نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » پیشگیری و بیماری ها » افسردگی زایمان و علایم آن

روانشناس بالینی گفت: مشکلات خانوادگی، عدم تفاهم بین زن و شوهر، همسرانی که حمایت‌کننده نیستند، مشکلات اقتصادی، سابقه افسردگی‌های قبلی و عدم آمادگی روانی برای زایمان از عوامل خطرساز برای ابتلا به افسردگی پس از زایمان است.

عبدالله امیدی افسردگی پس از زایمان را نوعی افسردگی دانست که در حدود ۱۰ درصد زنان شایع است. این افسردگی گاهی بلافاصله پس از زایمان و گاهی نیز با تأخیر و حدود ۶ ماه پس از فرزندآوری اتفاق می‌افتد.

افسردگی زایمان

* همسرانی که به افسردگی پس از زایمان دامن می‌زنند

این متخصص حوزه بهداشت روان با بیان عوامل خطرساز افسردگی پس از زایمان، گفت: مشکلات خانوادگی، عدم تفاهم بین زن و شوهر، همسرانی که حمایت‌کننده نیستند، مشکلات اقتصادی، سابقه افسردگی‌های قبلی و عدم آمادگی روانی برای زایمان از عوامل خطرساز برای ابتلا به افسردگی پس از زایمان هستند.

* علایم افسردگی پس از زایمان چیست؟

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان تصریح کرد: مبتلایان به افسردگی پس از زایمان علایمی مانند اختلال در خواب و اشتها، اشکال در تمرکز، افکار ضربه به خود و فرزند، اشتغال ذهنی نسبت به این موضوع، داشتن افکار مزاحم و نامربوط داشته باشد.

وی افزود: افراد برای پرداختن به یک موضوع نیاز به تمرکز دارند مبتلایان به افسردگی پس از زایمان به دلیل تمرکز پایین نمی‌توانند امور زندگی خود را انجام دهند بنابراین دچار فراموشی می‌شوند. بنابراین عدم اهمیت به وضعیت ظاهری، امور خانه و رسیدن به فرزند رفتارهایی است که می‌توان در مورد این زنان به آنها اشاره کرد.

* مبتلایان به افسردگی پس از زایمان احساس گناه می‌کند

این روانشناس بالینی با بیان احساس گناهی که مبتلایان به افسردگی پس از زایمان دارند گفت: این افراد فرزندان خود را دوست دارند و این موجب می‌شود تا دچار عذاب وجدان شوند آنها از اینکه نسبت به فرزند خود بی‌علاقه هستند احساس عذاب وجدان می‌کنند و این موجب احساس گناه در آنها می‌شود.

* افسردگی پس از زایمان و خشم

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی کاشان با بیان سیکل معیوبی که ناشی از افسردگی و خشم است اظهار داشت: افسردگی موجب تداعی خاطرات بد می‌شود و این تداعی در نهایت مشاجره و خشم را در پی دارد. خشم ناشی از این تداعی مجدداً افسردگی را تشدید می‌کند بنابراین افسردگی و خشم در چرخه معیوبی می‌افتند که به طور مداوم افزایش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: کاهش میل و روابط جنسی، احساس غمگینی، گریه و زاری از جمله رفتارهای ناشی از افسردگی پس از زایمان محسوب می‌شود.

* افسردگی پس از زایمان در چه زنانی بیشتر است

این متخصص حوزه بهداشت روان گفت: برخی مطالعات نشان می‌دهد که شیوع افسردگی پس از زایمان خانوادگی است و این اختلال در زنانی که مادران آنها نیز دچار افسردگی پس از زایمان شده‌اند بیشتر است.

* دارو درمانی و مشاوره برای کنترل افسردگی پس از زایمان

این روانشناس بالینی خاطرنشان کرد: چنانچه فرد مبتلا دچار علایم نباتی مانند اختلال در خواب و اشتها باشد باید از دارو درمانی استفاده کند در کنار آن نیز درک حمایت و همدلی همسر و روش‌های مشاوره‌ای در این زمینه می‌تواند کمک‌کننده باشد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت