مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » پوست ، مو ، زیبایی » تزریق چربی کم خطرترین جراحی زیبایی

تزریق چربی چیست؟

تزریق چربی یکی از روشهای رایج مورد استفاده در جراحی زیبایی صورت است. این روش در واقع یک نوع پیوند بافت است به این معنی که باید سلولهای زنده چربی از بدن گرفته شود و قبل از اینکه سلولها از بین بروند به ناحیه مورد دلخواه پیوند شوند. این کار بدون نیاز به بیهوشی به راحتی قابل انجام است و بر خلاف لیپوساکشن که عوارضی مانند آمبولی چربی دارد در روشی که برای تزریق چربی استفاده می شود، چون مقدار چربی برداشت شده بسیار کم است، چنین عوارضی اصلا وجود ندارد و برای بیمار بی خطر است.

تزریق چربی

تزریق چربی

روش انجام کار چگونه است؟

در این روش، چربی قسمتی از بدن از راه سوراخ کوچکی که ایجاد می شود بوسیله کانولاهای ظریف برداشته می شود، این سوراخ به قدری کوچک است که بعد از انجام کار نیاز به بخیه ندارد. چربی بدست آمده در ابتدا با مقداری خون و سرم مخلوط است لذا این مواد با روشهای مختلف جدا می شوند تا چربی خالص تری به دست آید. در نهایت چربی بدست آمده بوسیله سوزنها و کانولاهای ظریفی که برای این کار طراحی شده اند به قسمتهای مختلف صورت تزریق می گردد.

تزریق چربی چه کاربردی دارد؟

تزریق چربی برای شکل دادن به قسمتهای مختلف صورت (مانند بزرگ کردن لبها و برجسته کردن گونه ها) و رفع چین و چروک صورت به کار می رود. از این نظر اثر و کاربرد چربی مانند تزریق ژل یا فیلر است. تزریق چربی می تواند بسیاری از علائم پیری صورت را از بین ببرد. این روش بویژه در افراد زیر ۶۰ سال که تمایل به لیفت صورت دارند موثر بوده و در اغلب موارد نیاز به لیفت صورت را تا چندین سال به عقب می اندازد. اگر تزریق چربی برای برطرف کردن چینهای سطحی و بهبود جای جوشها به کار می رود معمولا ناحیه تزریق سطحی تر است تا اثر بیشتری از خود نشان دهد. در این حالت چربی تزریق شده باعث کلاژن سازی در زیر پوست شده و تا حدودی پوست جوانتر و شادابتر به نظر می رسد. در مواردی که تزریق چربی برای برطرف کردن چینهای عمیق، برجسته کردن گونه و لبها و حجم دادن به قسمتهای دیگر صورت به کار می رود ناحیه تزریق وسیعتر بوده و از زیر پوست تا قسمتهای عمیق را در بر می گیرد.

اثر تزریق چربی چه مدت باقی می ماند؟

اثر تزریق چربی بر خلاف تصور اکثر مردم دائمی می باشد. موفقیت تزریق چربی، بستگی زیادی به مهارت پزشک دارد. در مواردی که اثر تزریق زود از بین رفته باشد، اشکالاتی در محاسبات حجم چربی و یا تکنیک انجام کار وجود داشته است، به این معنی که سلولهای چربی منتقل شده یا کم بوده و یا زنده نمانده و بعد از مدت زمانی تمامی چربی جذب شده است. به عنوان مثال یکی از تکنیکهای غلطی که مشاهده می شود این است که پزشک، چربی بیشتری از بیمار گرفته و پس از تزریق ابتدایی، چربی اضافه را در فریزر نگهداری کند تا بعدها مجددا برای تزریق استفاده شود، با این روش مطمئنا هیچگونه سلول زنده ای تزریق نشده و بعد از مدتی اثر آن از بین می رود.

تزریق چربی

تزریق چربی

تزریق چربی در چند مرحله انجام می شود؟ و در چه کسانی لازم به تکرار است؟

اگر حجم زیادی از چربی برای شکل دادن به صورت و یا جوانسازی صورت مورد نیاز باشد، ممکن است برای به دست آوردن نتیجه بهتر، تکرار تزریق، لازم باشد. نتیجه تزریق چربی علاوه بر مهارت جراح به وضعیت فرد و مراقبتهای بعد از تزریق نیز بستگی دارد. در افراد سیگاری و کسانی که بیماریهای مزمن مانند دیابت، فشار خون، بیماریهای انعقادی خون و… دارند، به دلیل اینکه مقدار کمتری از چربی پیوند شده باقی می ماند ، نیاز به تکرار تزریق بیشتر از افراد عادی می باشد. درضمن چربی تزریق شده مانند چربی دیگر قسمتهای بدن رفتار می کند، به این معنی که اگر بعد از تزریق چربی، بیمار وزن زیادی را از دست بدهد، چربی های تزریق شده نیز جذب می شود و فرد نیازمند تکرار تزریق می شود. لذا توصیه می شود اگر قصد کاهش وزن را دارید، قبل از تزریق چربی این کار را انجام دهید.

مزیتهای مهم تزریق چربی نسبت به تزریق ژل چیست؟

احتمال عفونت در تزریق چربی بسیار کمتر از تزریق ژل است بنابر این در کسانی که عفونت محل تزریق خطرناک است مانند افرادی که پروتز چانه یا گونه دارند، بهتر است به جای ژل از تزریق چربی استفاده کنند.
در مجموع هزینه تزریق چربی بسیار کمتر از هزینه تزریق ژل است زیرا اغلب ژلهای خوب و کم عارضه، گران بوده و اثر آنها بعد از مدتی از بین می رود و نیاز به تزریق مجدد دارند.
در محل تزریق چربی، ناهمواری اغلب دیده نمی شود در حالیکه در محل تزریق ژل ایجاد ناهمواری بسیار شایع است و ممکن است تا مدتهای طولانی از بین نرود، این حالت در لبها و زیر چشمها بیشتر دیده می شود.
با تزریق چربی در لایه های سطحی و زیر پوست، کلاژن سازی بیشتر شده و پوست بعد از مدتی شادابتر و جوانتر به نظر می رسد ولی تزریق ژل اغلب اثر خاصی روی پوست ندارد. بنابر این در افرادی که که خواهند پوست شادابتر با چینهای کمتر داشته باشند، تزریق چربی بهتر از ژل است.
چربی تزریق شده حرکت نمی کند، ولی در تزریق ژلها مخصوصا آنهایی که طولانی اثر می باشند، گاهی جابه جایی ژل مشاهده می شود.

معایب تزریق چربی نسبت به تزریق ژل چیست؟

اثر ژل فوری ظاهر می شود، تورم و کبودی بعد از تزریق ژل بسیار کمتر است، در حالی که نتیجه تزریق چربی بعد از چند هفته خود را نشان می دهد. بنابراین اگر قصد دارید به زودی در مراسم اجتماعی خاصی مانند عروسی شرکت کنید به هیچ وجه تزریق چربی انجام نداده و آن را به زمان دیگری موکول کنید.
در تزریق چربی ابتدا باید از ناحیه دیگری از بدن، چربی برداشته شود، بنابراین کبودی و تورم آن ناحیه نیز بوجود می آید ولی در تزریق ژل چنین نیست (بعضی از افراد از برداشت چربی از ناحیه شکم و رانها که باعث کوچکتر شده این قسمتها می شود، خوشحال می باشند).
تزریق چربی نسبت به تزریق ژل زمان بیشتری نیاز دارد
کسانی که لاغر هستند چربی به اندازه کافی ندارند و چاره ای جز استفاده از ژل ندارند.

مراقبتهای بعد از عمل تزریق چربی

بیمار گرامی با توجه به اینکه مراقبتهای بعد از عمل به اندازه خود عمل مهم و در نتیجه عمل موثر است، لطفا با دقت به نکات زیر توجه نموده و تمامی موارد را رعایت نمایید.

  1. شما ممکن است مقداری کبودی، تورم و کمی احساس ناراحتی در ناحیه ای که چربی برداشته شده یا چربی تزریق شده داشته باشید. این حالت طبیعی بوده و در عرض چند روز یا چند هفته برطرف میگردد. همچنین ممکن است شما احساس فشار یا کشیدگی در صورت داشته باشید این حالت نیز در عرض یک تا دو هفته برطرف میگردد.
  2. به منظور کاهش تورم صورت باید در سه روز اول بعد از جراحی به طور مرتب از کمپرس سرد استفاده نمایید. درصورتی که در ناحیه برداشت چربی احساس ناراحتی دارید بهتر است تا دو روز از کمپرس سرد در آن ناحیه استفاده شود. برحسب نیاز در صورت ادامه داشتن تورم، میتوانید کمپرس سرد برای مدت بیشتری استفاده کنید.
  3. در طول دو شب اول بعد از عمل توصیه میشود در حالت نیمه نشسته بخوابید. این کار به کاهش تورم بعد از عمل کمک میکند. اگر این وضعیت برای خوابیدن شما مشکل آفرین نیست بهتر است تا یک هفته این کار را ادامه دهید.
  4. تا سه روز بعد از جراحی شما متوجه افزایش مداوم تورم صورت میشوید. این حالت طبیعی است و نگران نباشید. بعد از این مدت تورم به مرور کمتر خواهد شد.
  5. ممکن است احساس کنید یک طرف صورت بیشتر از سمت مقابل متورم شده است، نگران این موضوع نباشید. ایجاد یا برطرف شده تورم صورت لزوما قرینه نیست و این حالت میتواند تا چند هفته نیز ادامه یابد.
  6. به منظور کاهش تورم صورت بهتر است از غذاهای کم نمک ( مخصوصا در شبها ) استفاده شود.
  7. در دوره بهبودی بعد از عمل بهتر است از کارهایی که نیاز به خم شدن ( مانند جارو کردن ) ویا زور زدن دارند (مانند بلند کردن وزنه ( پرهیز کنید زیرا میتواند باعث طولانی شدن مدت تورم صورت شود.
  8. ورزش شدید در هفته اول ممنوع می باشد. برای ورزش ابتدا از فعالیتهای کمتر شروع کنید و کم کم فعالیتهایتان را بیشتر کنید. چنانچه متوجه افزایش تورم صورت شدید از میزان فعالیتتان کم کنید.
  9. محدودیتی در فعالیت ناحیه ای که چربی برداشته شده وجود ندارد ولی زور زدن و افزایش فشار داخل شکم میتواند بافث تورم صورت شود.
  10. درصورتی که برای شما تنها تزریق چربی انجام گرفته باشد هیچگونه بخیه ای برای کشیدن وجود ندارد. (اگر همزمان تحت لیفتینگ صورت قرار گرفته باشید لازم است بعد از یک هفته بخیه ها کشیده شوند)
  11. بعد از یک روز میتوانید از لوازم آرایشی استفاده کنید ولی از هر گونه فشار شدید بر روی صورت و یا ماساژ پرهیز کنید.
  12. شما ممکن است تا یک سال بعد از جراحی نیز متوجه تغیراتی در صورت شوید این به معنی از بین رفتن چربی نیست، اما به طور معمول تا ۶ ماه بعد از جراحی کمی تورم دیده میشود.

عوارض تزریق چربی:

تزریق درست چربی علائم خطرناک و تهدید کننده حیات مانند آمبولی چربی و مرگ ندارد. در زیر عوارض مهم آورده شده است.

تورم:

مهمترین عارضه چربی تورم در ناحیه تزریق و ناحیه برداشت چربی است. بیشتر تورم در چند هفته اول برطرف می شود.

کبودی:

این عارضه هم در محل تزریق و هم در محل برداشت چربی دیده می شود. در اغلب موارد در ناحیه تزریق ظرف یک هفته برطرف می شود.

بی حسی:

معمولا برای بیماران چندان آزار دهنده نبوده و خود به خود برطرف می شود.

غیر قرینگی در محل تزریق:

با بر طرف شدن تورم معمولا برطرف می شود.

باقی نماندن اثر چربی:

بر اساس روش انجام تزریق چربی و بیماریهای قبلی مقدار آن در افراد مختلف متفاوت است. پزشک با محاسبه مقدار درست چربی مورد نیاز باید این عارضه را به حد اقل برساند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت