نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » پیشگیری و بیماری ها » کم کاری تیروئید،از علایم تا درمان

درمان و علائم کم کاری تیروئید ، آیا اخیرا با احساس خستگی و مشکل در تمرکز و یا شاید تغییر در موها و وزن و یا داشتن احساسی جدید و ناخوشایند مواجه شده اید؟ ممکن است شما این حالت های جدید را به بیماری های دیگر و یا به افزایش سن نسبت بدهید اما این علائم می توانند علائم کم کاری تیروئید باشند.

 

کم کاری تیروئید

کم کاری تیروئید

علائم کم کاری تیروئید و درمان آن

 

تیروئید یک غده پروانه ای شکل در گردن است. غده تیروئید هورمونهایی را برای تنظیم سوخت و ساز بدن ترشح می کند. پایین بودن هورمون های تیروئید می تواند طیف وسیعی از علائم از جمله خستگی، یبوست، خشکی پوست، شکنندگی ناخن ها، تغییرات در مو، درد و احساس ناراحتی را به وجود بیاورد. کم کاری تیروئید درمان نشده می تواند شانس ابتلا به کلسترول خون بالا، فشار خون بالا و بیماری های قلبی را افزایش دهد.

 

زنان بیشتر از مردان در معرض خطر ابتلا به بیماری های تیروئید قرار دارند. این احتمال با افزایش سن بیشتر نیز می شود. در برخی از زنان تشخیص زود هنگام مشکلات تیروئید به علت پیشرفت تدریجی آن مشکل است اما در برخی از افراد این علائم به سرعت و در چند هفته تا چند ماه بروز و پیشرفت می کنند.

 

 

علائم کم کاری تیروئید عبارتند از:

 

. خستگی: ممکن است شما به صورت غیر طبیعی احساس خستگی و یا کمبود انرژی داشته باشید.

 

. عدم تحمل سرما: ممکن است شما بیش از حد طبیعی احساس سرما کنید به عنوان مثال در محیطی که دیگران آن را سرد نمی دانند شما احساس سرما داشته باشید.

 

. از دست دادن اشتها، افزایش وزن: کم کاری تیروئید باعث کاهش سوخت و ساز بدن و در نتیجه نیاز کمتر به کالری و بنابراین کاهش اشتها می شود. این در حالی است که کاهش سوخت ساز بدن باعث می شود که کالری های دریافتی بدن به صورت چربی ذخیره شوند.

 

. اثرات قلبی و عروقی: میزان پایین هورمون های تیروئید می تواند منجر به بروز فشار خون بالا، کلسترول بالا (کلسترول کلی و LDL) شود. به تدریج و با گذشت زمان، کم کاری تیروئید می تواند بر توانایی قلب بر پمپاژ خون تاثیر منفی بگذارد.

 

. اثرات روانی کم کاری تیروئید: کم کاری تیروئید و افسردگی علائم مشابه زیادی دارند. از جمله این علائم عبارتند از، مشکل در تمرکز کردن، مشکل در حافظه و از دست دادن علاقه به کارهایی که قبلا برای شما جذاب بوده است.

 

. سایر علائم و نشانه ها: کم کاری تیروئید می تواند علائم دیگری را نیز در سراسر بدن به وجود بیاورد. برخی از این علائم عبارتند از یبوست، درد های عضلانی و درد در اطراف مفاصل و خشکی و نازک شدن پوست، مو و ناخن ها

 

اگر با هر کدام از این علائم مواجه شدید به پزشک مراجعه کنید. پزشک شما را معاینه کرده و ممکن است برای تشخیص میزان عملکرد تیروئید برای شما آزمایش خون تجویز کند.

 

کم کاری تیروئید معمولا با تجویز دارو و مصرف دوز مشخصی از آن به صورت روزانه درمان می شود. این داروها دقیقا مانند هورمون های طبیعی بدن کار می کنند.

 

ممکن است پزشک برای پیدا کردن دوز مناسب شما به زمان نیاز داشته باشد. با مصرف این داروها معمولا علائم کم کاری تیروئید تا حد بالایی درمان می شوند. ممکن است پزشک از شما بخواهد که دو بار در سال برای انجام چک آپ و تعیین دوز مناسب به ایشان مراجعه کنید.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت