نایت ملودی » سرگرمی » نایت پلاس » تکنولوژی » بعد از ماشین بدون راننده,گوگل این بار پهپاد می سازد!

52-22728

بعد از ماشین بدون راننده,گوگل این بار پهپاد می سازد!

گوگل، غول جست وجوی اینترنتی، می گوید که نخستین پهپادش را آزمایش کرده است. این شرکت اعلام کرده که از حدود دو سال پیش تلاش کرده است پهپادی که به طور مستقل توانایی پرواز دارد را طراحی و تولید کند.

این شئی پرنده توسط آزمایشگاه تحقیقاتی سری گوگل «گوگل اکس» در قالب طرحی به نام «پروژه بال» طراحی و آزمایش شده است. «گوگل اکس» خودروهای بدون سرنشین گوگل را نیز طراحی کرده است. به نظر می رسد که گوگل مسیر شرکت آمازون را در پیش گرفته است که چندی پیش اعلام کرده بود که برای رساندن هرچه سریع تر کالا به مشتریانش قصد دارد نوعی پهپاد به نام اکتوکوپتر تولید کند.

گوگل روز پنجشنبه گذشته ویدیوی پرواز آزمایش پهپاد تازه اش را منتشر کرد. این پهپاد می تواند مسیرهایی که از پیش برایش برنامه ریزی شده است را طی کند.

گوگل با صدور بیانیه ای اعلام کرده است که فن آوری این پهپاد شباهت زیادی به فن آوری خودروی بدون سرنشین گوگل دارد که بدون آنکه راننده دخالتی در هدایتش داشته باشد، قادر به تشخیص و پیمودن مسیر مورد نظر است.

پهپاد گوگل در ایالت کوئینزلند، واقع در شمال شرقی استرالیا، مورد آزمایش قرار گرفته است. ویدویی که گوگل منتشر کرده است نشان می دهد پهپاد از هوا یک بسته شکلات را در مزرعه ای واقع در کوئینزلند می اندازد.

این پهپاد به طور عمودی از زمین بلند می شود و با بال های ثابتش می تواند مانند یک هواپیما پرواز کند. ری گوبرگ، سخن گوی شرکت گوگل، تاکید دارد که هنوز قدری زود است تا درباره ظرفیت های تجاری پهپادهای این شرکت صحبت شود.

گوگل در عین حال می گوید که این پهپادها می توانند وسیله ای موثر و مقرون به صرفه تر برای جابجا کردن کالا و رساندن آن به مصرف کننده باشند.

برخی از کارشناسان بر این باورند که گوگل با پهپاد تازه خود شرکت آمازون را به چالش کشیده است. آمازون چندی پیش اعلام کرده بود که در نظر دارد برای ارسال هوایی کالا به مشتریانش، سرویسی جدید بنام پرایم ایر ایجاد کند.

بزرگ ترین شرکت اینترنتی توزیع کننده کالا در جهان وعده داده است که در آینده ای نه چندان دور، در ظرف نیم ساعت بسته های خریداری شده را به مشتریان تحویل بدهد.

پرواز ناوگان اکتوکوپترهای آمازون به مجوز اداره هوانوردی دولت فدرال نیاز خواهد داشت. این سازمان باید ایمنی پرواز احتمالی پیک های هوایی آمازون را تایید کند و ضوابطی را برای آن مقرر کند. گوگل نیز می گوید که سازمان هوانوردی فدرال را از پروژه پهپاد آزمایشی خود آگاه کرده است.

به گفته سخن گوی گوگل، پروازهای آزمایشی ای نیز پیشتر در داخل ایالات متحده انجام شده است.

خودروی بدون راننده گوگل

پیش از این نیز گوگل پروژه خودروی بدون سرنشین را مطرح کرده و نمونه اولیه و آزمایشی آن را ساخته بود. در خرداد ماه سال جاری خورشیدی، سرگئی برایان، از پایه گذاران شرکت موتور جست وجوی اینترنتی گوگل، در یک نشست خبری در کالیفرنیا اعلام کرد که این شرکت تصمیم گرفته است با استفاده از فناوری که در دسترس دارد، راسا به تولید خودروی بدون راننده مبادرت ورزد.

این خودرو قادر به تشخیص و پیمودن مسیر مورد نظر است بدون اینکه سرنشینان آن دخالتی در هدایت خودرو داشته باشند.

تصاویری که از خودرو مورد نظر گوگل منتشر شده بود اتومبیل کوچکی را نشان می داد که ظاهری اطمینان بخش و «دوستانه» دارد تا به اصطلاح ترس مردم را بریزد و آنان را به پذیرش فناوری اتومبیل بدون راننده ترغیب کند.

برین در آن زمان اعلام کرد: «همه ما در مورد برنامه ساخت این اتومبیل بسیار هیجان زده هستیم زیرا اجرای چنین طرحی باعث پیشرفت سریع در فناوری خودروسازی بدون راننده می شود هر چند ما از امکانات و محدودیت های این فناوری در حال حاضر به خوبی آگاهیم.»

هدف از تولید و عرضه این اتومبیل «بهبود شرایط زندگی مردم» از طریق نوآوری در صنعت حمل و نقل عنوان شده است.

شرکت گوگل در نظر دارد ظرف یک سال این طرح را تکمیل و خودرو بدون راننده را تولید کند. در مرحله اول، قرار است حدود یکصد دستگاه از این نوع خودرو تولید شود و پس از کشف و رفع نواقص احتمالی، گوگل تولید انبوه این خودرو را آغاز خواهد کرد.

اتومبیل مورد نظر گوگل، که شاید بتوان آنرا «اتومبیل خودران» نامید، یک خودرو کوچک دو نفره با موتور برقی است و به منظور رعایت اصول ایمنی، در ابتدا سرعت آن از چهل کیلومتر بیشتر نخواهد بود.

این خودرو دارای هیچ وسیله ای برای هدایت و کنترل دستی نیست و تنها یک کلید «حرکت – توقف» برای استفاده سرنشینان در آن نصب می شود. البته در مراحل آزمایشی، امکانات هدایت دستی هم در خودرو نصب می شود تا در موارد اضطراری، مورد استفاده قرار گیرد، مانند امکاناتی که در اتومبیل های آموزش رانندگی در اختیار مربی قرار دارد.

وسایل «اضطراری» هدایت خودرو به شکلی تهیه شده که بتوان آن را به سادگی در اتومبیل نصب و جدا کرد و با افزایش اعتماد به نفس کاربران، انتظار می رود که آنان تمایلی به استفاده از این امکانات نداشته باشند.

قسمت جلوی خودرو با در نظر گرفتن حداکثر ایمنی برای عابران و سرنشینان در صورت تصادف ساخته شده است. برای این منظور، در محل سپر، نوعی ماده نرم اسفنجی قرار دارد و شیشه جلوی اتومبیل نیز انعطاف پذیر است به نحوی که در صورت برخورد سر عابر یا سرنشین با آن، آسیب کمتری به شخص وارد شود.

در ساختن این خودرو، ترکیبی از فناوری حسگرهای راداری و لیزری همراه با دوربین دیجیتال به کار می رود تا خودرو بتواند با تشخیص جهت و موانع، در مسیر مورد نظر حرکت کند. این خودرو با استفاده از نقشه شهری گوگل حرکت می کند و برای این منظور، نقشه مشخصی برنامه ریزی شده و به منظور آزمایش، در خودروهایی که گوگل در حال حاضر برای نقشه برداری به کار می رود مورد استفاده قرار گرفته است.

به گفته منابع گوگل، مدل ابتدایی خودروهای بدون راننده ساخت شرکت تا کنون حدود یک میلیون کیلومتر راه کم ترافیک را بدون کنترل راننده پیموده است و تحقیقات کنونی در صدد انطباق این فناوری برای استفاده در ترافیک شهری است.

تاریخ: 11 نوامبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت