مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » پیشگیری و بیماری ها » عفونت های لگنی در زنان باعث ناباروری می شود
دکتر سرور اسدی،‌ متخصص بیماری‌های عفونی گفت: عفونت‌های داخلی لگن سومین گروه از عفونت‌های شایع در زنان است. این عفونت میزان گلبول‌های سفید خون را افزایش می‌دهد و اگر این عفونت در حالت حاد به خوبی درمان نشود، امکان بروز چسبندگی و ایجاد عوارضی در داخل لگن را افزایش می‌دهد. این امر باعث انسداد لوله‌ها و در نهایت نازایی می‌شود.

وی گفت: بیماری التهابی لگن (PID)، عفونت لوله‌های فالوپ و اعضای تناسلی زنان است و این بیماری معمولا با عفونت‌های زنانه از قبیل سوزاک و عفونت قارچی کلامیدیا ایجاد می‌شود.

عفونت لگنی

اسدی به تشریح برخی علایم این بیماری پرداخت و افزود: تب و درد در ناحیه اطراف استخوان لگن، ترشح واژینال، خونریزی قاعدگی غیرطبیعی، درد در حین ادرار کردن و مقاربت از جمله علایم شناخته شده این بیماری به شمار می‌روند.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر بیماری التهابی لگن درمان نشده باقی بماند، بیمار در معرض خطر ناباروری، بارداری خارج رحمی، زخم شدن و درد مزمن لگن قرار می‌گیرد.

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا در رابطه با علل شایع بیماری التهابی لگن یا به عبارتی دردهای مزمن لگنی خاطر نشان کرد: این بیماری با انواع مختلفی از باکتری‌ها ایجاد می‌شود که شایع‌ترین آنها ارگانیسم‌هایی هستند که از گروه بیماری‌های مقاربتی به شمار می‌روند.

این متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه بیماری التهابی لگن می‌تواند از لوازم جراحی نیز انتقال یابد، تصریح کرد: عفونت زمانی آغاز می‌شود که ارگانیسم‌ها از واژن و گردن رحم به سمت اعضای تناسلی داخلی حرکت کرده، سبب آلوده شدن و ایجاد التهاب در بافت نموده که می‌تواند منجر به انسداد لوله‌های فالوپ شود که به ناباروری می‌انجامد.

اسدی افزود: اگر در اثر زخم شدن بافت یکی از لوله‌های فالوپ تنها به میزان جزئی مسدود شود، تخمک ممکن است به رحم نرسیده، در لوله باقی بماند و در صورت بارور شدن، حاملگی خارج رحمی رخ دهد.

این عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا، درمان بیماری التهابی لگن شامل مصرف یک یا دوعدد آنتی بیوتیک با نظر پزشک مربوطه دانست و تاکید کرد: موثرترین روش پیشگیری از بیماری التهابی لگن، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های مقاربتی است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت