‌ای که هنگام تعویض دنده می‌شنود از این مشکل مطلع می‌شود. خوشبختانه، مشکل زیاد جدی نیست و برطرف کردن آن هم در مقایسه با دیگر مشکلات مربوط به گیربکس، هزینه‌بر نیست. در اغلب موارد، مشکل به شل شدن بیش از حد پدال کلاچ مربوط می‌شود. وقتی کابل یا اتصال بین پدال و دیسک کلاچ زیاد آزاد باشد، کلاچ اهرم کافی برای جدا کردن دیسک از فلایویل را در اختیار ندارد. اگر بدانید دنبال چه چیزی می‌گردید، حتی افراد غیر متخصص هم می‌توانند ایرادهای گیربکس را تشخیص بدهند. برای اینکه در مورد یکی از آشکارترین ایرادها مطالبی بدانید، ادامه مطلب را بخوانید.

نشت روغن
دیدن نشت واسکازین گیربکس یکی از آسان‌ترین راه هایی است که می‌توانید بفهمید گیربکس خودروی‌تان نیاز به توجه دارد. واسکازین برای گیربکس های اتوماتیک و توانایی آن ها در تعویض دنده نقشی حیاتی دارد، بنابراین یک لکه کوچک روغن روی کف پارکینگ می‌تواند به سرعت به مشکلی جدی تبدیل شود. وقتی واسکازین گیربکس های اتوماتیک را چک می‌کنید، اطمینان حاصل کنید که تیره رنگ نیست و بوی روغن سوخته نمی‌دهد. در این صورت، باید به تعمیرگاه بروید و آن را عوض کنید. واسکازین گیربکس های دستی را باید از طریق درپوش روی گیربکس چک کرد. در این مورد هم، اگر به نشت واسکازین مشکوک هستید، از یک تعمیرکار بخواهید محل نشت را پیدا کرده و آن را برطرف کند. اگر سطح واسکازین بالاست، راه ساده‌تر دیگری هم برای پی بردن به مشکلات گیربکس وجود دارد. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید چطور می‌توانید حتی بدون بالا زدن کاپوت، از این مشکلات آگاه شوید. روشن شدن چراغ چک موتور یکی از هشدارهای زود هنگامی است که نشان می‌دهد چیزی در گیربکس خوب کار نمی‌کند. چراغ چک موتور ممکن است به دلایل دیگری که هیچ ارتباطی به گیربکس ندارند هم روشن بشود، ولی این هشدار آشکار را نادیده نگیرید. در خودروهای امروزی‌تر، حسگرهایی روی موتور نصب شده‌اند که موارد غیرعادی را تشخیص داده و به کامپیوتر خودرو را از وجود مشکل در یک قسمت از خودرو مطلع می‌کنند. حسگرهایی که روی گیربکس نصب شده‌اند نیز می‌توانند متوجه ارتعاشات و مشکلاتی جزئی بشوند که شما حتی نمی‌توانید آن ها را ببینید یا احساس کنید. اگر می‌خواهید بدانید روشن شدن چراغ چک موتور مربوط به مشکلات گیربکس است یا نه، می‌توانید یک ابزار تشخیص عیب خریداری کرده و سوکت آن را به سوکت پنل ابزاری که سمت راننده قرار دارد وصل کنید. ابزار تشخیص عیب، کُدی را نمایش خواهد داد که مربوط به قسمتی است که مشکل دارد. اگر آن کد به شما می‌گوید گیربکس ایرادی دارد، خب، وقت آن است که سری به تعمیرگاه بزنید.ولی حتی اگر چراغ چک موتور هم خاموش باشد، باز هم می‌توانید از ایرادهای گیربکس مطلع بشوید. در ادامه مطلب، می‌بینید که وقتی گیربکس نیاز به تعمیر دارد، خودرو چه حرکاتی می‌کند.

لرزیدن یا تکان خوردن
بسته به اینکه گیربکس دستی داشته باشید یا اتوماتیک، وقتی گیربکس درست کار نکند خودرو شما واکنش های متفاوتی نشان خواهد داد. همانطور که در بخش قبل گفته شد، یکی از نشانه های رایج مشکل، شنیدن صدای سایش یا حس کردن آن هنگام تعویض دنده است. اگر کلاچ را تا آخر بگیرید و دنده را عوض کنید و باز هم صدای سایش بشنوید، ممکن است کلاچ فرسوده شده یا نیاز به رگلاژ داشته باشد. شاید هم یک یا چند تا از هماهنگ کننده های چرخ‌دنده فرسوده شده یا آسیب دیده‌اند. عوامل زیادی وجود دارند که باعث سایش چرخ‌دنده ها به هم می‌شوند. در مورد گیربکس های اتوماتیک، به احتمال زیاد احساس خواهید کرد به جای تعویض دنده های تقریباً نامحسوس، خودرو هنگام تعویض دنده می‌لرزد، و یا با تکان به دنده بعدی می‌رود. هر دو علامت این هستند که خودرو به تعمیر احتیاج دارد. اگر متوجه چیزی غیر از تعویض دنده نرم می‌شوید، شاید لازم باشد گیربکس اتوماتیک خودروی‌تان را برای تنظیم یا تعمیر به دست تعمیرکار بسپارید. ولی به جز تشخیص عیب و ایرادهای گیربکس، در موارد دیگری هم می‌توانید از حواس‌تان استفاده کنید. ادامه مطلب را بخوانید تا ببینید باید گوش به زنگ شنیدن چه صداهایی باشید.

صدای ناله، وزوز و سوت
توصیف اینکه صدای یک گیربکس معیوب چطور می‌تواند باشد دشوار است ولی به طور قطع هنگام شنیدن آن متوجه خواهید شد چیزی درست کار نمی‌کند. هر خودرویی به روش متفاوتی ساخته شده است و صداهایی که تولید می‌کند هم بسیار متفاوت است ولی اگر خودروی‌تان گیربکس اتوماتیک دارد، فرصت خوبی است که صدای نالیدن، وزوز کردن یا حتی سوت کشیدن بشنوید. در مورد گیربکس های دستی، صدا معمولاً قدری غیرمنتظره‌تر و مکانیکی‌تر است. اگر هنگام تعویض دنده صدای سایش می‌شنوید، حتماً باید به یک متخصص مراجعه کنید. ولی صدای سایش از زیر خودرو همیشه مربوط به گیربکس نیست. شاید اتصالات سرعت پایدار (CV joints) یا حتی دیفرانسیل مشکلی دارد. ابتدا ممکن است گاه گاهی صدا به گوش‌تان بخورد ولی اگر به آن ها بی‌توجهی کنید با گذشت زمان بیشتر شنیده خواهند شد

ضعف واکنش
‌گیربکس ها طوری طراحی شده‌اند که موقع تعویض، دنده مناسب را جا بزنند، بنابراین، وقتی در این کار تعلل می‌کنند یا از انجامش سرباز می‌زنند، نشانه‌ای است از اینکه عیب و ایرادی وجود دارد. وقتی گیربکس دستی مشکل پیدا می‌کند، متوجه می‌شوید که بعد از جا زدن دنده‌، دور موتور بالا می‌رود ولی خودرو به نسبت دور موتور سریع پیش نمی‌رود. در این صورت، ممکن است کلاچ فرسوده شده باشد یا مشکلات جدی‌تری وجود داشته باشد. در گیربکس های اتوماتیک هم مشکل ضعف واکنش به وجود می‌آید ولی بیشتر زمانی خودش را نشان می‌دهد که حالت های «Park» یا «Drive» را انتخاب می‌کنید. خودرو بلافاصله به یکی از این حالت ها می‌رود ولی گیربکس در ورود به این حالت ها تعلل می‌کند، پس به احتمال زیاد مشکلی در گیربکس وجود دارد.

تاریخچه جعبه دنده ( گیربکس) اتوماتیک

چگونه با ماشین دنده اتوماتیک رانندگی کنیم ؟

در سال ۱۹۳۸ کرایسلر کلاچ هیدرولیکی را تولید نمود که با وجود آن در حالی که جعبه دنده می توانست در وضعیت درگیری باشد موتور با دور آرام به کار خود ادامه می داد . و با این طرح گام موفقیت آمیزی در ابداع جعبه دنده های نیمه اتوماتیک برداشته شد و بدین لحاظ کرایسلر مشهور گردید . جعبه دنده های نیمه اتوماتیکی که طراحی گردید به نام های مختلف در تجارت شناخته شد مانند: و در طراحی های بعد به جای کلاچ هیدرولیکی مبدل گشتاور هیدرولیکی جایگزین شد و به نام های کرایسلر تورک – درایو و پلی موث هیدرایو نامیده شد. مشاهده می شود که در آن ها به منظور تعویض دنده ها هنوز از یک کلاچ پایی استفاده شده است .

در سال ۱۹۴۰ کارخانه جنرال موتور جعبه دنده هیدراماتیک را برای اولین بار در اتومبیل اولد زموبیل به کار برد . این طراحی اولین بار در اتومبیل اولدزموبیل به کار برد . این طراحی اولین کاربرد کلاچ های هیدرولیکی را در ترکیب جعبه دنده ۴ دنده ای مشخص کرد و جعبه دنده اتوماتیک نامیده شد که در آن مجموعه خورشیدی جلو و عقب برای وضعیت خلاص و دنده های جلو به کار برده شد و در دنده عقب مجموعه ی خورشیدی جلو نسبت دور کاهنده ای ( افزایش گشتاور ) دارد و مجموعه خورشید عقب مسیر قدرت را عکس نمود و همچنین نسبت دور دنده عقب را بیشتر کاهش می دهد . (سبب افزایش گشتاور می شود.)

در سال ۱۹۴۸ بیوک جعبه جعبه دنده د اینافلو را ارائه داد و اولین اتومبیلی بود که در آن موفق شده بودند جعبه دنده اتوماتیک را با مبدل گشتاور هیدرولیکی به کار برند که با استفاده از مجموعه خورشیدی حرکت مستقیم دنده یک و دنده عقب را شامل می شد و اهرم تعویض دنده جعبه دنده را به محور خروجی مبدل گشتاور بدون دنده های اضافی مربوط می سازد . ضریب ماکزیمم در مبدل گشتاور ۱ : ۲۵/۲ و نسبت دنده در دنده یک ۱ : ۸۲/۱ می باشد که دارای کشش عالی در سر بالایی ها بوده و حالت ترمز موتوری در سرازیری ها را نیز دارا می باشد کاربرد عمومی جعبه دندذه های اتوماتیک که ناشی از رشد صنعتی بوده است .

چگونه با ماشین دنده اتوماتیک رانندگی کنیم ؟

جعبه دنده های اتو ماتیک فورد – ا – ماتیک ترکیبی است از یک مبدل گشتاور ۳ عنصری و یک سیستم مجموعه خورشیدی که شامل ۳ دنده جلو ( ۳ سرعته ) و یک دنده عقب می باشد . ضریب ماکزیمم مبدل گشتاور آن برابر ۱: ۱/۲ می باشد . مسیر حرکت از مبدل گشتاور شروع می شود و دارای نسبت دنده متوسط ( دنده دو ) ۱ : ۴۸/۱ ( افزایش گشتاور کم ) با تعویض دنده به طور خودکار بوده و همچنین دارای نسبت دنده یک ۱ : ۴۴/۲ ( افزایش گشتاور زیاد ) که برای عبور در سر بالایی ها و حالت ترمز موتوری در سرازیریها می باشد طراحی شده است .

کرایسلر دارای جعبه دنده اتوماتیک دو سرعته به نام پاور فلایت می باشد که دارای یک مبدل گشتاور ۳ عنصری ( توربین پمپ استاتور ) و دو مجموعه خورشیدی با نسبت دنده هایی به منظور درگیری دنده یک دنده عقب و دنده مستقیم می باشد . هنگام حرکت مسیر قدرت از مبدل گشتاور که دارای ضریب ماکزیمم گشتاوری ۱ : ۷/۲ است شروع می شود و در دنده یک نسبت دنده ی ۱ : ۲۷/۱ می باشد که به طور خودکار در دنده مستقیم قرار می گیرد . ( در دنده مستقیم نسبت دنده ۱ : ۱ است و در صورت لزوم نسبت مبدل گشتاور اعمال می گردد . ) این جعبه دنده نیز توسط اهرم تعویض دنده به طور دستی در دنده یک ( برای حرکت در سربالایی و سرازیری ) قرار می گیرد .

طرح جدید جعبه دنده اتوماتیک اولتراماتیک مربوط به اتومبیل پاکارد نشان می دهد که دارای مبدل گشتاور ۴ عنصری و یک مجموعه دنده های خورشیدی است که مشابه جعبه دنده د اینافلوی بیوک می باشد و قادر است تا وضعیت های دنده مستقیم دنده یک و دنده عقب را درگیر نماید . مسیر قدرت مانند جعبه دنده ی د اینافلو در حرکت به جلو از مبدل گشتاور شروع شده و بدون کمک دنده های اضافی به محور خروجی منتقل می گردد . مبدل گشتاور آن دارای یک کلاچ اصطکاکی برای وضعیت دنده مستقیم می باشد که به طور خودکارعمل می کند و در سایر وضعیت ها کلاچ اصطکاکی مبدل گشتاور قطع می باشد که مبدل می تواند حد اکثر نسبت گشتاوری ۱ : ۴/۲ را منتقل نماید . نسبت در دنده یک ۱ : ۸۲/۱ می باشد که جعبه دنده به وسیله اهرم تعویض دنده می تواند در این وضعیت برای عبور درسر بالایی و سرازیری قرار گیرد .

چگونه با ماشین دنده اتوماتیک رانندگی کنیم ؟

جعبه دنده های اتوماتیک استودبکر که به وسیله بورگ – وارنر ارائه گردید دارای مبدل گشتاور ۳ عنصری با یک کلاچ حرکت مستقیم و دو مجموعه خورشیدی که ۳ دنده جلو و یک دنده عقب می باشد طراحی گردیده است . حداکثر ضریب افزایشی مبدل گشتاور ۱ : ۱۵/۲ است که دارای وضعیت دنده متوسط دنده مستقیم دنده یک و دنده عقب می باشد و نسبت دنده ها عبارتند از : دنده ۱ :۳۱/۲ دنده دو ۱: ۴۳/۱ و دنده سه ۱ : ۱ برای حرکت در سر بالایی و سرازیری با دنده یک می توان توسط توضیحات بعدا گفته خواهد شد . اهرم تعویض دنده به طور دستی جعبه دنده را در وضعیت قرار داد.

تا سال ۱۹۵۵ طراحی جعبه دنده های اتوماتیک کامل گردید و از آن تاریخ به بعد با اتخاذ تصمیم مشترک و استاندارد اکثر کارخانجات آن را به کار بردند به طوری که امروزه بیش از ۹۰ درصد اتومبیل ها ی امروزی آمریکایی مجهز به جعبه دنده های اتوماتیک می باشند . جعبه دنده اتوماتیک اولترا ماتیک مربوط به اتومبیل پاکارد مسیر قدرت در آن و در جعبه دنده اتوماتیک پاورگلاید و سایر جعبه دنده های اتوماتیک ۲ سرعته یکسان می باشد .

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت