نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » آشپزی » طرز تهیه آش ماست زنجان
طرز تهیه آش ماست زنجان

طرز تهیه آش ماست زنجان

مواد لازم :

نخود
عدس
لوبیا چیتی
لوبیا کشاورزی
برنج آش
بلغور
ماست
رشته آش
سبزی آش
پیاز، نعناع، نمک، سیر

 

توجه: ۱٫ از سیر برای تزئین استفاده میکنیم.
۲٫ سبزی آش شامل : گشنیز، جعفری، شوید، برگ چغندر، اسفناج است.

ابتدا پیاز را داغ میکنیم سپس نعناع را اضافه میکنیم وقتی نعناع سرخ شد نمک اضافه میکنیم و تفت میدهیم.آب اضافه میکنیم میگذاریم بجوشد.هنگامی که  آب جوشید حبوبات را یکی یکی اضافه میکنیم.حبوبات را از قبل خیسانده بودیم.حبوبات شامل لوبیا چیتی، نخود، لوبیا کشاورزی است.
وقتی حبوبات نیم پز شدند سبزی خرد شده تمیز شده آماده را اضافه میکنیم.ابتد جعفری را اضافه میکنیم بعد وقتی چند دقیقه جوشید بقیه سبزیجان را با هم اضافه میکنیم.هنگامی که مواد نیم پز شدند، ده دقیقه مانده به آخر برنج و بلغور را که از شب قبل خیسانده ایم اضافه میکنیم.وقتی مواد کمی به جوش آمدند عدس را که از شب قبل خیس کرده ایم اضافه میکنیم و میگذاریم بپزد.

عدس چون زودتر پخته میشود در آخر اضافه کردیم.در آخر رشته را هم اضافه میکنیم و میگذاریم بپزد.آخرهای کار کمی آرد را با آب هم میزنیم و اضافه میکنیم تا آش لعابدار و خوشمزه تر شود، وقتی حدود ۵ دقیقه جوشید زیر گاز را خاموش میکنیم.اگر بخواهیم این آش را به مقدار زیاد بپزیم، برای هر صد نفر از هر کدام از مواد یک کیلو میریزیم. و رشته ۳ کیلو میریزیم. پس اگر تعداد ده نفر باشد از هر کدام از مواد ۱۰۰ گرم و از رشته ۳۰۰ گرم استفاده میکنیم.برای تزئین روی آش اول روی سطح آن ماست سفید میریزیم تا تزئین روی آن خوب دیده شود بعد ماستی که با زعفران رنگ آن را زرد کرده ایم به شکل دلخواه میریزیم و سپس ماستی که با آب لبو رنگی کرده ایم میریزیم و بعد نعناع داغ میریزیم و سپس سیری که با زعفران رنگی کرده ایم میریزیم.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت