نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » پوست ، مو ، زیبایی » مراقبت های زیبایی دوران بارداری

زنان باردار همه درخشش ویژه ای دارند، اما بارداری اساسا می تواند چهره شما، رنگ و حتی مدل موهای شما را تغییر دهد. دکتر Thomas Ha متخصص پوست مستقر در بیمارستان آدنبروکس درکمبریج توضیح می دهد “تغییرات متعددی در دوران بارداری اتفاق می افتد که ناشی از افزایش هورمون های بدن و افزایش حجم خون است.

این تغییرات می تواند به طور ناگهانی باعث تغییر موهای نازک به موهای زخیم و یا پوست خشک به پوست چرب شود”. بسیاری از زنان باردار برای سازگاری با چالش های جدید دوران بارداری به دستکاری و تنظیم رژیم های زیبایی خود نیاز دارند.حتی تغییرات کوچک می تواند تفاوت بزرگی در اینکه چگونه به نظر برسید و از همه مهم تر، چگونه احساس کنید، ایجاد کنند.

باردار

بنابراین، مسائل عمده زیبایی در دوران بارداری چه هستند؟ و چگونه می توانید تا تاریخ مقرر زایمانتان ظاهر دوست داشتنی خود را حفظ کنید؟

 

دست های ظرفشو دوران بارداری

این یک نشانه ی کلاسیک بارداری است. دست هایی که صاف و بی عیب و نقص بودند در طول شب قرمز و لکه لکه می شوند، تقریبا  مثل اینکه ساعت ها بدون پوشیدن دستکش ظرف شسته اید.

پزشکان می گوید “شما برای افزایش سطح گردش خون در اندام ها که باعث ایجاد ظاهری برافروخته می شود، کار زیادی نمی توانید انجام دهید. اما مراقب باشید باعث تشدید آن نشوید”.

سعی کنید برای انجام کارهای دستی همیشه دستکش بپوشید و مخصوصا در سرما و برای شست و شو دستکش بپوشید.

لکه های پوستی دوران بارداری (میاسما یا ماسک حاملگی)

زنان باردار اغلب متوجه می شوند که کک و مک های روشن در طول شب تیره تر می شوند، و یا لکه های رنگی بر روی صورتشان ظاهر می شود. این پدیده میاسما(miasma) یا ماسک حاملگی نام دارد و به این دلیل ایجاد می شود که افزایش سطح هورمون استروژن باعث می شود سلول های رنگی پوست یا ملانوسیت ها (سلولهای تولید کننده ی ملانین که رنگ پوست را ایجاد می کنند) رنگدانه بیشتری تولید می کنند.این مشکل برای برخی از زنان ناراحت کننده است، به این دلیل که این لکه ها در مکان قابل مشاهده ای ظاهر می شوند.

قرار گرفتن در معرض نور خورشید می تواند آن را بدتر کند پس کمتر در معرض تابش نور خورشید قرار بگیرید. از کرم ضد آفتاب با فاکتور SPF روی پوست قسمت هایی که در معرض نور قرار دارند استفاده کنید، حتی در ماه های زمستان. البته این نکته را به خاطر بسپارید که برای جذب مقدار مورد نیاز روزانه ویتامین D باید حدود ۲۰ دقیقه در معرض نورخورشید باشید. چرا که در دوران حاملگی خودتان و کودک درون شکم تان به این ویتامین بیشتر نیاز دارید. همچنین کمبود ویتامین D خود باعث تغییرات پوستی نامتعارف می شود.

یک پوشش لباس خوب می تواند علایمماسک حاملگی و میاسمارا مخفی کند.

نگران نباشید چرا که با زایمان و تولد نوزادتان این لکه شروع به ناپدید شدن می کنند.

چشم پاندا خانم های حامله

گودی های سیاه زیر چشم برای زنان باردار غیر عادی نیست، به ویژه در سه ماهه آخر هنگامی که پیدا کردن یک حالت راحت برای یک خواب شبانه آرام مشکل است.

راه حل ایده آل این است که بیشتر بخوابید. اما برای برطرف شدن سریع سیاهی دور چشم، یک پارچه ی پشمی مرطوب با آب سرد را برای چند دقیقه، روی چشم ها خود نگه دارید.

مقداری از کرم پوشاننده لک زیر چشم  می تواند به کاهش گودی های سیاه  کمک کند.

پف آلودی صورت در دوران بارداری

احتباس آب یک مسئله شایع در دوران بارداری است، زیرا  وزن کودک در حال رشد، عروق خونی در شکم و پاهای شما را تحت فشار قرار می دهد و بازگشت خون به قلب سخت تر می شود. این مسئله می تواند باعث جمع شدن مایع در قسمت های مختلف بدن به خصوص صورت و پاها شود و چشم باد کرده و پوست براق بر روی صورت نمایان شود.

تا جایی که امکان دارد بشینید و وزنتان را روی پاهایتان نیندازید (سر پا نباشید). اگر می توانید تکه های یخ (یا یک بسته لوبیای یخ زده) را درون یک حوله، روی مچ پای خود قرار دهید.

البته نباید فراموش کنید که یک جا نشستن برای خانم باردار مخصوصا در ماه های آخر خیلی مناسب نیست و بهتر است هر روز مقداری پیاده روی داشته باشید تا خون در پاها و بدن شما جریان بهتری پیدا کند و به کودک درون شکمتان خون بهتری برسد.

لکه ها و جوش ها دوران حاملگی

گردش خون مضاعف در دوران بارداری می تواند باعث بسته شدن منافذ پوست و ایجاد جوش شود.

زنانی که این مشکل را دارند باید در  مورد پاکسازی پوست خود جدی و دقیق باشند.

هر اثری از آرایش را در شب پاک کنید و سعی کنید حداقل دو بار (یا بیشتر اگر پوست خشکی دارید) در هفته لایه برداری کنید.

صورت خودتان را مراقبت کنید، که می تواند به طور چشمگیری باعث کاهش ظهور دانه های سرسیاه و جوش شود.

علایم کشش پوست در دوران بارداری

در دوران بارداری به دلیل افزایش وزن و حجم شما پوست کش می آید و ممکن است آثار این کشش قبل از زایمان یا چند هفته بعد از زایمان باقی بماند. مشکل بسیاری از زنان باردار، خطوط ریز قرمز روی پوست است که در طول زمان کم رنگ می شوند. این خطوط به خاطر رشد کودک، می توانند بر روی شکم و پشت ایجاد شوند.

بسیاری از علائم کشش ژنتیکی هستند، اما اگر شما پوست خود را مرطوب نگه دارید، می توانید احتمال ایجاد این علایم را کاهش دهید.

کره کاکائو به بهبود خاصیت ارتجاعی پوست کمک می کند، بنابراین یک کرم که حاوی این ماده یا چیزی مشابه آن  است را تهیه کنید و روی پوست خود بمالید.

برداشتن مو در دوران حاملگی

برداشتن مو زمانی که شما حامله هستید می تواند دردناک تر باشد، چرا که پوست حساس تر است.

اپیلاسیون (برداشت مو از ریشه) می تواند بسیار دردناک باشد، اما نسبت به کرم های موبر و سفید کننده ها، شما (و نوزادتان) را در معرض مواد شیمیایی کمتری قرار می دهد.

لیزر پوست (الکترولیز) که جریان الکتریکی را به فولیکول های مو در پوست می فرستد، در دوران حاملگی توصیه نمی شود.

رنگ مو

به طور کلی استفاده از رنگ موی دائمی در سه ماهه اول بارداری (زمانی که کودک در حال گذراندن تغییرات مهم عصبی است) کار درستی نیست. چرا که ممکن است کودک شما را در معرض مواد شیمیایی خطرناک قرار دهد.

ولی بعد از ماه سوم، شما می توانید رنگ مو را با احتیاط استفاده کنید. اما هنوز هم بهتر است رنگ را به پوست سر نزنید، زیرا مواد تشکیل دهنده فعال رنگ ممکن است از طریق پوست وارد جریان خون شود.

های لایت کردن مو، که لازم نیست در نزدیکی ریشه مو اعمال شود، می تواند بدون خطر باشد.

رنگ های نیمه دائم معمولا کمتر سمی هستند ممکن است حاوی سطوح پایین تری از آمونیاک و پراکسید باشد. ولی باز هم برای بارداری شما کی توانند خطرناک باشند.

حنا یک جایگزین طبیعی برای رنگ مو است و عوارض مواد شیمیایی را ندارد و بسیاری از زنان باردار به عنوان امن ترین گزینه حنا را انتخاب می کنند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت