نایت ملودی » سفر وگردشگری » گردشگری ایران » شاهان‌کوه بلندترین قلّه استان اصفهان

رشته کوه شاهانکوه از درّه وهرگان در ۴۰ کیلومتری شمال غربی فریدونشهر شروع شده و رو به سوی جنوب شرقی تا دره آب میدانک، ۲۵ کیلومتری جنوب غربی فریدونشهر به طول حدود ۴۳ کیلومتر و عرض متوسط آن ۱۰ کیلومتر می‌باشد. میزان بارندگی سالانه این رشته کوه بین ۸۰۰ تا یک هزار میلیمتر و میانگین دمای سالیانه آن بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتی گراد است. مهّمترین رودخانه‌های این منطقه خدنگستان، آب طُرزه، آب سه پستان و آب سرداب می‌باشند و چشمه لنگان در شمال این رشته کوه قرار دارد. کوه‌های مارک، لاشوم، درّه غول، شاهانکوه و وَری از قله‌های مرتفع این رشته کوه می‌باشند.

840403-11


وضعیت قله در زمستان
: دسترسی به قله صعود به هنگام بارش برف سنگین، دشوار است و آشنایی با فنون مسیریابی زمستانی از جمله موارد مهم در صعود موفق به شاهان به شمار می رود.

قلّه شاهان کوه با ارتفاع ۴۰۴۰ متر (بلندترین قلّه استان اصفهان) همچون نگینی تابناک بر تارک خلقت در منطقه زیبای فریدن (ایالت پارتیکان) در جنوب غربی استان اصفهان می‌درخشد. قلّه شاهانکوه بلندترین قلّه استان اصفهان و بلندترین قلّه رشته کوه شاهان کوه بوده که در بیشتر ماهها و فصول سال پوشیده از برف می‌باشد.

در سال ۱۳۰۰ قمری، سهراب خان رئیس ایل بهداروند از شاخه هفت لنگ بختیاری با کمک سواران وَرزیده و تفنگچیان چیره‌دست طایفه منجزی (معروف به سواران و تفنگچیان رَمـُوری) توانست منطقه ییلاقی زیبای سردآب و بزآب را به تصرّف خود درآورده و ایل خود را در آنجا سکنی دهد. در این درگیری و زد و خورد یکی از برادرانش بنام حاج محمّدحسین خان نیز کشته شد. پس از سهراب خان، این منطقه به پسرانش از جمله حاجتمرادخان بهداروند رسید.

چشمه بابااحمد نیز در روستای سردآب بالا (سردآب عُلیا) در دامنه شمالی این رشته کوه (قّله ۴۰۴۰ متری شاهانکوه) واقع شده است. این تفرجگاه زیبا دارای یک چشمه و کمپ گردشگری (سکوهای نشیمن و سرویس‌های بهداشتی) است.

شاهان-کوه-1

این روستای ییلاقی زیبا در دامنه شمالی قلّه ۴۰۴۰ متری شاهان کوه قرار داشته و در فصل‌های بهار و تابستان با دارا بودن یخچال‌های برفی عظیم و لاله‌های واژگون بسیار زیبا و چشمه سارهای فراوان، طبیعت زیبا و دل‌انگیز و آب و هوای مطبوعی را برای ساکنان (روستائیان و عشایر) و کوهنوردان و گردشگران منطقه تداعی می‌کند.

منطقه سَردآب و بُزآب متعلّق به ایل بهداروند هفت لنگ بختیاری بوده و طوایف علاءالدّین وند و منجزی از ایل بهداروند شاخه هفت لنگ بختیاری در آن سکونت دارند.

بررسی توپوگرافی قله : قله که در مرکز رشته قرار دارد، از شمال به ارتفاعات ۳۹۴۵ و ۳۸۳۲ متری بدون نام و از سمت جنوب نیز پس از ۵ قله بالای ۳۶۰۰ متر بدون نام دیگر به قله ۳۸۷۵ متری کوه دُری متصل می شود. آبادی های شاهان و زمستان در غرب خط الرأس و سرداب پایین در شرق آن جای دارند.

شاهان-کوه

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت