نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » آشپزی » طرز تهیه آش شله قلمکار
طرز تهیه آش شله قلمکار

طرز تهیه آش شله قلمکار

مواد لازم:

سبزی آش ۷۰۰ گرم
برنج ۲۰۰ گرم
حبوبات ۶۰۰ گرم
لوبیا چشم بلبلی ۱۰۰ گرم
گوشت گردن یا سردست ۷۰۰ گرم
نمک، فلفل، زردچوبه، روغن به میزان لازم
نعنا داغ و پیاز داغ به میزان لازم


توجه: سبزی شامل تره، شوید، جعفری، گشنیز، اسفناج، ترخون و مرزه است که اگر اسفناج در دسترس نبود اشکالی ندارد. سبزیجات از نظر مقدار به ترتیب تره، گشنیز، شوید، جعفری، اسفناج، ترخون، مرزه استفاده شود.حبوبات شامل همه حبوبات مثل لوبیا چیتی، لوبیا قرمز، لوبیا سفید، نخود، عدس و ماش است که تمام این حبوبات را اینقدر میپزیم تا له شوند. یا اینکه آنها را میپزیم و بعد با گوشت کوب له میکنیم. البته لوبیا چشم بلبلی جدا از اینهاست و فقط در حد پختن کافی است و له نمیکنیم.

برای طبخ این غذا ابتدا گوشت را بعد از پختن میکوبیم یا با دست ریش ریش میکنیم تا کامل نرم شود.برنج را قبلاً خیس کرده ایم.برنج را روی حرارت با آب میگذاریم نیم ساعت بپزد و له شود سبزی ریز خرد شده را به آن اضافه میکنیم و حبوبات را اضافه میکنیم به جز لوبیا چشم. گوشت را هم اضافه میکنیم.
حرارت این آش باید کم ملایم باشد و آرام آرام بپزد و مرتب هم میزنیم تا آش حالت کشدار پیدا کند و خوب جا بیفتد.در اواسط پخت نعنا داغ و زردچوبه و نمک و فلفل و لوبیا چشم بلبلی را اضافه میکنیم آش باید کاملاً جا بیفتد و پخته شود.
هنگامی که پخت داخل ظرف کشیده و با پیاز داغ و نعنا داغ تزئین میکنیم.معمولاً این آش را با طعم تند مصرف میکنند یعنی فلفل بیشتری میزنند.در صورت تمایل میتوان از روغن یا کره هم استفاده کرد چون این آش چربی زیادی ندارد.کل زمان پخت آش حدوداً ۵/۱ ساعت است.می توان در صورت در دسترس نداشتن سبزی تازه از سبزی خشک هم استفاده کرد که در آن صورت از ترخون و مرزه کمتری استفاده میکنیم.اگر از سبزی خشک استفاده میکنید سبزیها را دو سه ساعت در آب نیم گرم خیس میکنیم بعد استفاده میکنیم.اگر حبوبات را قبلاً کامل له نکرده اید میتوانید در اواخر پخت با گوشت کوب برقی چند دقیقه داخل ظرف آنها را بکوبید یا با گوشت کوب دستی روی حبوبات میکشیم تا کامل له شوند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت