نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » آموزش » چه ارتباطی بین چاقی و ابتلا به دیابت وجود دارد

دانشمندان علوم پزشکی رابطه اصلی بین چاقی و دیابت نوع دوم را کشف کرده و تاکید دارند که وزن کم کردن در مراحل ابتدایی تشخیص بیماری دیابت، پیامدهای مثبت کاهش وزن و در نتیجه کنترل بهتر دیابت را افزایش می‌دهد.

در یک پژوهش جدید که با تلاش محققان دانشگاه موناش انجام گرفت؛ وجود رابطه اصلی بین چاقی و بروز دیابت نوع دوم به اثبات رسیده است. دانشمندان خاطرنشان کردند که این کشف تازه به تولید داروهایی برای پیشگیری از بروز دیابت منجر خواهد شد. این در حالی است که محققان تاکید می‌کنند بر اساس مطالعات پیشین، اشخاصی که بعد از تشخیص دیابت نوع دوم به زودی وزن خود را کم می‌کنند، کنترل بهتری روی فشار خون و قند خونشان می‌توانند داشته باشند.

دیابت

گروهی از پژوهشگران دانشگاه موناش به سرپرستی استادیار ماتیو وات دریافته‌اند که سلول‌های چربی پروتئینی جدید موسوم به«PEDF» آزاد می‌کنند و این پروتئین زنجیره‌ای از اتفاقات و تعاملاتی را مورد هدف قرار می‌دهد که در نهایت منجر به بروز دیابت نوع دوم می‌شوند.

این پژوهشگران می‌افزایند: وقتی PEDF در جریان خون آزاد شد، حساسیت ماهیچه‌ها و کبد در برابر انسولین کمتر می‌شود سپس غده پانکراس برای جبران این اختلال ناچار می‌شود انسولین بیشتری تولید نماید. این فشار و پرکاری به تدریج به پانکراس آسیب رسانده و تولید انسولین را کاهش داده یا متوقف می‌کند و در نهایت این فرایند موجب بروز دیابت می‌شود.

محققان با این کشف به مسیری تازه برای پیشگیری از دیابت دست یافته‌اند. به گفته پژوهشگران؛ کشف این رابطه نشان می‌دهد که چرا چاقی باعث تشدید احتمال ابتلا به دیابت می‌شود.

به گزارش ایسنا، وزن کم کردن در مراحل ابتدایی تشخیص بیماری دیابت نوع دوم نتایج مثبت کاهش وزن را دو برابر می‌کند.

محققان می گویند؛ این افراد حتی اگر دوباره وزن اضافه کنند امکان بیشتری برای حفظ و کنترل آن دارند. این اولین تحقیق بالینی است که نشان می‌دهد نتایج مثبت کاهش وزن حتی در صورتی که بیمار دوباره وزن اضافه کند، باقی می‌ماند.

گفتنی است، انسولین در سوخت و ساز مواد قندی و نشاسته‌ای نقش اصلی را در بدن دارد و با کمبود آن قند جذب شده از غذاها در خون مصرف نشده و میزان قند خون بالا می رود و به ناچار از راه ادرار دفع ‌شده که منجر به پرنوشی و پرادراری می‌شود. در ضمن اختلال در ترکیب چربی‌های خون نیز ایجاد ‌شده که موجب آسیب به عروق خونی در تمام اندام‌های بدن می‌شود.
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت