مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » آشپزی » طرز تهیه خورش کنگر
خورش کنگر

طرز تهیه خورش کنگر

مواد لازم برای ۴ نفر:

۱/۲ پیمانه کنگر خرد شده

۲ پیمانه ریواس خرد شده
۱ پیمانه گوجه سبز
۲ پیمانه نعنا و جعفری ریز شده (۱و ۱/۲ پیمانه جعفری – ۱/۲ پیمانه نعنا)

۴۰۰ گرم گوشت گوساله خرد شده

۲ قاشق سوپخوری پیاز داغ

روغن به میزان لازم

نمک،فلفل و زرد چوبه به مقدار کافی

ابتدا کنگر را تمیز کرده و تیغ شان را جدا کنید.آنها را خوب شسته و به اندازه مناسب خرد کنید.ریواس را هم پوست کنده و خرد کنید. حالا گوشت را در تابه ای با مقداری روغن تفت دهید تا رنگ گوشت عوض شود.حالا پیاز داغ را اضافه کرده و تفت دادن ادامه دهید.به گوشت کمی زرد چوبه اضافه کنید.مقداری آب اضافه کنید تا روی مود بیاید، سپس در تابه را بگذارید تا گوشت بپزد.نعنا و جعفری ریز خرد شده را همراه با کنگر در کمی روغن ریخته تفت دهید. سبزیجات سرخ شده را به گوشت پخته شده اضافه کنید تا همراه با گوشت بجوشندو خورش جا بیفتد.نیم ساعت که خورش جوشید گوجه سبز را اضافه کنید.نمک و فلفل را هم اضافه کنید تا خورش مزه دار شود.ده دقیقه به پایان پخت، ریواس های خرد شده را اضافه کنید،بعد از این مدت خورش را از روی حرارت برداشته و در ظرف مورد نظر ریخته و با برنج سرو کنید.

نکته:

از آنجایی که این غذا از مخلوط شدن گروه سبزیجات با گوشت‌ها آماده خوردن می‌شود، بهتر است به همراه آن از ماست کم چرب و یا دوغ تهیه شده از این نوع ماست استفاده کنید. در ضمن، مصرف نوشیدنی‌هایی مانند شربت آب‌لیمو نیز به دلیل ویتامین C فراوان می‌تواند یک وعده غذایی سالم‌تر را تشکیل دهد.

خواص کنگر:

کنگر یکی از سبزیجات بهاره لذیذ و سرشار از ویتامین است. قسمت مورد استفاده این سبزی ساقه آن بوده (مانند کرفس)که پس از جدا کردن تیغ‌ها و کمی ‌‌تفت دادن در روغن می‌تواند برای طبخ خورش به کار رود. مطالعات نشان داده‌اند که خوردن برگ‌های این سبزی افزایش دهنده ادرار (دیورتیک) و محرک کلیه‌ها، ترشح صفرا از کبد و منقبض کننده کیسه صفراست. در ضمن پتاسیم فراوانی داشته اما از نظر میزان کالری بسیار محدود است.

در این سبزی ترکیبی به نام سینارین وجود دارد که موجب کاهش کلسترول خون می‌شود. تحقیقات نشان داده است که این ترکیب کاهنده سطح تری‌گلیسیرید خون نیز هست. از این رو خوردن کنگر برای کسانی که چربی خون بالا دارند و یا مستعد بیماری‌های قلبی عروقی هستند توصیه می‌شود. به علاوه، از آنجایی که کنگر محتوی کربوهیدرات پیچیده غیرقابل هضمی به نام اینولین است، خاصیت مسهلی دارد. از طرفی اینولین موجود در این سبزی باعث افزایش باکتری‌های مفید و کاهش باکتری‌های مضر در مدفوع می‌شود و در کل به حفظ سلامت روده بزرگ کمک می‌کند و از خطر ابتلا به سرطان در این ارگان را به میزان قابل‌توجهی می‌کاهد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت