نایت ملودی » خانواده » موفقیت » راه های موفقیت در درس

اصولی که در برنامه ریزی باید رعایت شود:

 

راه های موفقیت در درس

راه های موفقیت در درس

تعیین هدف:

هیچ باد موافقی برای کشتی که مسیر مشخصی ندارد، نمی وزد.

مشخص کنید که هدفتان در پایان سال تحصیلی چیست مثلاً “بگویید : می خواهم معدل پایان ترم من تقریباً ۱۹ شود.” این هدف را یادداشت کنید و براساس آن برنامه ریزی کنید.بهترین تیرانداز با دقیق­ترین سلاح نمی­تواند هدفی را نشانه ­گیری کند که وجود ندارد.

پس قبل از هر برنامه­ ریزی و هر تصمیمی برای تغییر حتما باید هدف را تعیین کنیم. و اولین قدم تعیین هدف است. این اصل را فراموش نکنیم.

اهداف در دو قالب باید طراحی شوند.

 

 

اهداف کوتاه مدت:(کوتاه مدت بودن برنامه)

برنامه کوتاه مدت در یک بازه زمانی یک هفته ای است. در این برنامه مطالب جزئی تر و عملی تر است. ضمن اینکه برنامه کوتاه مدت قابلیت انعطاف پذیری بیشتری دارد و به راحتی قابل تعویض، تغییر و جایگزینی با برنامه های کوتاه مدت دیگر است؛ ولی در یک برنامه بلند مدت اگر در همان ابتدای برنامه یا نیمه راه با مشکل اجرایی مواجه شدید دیگر قابل ترمیم یا بازنگری نیست.

اهداف بلند مدت:

اهداف بلند مدت مسیر کلی برنامه را تعیین می­کنند.

تنها تعیین هدف کافی نیست بلکه باید به آن متعهد بود

بسیار دیده شده است،دانش آموزان اهداف بزرگی را تعیین کرده­ اند اما تنها برخی از دانش آموزان به اهداف خود رسیده­ اند و آنها دانش ­آموزانی بوده ­اند که در تمام مسیر به هدف خود متعهد بوده­ اند و سختیها و مشکلات هرگز آنها را از هدف منحرف نکرده است. یادتان باشد که وقتی هدفی را انتخاب می­کنید، باید هزینه­ ی آن را پرداخت کنید. اینجاست که تعهد به هدف خود را نشان می­دهد. واضح است که رسیدن به یک هدف بزرگ به راحتی میسر نیست.چیزی که در این راه می­ تواند یاور خوبی برای شما باشد.

برنامه باید واقعی و عملی باشد:

با توجه به شناختی که از خود، بضاعت علمی، عادت های یادگیری و استعداد خود دارید، برنامه ریزی واقعی کنید. بنابراین برنامه ای بنویسید که بتوانید به آن عمل کنید. اجرای برنامه هنری است که لازمه آن برنامه ریزی واقع بینانه است.

تهیه برنامه با روش فضای آزاد (شناوری برنامه):

برنامه باید طوری تنظیم شود که در هر روز چند ساعت خالی برای کارهای اورژانسی وجود داشته باشد. در ضمن امور شخصی هم در برنامه باید درنظر گرفته شود.

درنظر گرفتن متغیرها:

در این مرحله متغیرهای مختلف نظیر زمان آزمون های پایان نیم سال، زمان برگزاری آزمون های مبتکران، تعطیلی های آینده و …. را در تقویم اجرایی خود در نظر بگیرید.

 

 نمونه ای از برنامه ریزی روزانه یک دانش آموز :

بیدار شدن از خواب و نماز و نرمش ۶ تا ۶.۳۰
پیش مطالعه دروس امروز ۶.۳۰ تا ۷
خوردن صبحانه ۷ تا ۷.۱۵
رفتن به مدرسه ،نهار و نماز ۷.۲۰ تا ۱۴
استراحت ۱۴ تا ۱۶
مرور درس های امروز ۱۶ تا ۱۷
مطالعه دروس فردا(هر ساعت ده دقیقه استراحت) ۱۷ تا ۲۰
زمان آزاد ۲۰ تا ۲۱
سریال ۲۱ تا ۲۲
خواب ۲۲ تا۲۳
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت