نایت ملودی » خانواده » روابط عاطفی » توصیه‌های ورزشی ویژه سالمندان و میانسالان

میانسالی و سالمندی دورانی از زندگی هر فرد است.در مقایسه با مراحل دیگر زندگی, این دوران هم همانند دوران کودکی, مراقب بیشتری برای داشتن تنی سالم می طلبد.واین یک حقیقت است که ورزش یکی از مسائل اساسی برای رسیدن به تندرستی است در این دوران نیز ورزش از اهمیت بسزایی برخوردار است.البته یکسری اصول باید در آنها رعایت شود تا ضامن سلامتی شخص سالمند باشد.

توصیه‌های ورزشی ویژه سالمندان و میانسالان

توصیه‌های ورزشی ویژه سالمندان و میانسالان

 

جراح و متخصص استخوان و مفاصل گفت: پله، چهار‌زانو و دو‌زانو نشستن و پیاده‌روی در سربالایی، سرپایینی و مناطق ناهموار از جمله مواردی است که افراد در میانسالی و سالمندی باید از آن بپرهیزند.

هاشم حسینی‌فر اظهار داشت: درد زانو یکی از مشکلات شایع در سنین بالای ۴۵ سال است که همراه با مشکلات آرتروز می‌تواند فرد را از فعالیت‌های روزمره منع کند و تمام زندگی شخصی افراد را درگیر کند.

جراح و متخصص استخوان و مفاصل گفت: مهمترین نکته پیشنهادی به این افراد، تغییر در شیوه زندگی و پرهیز از انجام حرکت‌های شدید، ناگهانی و غیر معمول در ناحیه زانو و مچ پاست.

این متخصص ارتوپدی تصریح کرد: افراد میانسال باید از نشستن در وضعیت‌هایی که نیاز به خم کردن زانو دارد نظیر چهار‌زانو و دو‌زانو نشستن خودداری کنند. توصیه می‌شود حتی‌الامکان روی زانو ننشینند و از مبل و صندلی برای نشستن استفاده کنند؛ همچنین سرویس بهداشتی فرنگی به کار ببرند.

توصیه‌های ورزشی ویژه سالمندان و میانسالان

توصیه‌های ورزشی ویژه سالمندان و میانسالان

 

 

جراح و متخصص استخوان و مفاصل ادامه داد: ورزش و پیاده‌روی از جمله مواردی است که افراد باید مدت زمانی را در فعالیت‌های روزمره خود به آن اختصاص دهند؛ پیاده‌روی باید در سطح صاف انجام گیرد و از پیاده‌روی در سربالایی، سرپایینی و مناطق ناهموار پرهیز شود.

وی گفت: این افراد باید تا حدی پیاده‌روی کنند که به درد در ناحیه زانو و مچ پا دچار نشوند و به طور معمول ۲۰ دقیقه پیاده‌روی روزانه کافی است.

این متخصص ارتوپدی گفت:افراد میانسال و سالمند باید حتی‌الامکان کمتر از پله استفاده کنند و در موارد ابتلا به درد شدید در ناحیه زانو، پشت میز نماز بخوانند.

جراح و متخصص استخوان و مفاصل تصریح کرد: افراد باید کفش‌های مناسب بپوشند چرا که پوشیدن صندل، دمپایی و کفش‌هایی که کف لغزنده دارند می‌تواند خطر‌ساز باشد؛ همچنین کفش‌های سفت و خشک نیز نپوشند و دقت داشته باشند که کفش مورد استفاده‌‌شان مانع حرکت طبیعی مچ پا نشود.

وی آب‌درمانی را به عنوان ورزشی مفید برای این گروه سنی عنوان کرد و گفت: پیاده‌روی در آب برای افراد میانسال و سالمند مفید است چرا که این افراد بیشتر به مشکلات ستون فقرات و زانو گرفتار هستند.

جراح و متخصص استخوان و مفاصل، انجام بعضی ورزش‌ها را مفید دانست و گفت: افراد می‌توانند با انجام این حرکت‌ها تا حدی به تقویت عضلات خود کمک کنند.

متخصص ارتوپدی تشریح کرد: فرد باید روی زمین به صورت دراز‌کش بخوابد و یک پا را در صورتی که زانو خم نشود کاملاً از زمین بلند کرده و ۱۰ ثانیه نگه‌دارد و این حرکت را برای پای بعدی نیز انجام دهد و این حرکت را روزانه ۳۰ تا ۴۰ بار انجام دهد تا عضلات ران تقویت شود.

وی ادامه داد: حرکت بعدی این است که در همان حالت دراز‌کش، زانو و پا به صورت مستقیم روی زمین قرار گیرد و آن گاه سر انگشتان پا به سمت بدن متمایل ‌ شود و چند ثانیه در این حالت باقی بماند و این حرکت نیز ۳۰ تا ۴۰ بار در روز تکرار شود که این حرکت نیز موجب تقویت عضلات ران می‌شود.

جراح و متخصص استخوان و مفاصل تصریح کرد: افراد باید حرکت‌های ورزشی را به تدریج شروع کرده و کم کم افزایش دهند و از زیاده‌روی در انجام آن بپرهیزند.

متخصص ارتوپدی تأکید کرد: استفاده از عصا می‌تواند ۲۰ تا ۳۰ درصد وزن بدن را از زانو بردارد که این امر می‌تواند در پیشگیری از پیشرفت آرتروز مؤثر باشد

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت