نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » پوست ، مو ، زیبایی » زیبایی ظاهری زن به گیسوی کمندش است و بس

زیبایی ظاهری زن به گیسوی کمندش است و بس

اکثر خانم‌ها دست به اقداماتی می‌زنند که موهای‌شان را بهتر از پیش جلوه دهند اما به قول قدیمی‌ها آمدند ابروش را درست کنند، زدند چشمش را هم کور کردند. با رنگ کردن، صاف کردن و… به جای زیباتر شدن به موهای‌شان آسیب می‌زنند.
زن‌ها همه زیبا هستند و این زیبایی با موهای سالم و درخشان دوچندان می‌شود. با این حال امروزه اکثر خانم‌ها دست به اقداماتی می‌زنند که موهای‌شان را بهتر از پیش جلوه دهند اما به قول قدیمی‌ها  آمدند ابروش را درست کنند، زدند چشمش را هم کور کردند. این گفته حکایت همین خانم‌هاست که با رنگ کردن، صاف کردن و… به جای زیباتر شدن به موهای‌شان آسیب می‌زنند و با اصرار فراوان هم دوست دارند از دیگران به‌خصوص همسران‌شان تایید بگیرند.

ماندانا، مژگان، سالومه و آتوسا هم یکی از همین افراد بوده‌اند که بعد از مدتی با مشکلاتی مثل موخورره، سوختگی مو و… مواجه شدند و بعد از اینکه فهمیدند هیچ اقدامی از دست‌شان بر نمی‌آید تا دوباره موهای طبیعی‌شان بازگردد، تصمیم گرفتند از دکتر آریان، پزشک پوست و مو مشورت بگیرند. در ادامه خواهید خواهند که پزشک ما چگونه و با چه راهکارهایی این افراد را راهنمایی می‌کند.

در ۳۱ سالگی دارم کچل می‌شوم!
ماندانا مانی‌محور، یکی از مراجعان است. او به محض اینکه روی صندلی مقابل پزشک نشست، پرسید: «آیا در ۳۱ ساگی کچل می‌شوم؟» و بی وقفه ادامه داد: «مدتی است موهایم کم‌پشت شده، با وجود اینکه تار موهایم ضخیم است کم‌پشتی موها به وضوح در ناحیه جلوی سرم نمایان است. خیلی نگرانم زیرا وقتی زیر نور آفتاب هستم یا نور زیاد است پوست سرم معلوم می‌شود. مشکل ژنتیکی است یا عوامل دیگری موجب ریزش موهایم شده؟»

سبک زندگی‌تان را تغییر دهید
سبک زندگی‌تان را تغییر دهید. اگر در گروه افرادی قرار دارید که منتظرند بیماری و اختلالی سراغ‌شان بیاید و بعد دست به کار درمان شوند، باید دست به کار شوید. با این شیوه خداحافظی کنید و قبل از بروز هر مشکلی به فکر پیشگیری باشید.

–  دوش آب خیلی گرم نگیرید. با آب ولرم موها و بدن‌تان را بشویید و سعی کنید با آب مایل به خنک  موهای‌تان را آبکشی کنید.

–  از وسایل حالت‌دهنده مومانند اتو و سشوار با حرارت زیاد استفاده نکنید و همیشه اسپری ضدگرما بزنید تا عایقی گرمایی برای کاهش اصطکاک ایجاد شود.

–  رژیم سخت و بدون نظر کارشناس تغذیه نگیرید. فراموش نکنید که رژیم‌های بی‌قاعده می‌تواند بلای جان  موهای‌تان شود.

– چکاپ و آزمایشات دوره‌ای انجام دهید تا کمبودهای بدن‌تان را تشخیص دهید و به موقع جهت برطرف کردن آن اقدام کنید.

– به‌طور مکرراز دکلره و اکسیدان استفاده نکنید. زیاده‌روی در استفاده از این مواد سلامت  موهای‌تان را به خطر می‌اندازد.

– موهای‌تان را به موقع و با شامپوی مناسب بشویید.

چه شامپویی بخرید؟
محصولات آرایشی و بهداشتی مختلفی در بازار وجود دارند که برای پیشگیری از ریزش مو توصیه می‌شوند. توصیه ما این است که برای خرید این محصولات با متخصص پوست و مو مشورت کنید و دست‌کم سراغ برندهای معروف و سرشناس بروید:

• بهترین شامپو برای پیشگیری از ریزش مو شامپوی مخصوص موهای چرب یا خشک است که بسته به تشخیص علت ریزش توسط متخصص برای‌تان تجویز می‌شود.

• تونیک‌های تقویت مو که در داروخانه‌ها و فروشگاه‌های لوازم بهداشتی و آرایشی عرضه می‌شود در صورتی که حاوی کافئین باشند می‌توانند به تقویت موها کمک کنند.

از نسخه‌های طبیعی کمک بگیرید
تغذیه مناسب و استفاده از نسخه‌های طبیعی و سنتی نیز می‌تواند به پیشگیری از ریزش  موهای‌تان کمک کند. گاهی استفاده از این شیوه‌ها در کنار شیوه‌های مدرن می‌تواند اثربخشی داروها را بیشتر کند.

– تا جایی که می‌توانید مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد موها را در برنامه غذایی‌تان بگنجانید. با متخصص تغذیه مشورت کنید و با کمک او موادغذایی حاوی روی، آهن، کلسیم، منیزیم، اسید فولیک، بیوتین، ویتامین‌های گروه B، منگنز و سلیس را در وعده‌های غذای‌تان بگنجانید یا از مکمل‌های دارویی کمک بگیرید. فراموش نکنید که اولویت با غذاهای تازه است.

–  ماساژ مخلوطی از روغن‌های بادام، زیتون، رزماری و مریم گلی به نسبت مساوی می‌تواند به تقویت  موهای‌تان کمک کند. این روغن را به موها بمالید و بعد از نیم ساعت با آب ولرم بشویید.

–  این نسخه هم یکی از بهترین روش‌های سنتی برای تقویت موهاست. ۱۰۰ گرم نخود را نرم بکوبید و آن را در چهار لیوان آب بجوشانید تا یک لیوان شود سپس با نصف لیوان روغن کنجد مخلوط کرده و دوباره بجوشانید تا آب آنها تبخیر و آماده شود.

باید علت را جست‌وجو کنیم
کم پشتی مو به‌علت نازکی مو و بیشتر از آن به‌علت ریزش موها اتفاق می‌افتد که در این حالت حداقل ۲۵ درصد موها از بین رفته و جایگزین نشده است.

علل آن زیاد بوده و عواملی مانند زمینه ارثی، تغییرات هورمونی، استرس و کم‌خوابی، کم‌خونی، کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز مو، رژیم‌های غذایی یا حذف برخی غذاها به‌صورت سلیقه‌ای از وعده‌های غذایی، برخی بیماری‌ها مثل کم‌کاری تیروئید و… می‌توانند در به وجود آمدن این مشکل دخیل باشند که در مورد شما باید بعد از معاینه و بررسی نتایج آزمایش علت مشخص شود تا روش درمانی مشخصی را برای‌تان تجویز کنیم اما تا مشخص شدن نتایج می‌توانید با پیروی از شیوه‌هایی که در ادامه مطلب می‌خوانید،  تا حدودی میزان ریزش  موهای‌تان را مدیریت کنید.

موهایم خورده‌شد، رفت پی‌کارش!
مژگان مژده‌پرور ۴۰ ساله و مادر دو کودک است. او به همراه مژده و منیژه دخترهای دوقلویش به کلینیک ما مراجعه کرده. علت مراجعه وی به کارشناس ما، موخور‌ه‌ای است که مدت‌هاست تارهای موی او را درگیر کرده. او می‌گوید: «به محض اینکه تصمیم می‌گیرم موهایم را بلند کنم موخوره سراغم می‌آید و هر بار مجبور می‌شوم چند سانتی از موهایم را بزنم. می‌خواهم بدانم باید چطور با موخوره مبارزه کنم تا بعدها دخترهایم که عاشق موهای بلندند موخوره را تجربه نکنند.

ماسک‌های خانگی را دست‌کم نگیرید
اگر می‌خواهید به جنگ موخوره بروید از راهنمای زیر کمک بگیرید:
– نوک موها را از چند سانت بالاتر از موخوره با قیچی کوتاه کنید.

–  هفته‌ای یک‌بار پالپ آلوورای طبیعی همراه با یک تخم‌مرغ کامل به نسبت مساوی مخلوط کرده و روی ساقه موها بمالید و پس از نیم ساعت بشویید.

– یک زرده تخم‌مرغ را با سه قاشق غذاخوری روغن‌زیتون و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. به موهای‌تان بمالید و پس از نیم ساعت شست‌وشو دهید.

– روغن‌زیتون وروغن بادام به نسبت مساوی مخلوط کنید و به ساقه موها بمالید و پس از یک ساعت با شامپو موهای‌تان را بشویید.

–  ۳۰ گرم عصاره‌ گیاه رزماری را همراه یک لیوان آب حدود ۱۰دقیقه بجوشانید. بعد از صافی رد کنید و در حالت نسبتا گرم یک قاشق غذاخوری روغن کرچک با آن مخلوط کنید و به موها و پوست سرتان بمالید و پس از یک ساعت شست‌وشو دهید.

– دو تخم‌مرغ کامل را با نصف استکان آب پرتقال طبیعی مخلوط کرده و به انتهای تار موهای‌تان بمالید و پس از نیم ساعت بشویید.

بعد از حمام از این محصولات حتما استفاده کنید
–  شامپوی ترمیم‌کننده و نرم‌کننده‌های مو
–  کرم‌های ویتامینه و ترمیم‌کننده
–  آمپول ویتامین Eو ماساژ آن به انتهای موها
– استفاده از لوسیون‌های تقویت مو به‌صورت اسپری روی موها
– لوسیون های تقویت مو به‌صورت اسپری روی موها بعداز حمام
–  مکمل ها و قرص‌های تقویت مو

روش‌های پیشگیری که باید بشناسید
از آنجا که پیشگیری همیشه مقدم بر درمان است و شما دو دختر خردسال دارید که علاقه زیادی به بلند کردن موهای‌شان دارند بنابراین بهتر است پیش از آنکه آنها هم با این مشکل مواجه شوند برای پیشگیری اقدام کنید. پس علاوه بر تقویت موها به نکات زیر هم توجه کنید:

–  موقع شست‌وشوی سر شامپوی ترمیم‌کننده همراه با نرم‌کننده مو استفاده کنید.
–  شامپو را مستقیما روی موها نریزید بلکه روی کف دست‌تان بریزید و آن را در دست‌تان کف کنید و روی موهای‌تان بمالید.
– برای خشک کردن مو با استفاده از یک حوله خشک و تمیز به‌جای مالش خشن موها به آرامی به موهای‌تان ضربه بزنید تا خشک شوند.
– موهای خود را در حالت خیس شانه نکنید.
–  از سشوار و اتوی مو استفاده نکنید مگر از حرارت خیلی کم سشوار.
–  تونیک‌های مو حاوی کافئین مانند سینره، سریتا، آلپسین و… بعد از حمام برای تقویت مو
– شامپوی کراتینه و شامپوهای حجم‌دهنده مثل آردن، هگور، کلوران و …

باید علت موخوره را شناسایی کنیم
قبل از پرداختن به عواملی که ممکن است باعث ایجاد موخوره در موهای شما به شود، بهتر است بدانید که موخوره در واقع نوعی شکستگی ساقه مو است که در اثر دستکاری زیاد موها ایجاد می‌شود و بر اثر عواملی زیادی ممکن است  به وجود بیاید که یکی از آنها  خشکی مو است. زمانی که موها خشک می‌‌شوند،  آسیب فیزیکی به انتهای ساقه مو که در واقع بخش مرده مو است و امکان ترمیم ندارد، وارد می شود که در پی آن موخوره به وجود می آید.

اما نکته مهم این است که چه کارهایی شدت موخوره را در موها افزایش می دهد که یکی از آنها   شانه کردن بسیار زیاد مو است. همچنین بستن زیاد مو، فر کردن و دکلره کردن، استفاده زیاد از شسوار داغ و اتوی مو از عوامل ایجاد کننده دیگر  موخوره هستند. به علاوه اگر با مشکل موخوره مواجه شدید بهتر است یک آزمایش بدهید تا ببینید آیا کمبود آهن، ویتامین C ، ویتامین ۶B، منیزیم و روی دارید یا خیر . زیرا کمبود ویتامین های نام برده هم در ایجاد موخوره موثر هستند.

کاش خودم مثل موهایم نازک می‌شدم!
سالومه ساسانی ۲۷ ساله آخرین فردی است که برای درمان نازکی مویش به کلینیک ما مراجعه کرد. او به کارشناس ما گفت: «مدتی است با نازکی مو مواجه شده‌ام و نمی‌دانم علت این نازکی که یکباره سراغ موهایم آمده چیست؟ این موضوع برایم خیلی مهم است که با تارهای نازک مویم خداحافظی کنم. دست به هر اقدامی که می زنم، بی‌نتیجه است. به علاوه این نازکی مو باعث شده موهایم حالت نگیرند و زمانی که به مهمانی دعوت می‌شوم تنها فکر و ذکرم این است که چگونه این نازکی را بپوشانم و موهایم را حالت بدهم. چه راهی را توصیه می‌کنید.

سبک زندگی‌تان را باید تغییر دهید
برای آنکه بتوانید نازکی موهای‌تان را برطرف کنید:
– به علاوه اصلاح رژیم غذایی، باید از ماسک‌های تقویت‌کننده هم بهره بگیرید. با رعایت نکات زیر به سادگی می‌توانید از بروز این مشکل پیشگیری کنید.

– تا می‌توانید نان سنگک را جایگزین نان مصرفی روزانه‌تان کنید. با کمک این نان روی مورد نیاز بدن و موها را تامین می‌کنید.

– گوشت قرمز، جگر و پسته را در برنامه غذایی هفتگی‌تان بگنجانید و دست کم چهار تا پنج وعده مصرف کنید تا آهن مورد نیاز بدن را تامین کنید.

– برای جبران منیزیم و کلسیم، کنجد و برای تامین گوگرد مورد نیاز بدن به ترتیب کنجد، پیاز، سیر و تره را به سبد غذایی‌تان اضافه کنید.

– پروتئین گوشت سفید و سویا را برای تامین سیلیس مورد نیاز موها حتما در برنامه غذایی‌تان بگنجانید و فراموش نکنید که تخم‌مرغ و جوانه گندم بهترین منابع برای تامین اسیدفولیک، بیوتین و ویتامین‌های گروه B است که باید در برنامه غذایی‌تان بگنجانید.

–  موهای‌تان را زیاد نخارانید و در صورت خارش سر توسط پزشک به درمان آن بپردازید.

این ماسک‌ها را امتحان کنید
همانطور که گفتیم استفاده از ماسک‌های تقویت‌کننده را فراموش نکنید. چند نمونه از کاربردی‌ترین این ماسک‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

–  دو عدد زرده تخم‌مرغ، دو عدد موز، دو قاشق غذاخوری عسل، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون و دو قاشق نرم‌کننده مو را با هم مخلوط کنید و  روی موهای خود بمالید و نیم ساعت بعد شست‌وشو دهید.

–  مخلوطی از روغن زرده تخم‌مرغ و مریم گلی و جوانه گندم  به نسبت مساوی تهیه کرده و به موها بمالید و پس از نیم ساعت حمام کنید.

– چای سبز و قهوه را جداگانه دم کنید، سپس مخلوطی از آنها به نسبت مساوی تهیه کرده و پس از کمی خنک شدن به سر بمالید و پس از یک ساعت بشویید.

این کارها را فراموش کنید
برای آنکه از ابتلا به نازکی موها در امان باشید علاوه بر رعایت رژیم غذایی مناسب و ویتامینه‌کردن موها باید به موارد زیر عمل کنید. اگر فراموش‌شان می‌کنید آنها را روی یک کاغذ بنویسید و  همراه‌تان داشته باشید تا ملکه ذهن‌تان شوند.

– دوش آب خیلی گرم نگیرید و با آب ولرم مایل به خنک موهای‌تان را آب‌کشی کنید.

– شست‌وشوی مو‌ها قبل از ورود به استخر می‌تواند از آسیب دیدن موها توسط کلر بکاهد. این کار باعث می‌شود تا رشته‌های مو از آب اشباع شوند و کلر کمتری جذب‌شان شود.

– از وسایل حالت‌دهنده داغ مانند اتو و سشوار با حرارت زیاد استفاده نکنید.

– در شرایطی که موهای‌تان خیس هستند بیشتر مراقب باشید، چون در این شرایط محافظ سطح مو خیس خورده و آسیب‌پذیر شده بنابراین از خشک کردن خشن با حوله یا برس زدن شدید آن قبل از خشک شدن کامل مو خودداری کنید.

–  این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که حالت بستن مو به صورت دم اسبی سفت یا بافت سفت به فولیکول‌های موهای‌تان آسیب شدیدی می‌زند.

باید علت نازکی را شناسایی کنیم
باتوجه به اینکه تقریبا یکباره این اتفاق افتاده، باید گفت علل ارثی یا هورمونی کمتر مطرح است. شاید آسیب‌های فیزیکی و شیمیایی عامل آن باشد. یعنی استفاده از سشوار یا اتوی مو، اکسیدان‌ها و دکلره مو یا شست‌وشوی زیاد با آب داغ موجب خشکی ، شکنندگی و ضعیف شدن تارهای موی‌تان شده باشد.

از طرفی استرس هم می‌تواند این علائم را به همراه داشته باشد. یکی از دلایل نازکی موها به تشرح و آزاد شدن کورتیزول زیاد در بدن مرتبط است و در کنار این موارد  رژیم‌های غذایی سخت  مثل خام گیاهخواری یا عادات بد غذایی، محرومیت از مصرف مواد پروتئینی و معدنی، ویتامین‌ها (مانند ویتامین E، D، H )بیوتین، (ویتامین ۵B ، روی، گوگرد، مس، سیلیس و اسیدهای آمینه) و کم‌خونی که با فقر آهن و فولیک اسید  همراه است نیز ازجمله علت‌های ابتلا به نازکی مو است.

همچنین افرادی که به بیماری‌هایی مثل پرکاری و کم‌کاری تیروئید بیماری تخمدان پلی‌کیستیک و… مبتلا هستند، موهای‌شان ممکن است نازک شود.  البته نباید فراموش کرد که مصرف بعضی داروها مانند قرص‌های پیشگیری از حاملگی و ضد تشنج و برخی داروهای اعصاب نیز می‌توانند باعث این مشکل شوند. بنابراین باید تمام این علت‌ها را بررسی کنیم تا علت نازکی موها را شناسایی کنیم.

کمک! موهایم آتش گرفته!
آتوسا گل‌اندام ۲۳ ساله یکی از مراجعان است. او با اشاره به موهایش که بسیار ضعیف و شکننده به نظر می‌رسد به کارشناس ما می‌گوید: «چند سالی است که موهایم را رنگ می‌کنم اما اخیرا برای تغییر رنگ موهایم مجبور شده‌ام از مواد دکلره استفاده کنم. نمی‌دانم نوع رنگ نامناسب بود یا مواد بیش از اندازه روی سرم باقی مانده، چون بعد از دو، سه روز موهایم شکننده شده‌اند و با کوچک‌ترین تماسی پودر می‌شوند. این سوختگی از وسط موهایم شروع شده و نگران از دست دادن موهایم هستم.

این تونیک‌ها را امتحان کنید
اگر سری به داروخانه‌ها بزنید و راجع به مشکل‌تان با فروشنده صحبت کنید، انواع و اقسام لوسین‌ها و تونیک‌ها را به شما معرفی می‌کنند که برای درمان و بهبود موهای سوخته مفید است. یکی از این محصولات که می‌تواند به درمان سوختگی و تقویت ساقه موی‌تان کمک کند تونیک تقویت مو و کریستال موست. شامپوهای ترمیم‌کننده موهای سوخته و آسیب‌دیده نیز بهترین انتخاب است به شرطی که با توصیه پزشک سراغ بهترین‌شان بروید. ماساژ موها با ویتامین E نیز بی‌فایده نیست. بعد از حمام یک آمپول ویتامین E را بشکنید و موهای‌تان را با آن ماساژ دهید. علاوه بر اینها یک روش ترکیبی شامل کوتاه کردن موها، استفاده از شامپو کراتینه، اسپری ماء‌الشعیر، ماساژ آمپول ویتامین E روی موها می‌تواند موهای شما را هم از سوختگی نجات دهد و هم به عنوان تقویت‌کننده موهای‌تان را مستحکم‌تر کند.

همچنین استفاده از وسایل گرمایشی مثل سشوار یا دستگاه‌های صاف‌کننده مانند اتو مو و … ممکن است به موها آسیب برساند به همین خاطر بهتر است قبل از استفاده از این وسایل از مواد و کرم‌هایی که از موها در مقابل گرما محافظت می‌کنند، استفاده کنید.

از درمان‌های خانگی کمک بگیرید
اگر به هر دلیلی با سوختگی مو ناشی از مواد دکلره مواجه شدید باید برای چند ماه بی‌خیال رنگ کردن دوباره موهای‌تان شوید و مو به مو دستورات زیر را اجرا کنید:

– موهای خود را درست از جایی که دچار سوختگی شده کوتاه کنید تا ساقه‌های سوخته مو کم‌کم با ساقه سالم جایگزین شود.

– تا رفع مشکل از رنگ مجدد و همچنین از سشوار و اتوی مو و آب خیلی گرم برای حمام استفاده نکنید.

– این نسخه گیاهی هم می‌تواند موثر باشد؛ ۲۰گرم مورد، ۲۰گرم سدر، ۲۰ گرم کتیرا و یک تخم‌مرغ کامل را مخلوط کرده و روی سر بمالید و پس از یک ساعت شست‌وشو دهید.

– برای گز موها مقداری ماءالشعیر در یک ظرف خالی اسپری‌دار بریزید و هر بار بعد از حمام به موهای خود اسپری بزنید.

قبل از رنگ کردن موها بدانید
همیشه پیش از آنکه سراغ آرایشگرتان بروید، این فهرست را بخوانید و به آن عمل کنید:

– برای رنگ کردن موها به افراد باتجربه مراجعه کنید و خودتان اقدام به این کار نکنید.
– از رنگ موهای استاندارد و دارای مجوز وزارت بهداشت استفاده کنید.
– بیشتر از زمان مورد نیاز، رنگ و به‌خصوص دکلره را روی سر باقی نگذارید.
– رنگ موهای مختلف را با هم مخلوط نکنید زیرا ممکن است مواد مضری ایجاد شود.
– بعد از رنگ کردن موها از مواد صاف‌کننده یا فرکننده استفاده نکنید.
– رنگ مو را در فاصله‌های زمانی طولانی‌تری استفاده کنید و رنگ زدن را زودتر از یک ماه تکرار نکنید.
– به‌طور مکرر از رنگ‌های متضاد تیره و روشن استفاده نکنید چون هر بار نیاز به دکلره کردن هم هست که آسیب زیادی به موها می‌رساند.
– همچنین اگر از سفیدی موهای‌تان رنج می‌برید و می‌خواهید آنها پوشیده شوند، می‌توانید تنها ریشه‌های مو را رنگ کنید و از رنگ زدن کل مو پرهیز کنید و حتی‌الامکان از رنگ‌های حاوی نرم‌کننده و ویتامینه استفاده کنید.

اکسیدان مظنون اول
معمولا رنگ به‌خصوص اگر رنگ استانداردی باشد، نمی‌تواند موجب سوختگی ساقه مو و آسیب دیدن آن شود ولی احتمال سوختگی تارهای مو با اکسیدان و مواد دکلره بسیار زیاد است و اگر بی‌دقتی صورت گرفته باشد سوختگی و آسیب شدیدی متوجه تارهای مو می‌شود. در مورد شما هم احتمالا  در آخرین مرتبه‌ای که موهای‌تان را رنگ کردید از اکسیدانی با درصد بالا استفاده کردید یا زمان مناسب برای رنگ گرفتن را درنظر نگرفتید که به این صورت با سوختگی موها مواجه شده‌اید. البته نباید فراموش کنید احتمال دیگری نیز مطرح است و آن اینکه شما پیش از این نیز از مواد دکلره استفاده کرده‌اید بنابراین ممکن است ساقه موهای شما بر اثر نوبت‌های قبلی رنگ کردن ضعیف و سست شده و دیگر تحمل مواد دکلره را نداشته و سوخته است.

 

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت