مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » آشپزی » طرز تهیه باقالا قاتق گیلان
باقالا قاتق

طرز تهیه باقالا قاتق گیلان

مواد لازم:

لوبیا کشاورزی ۵۰۰ گرم
تخم مرغ ۲ تا ۳ عدد
سیر ۴ حبه
شوید ۲ الی۳ قاشق غذاخوری
روغن و کره ۵۰ گرم
نمک، فلفل، زردچوبه به میزان لازم
دارچین در صورت تمایل برای طعم دهندگی

طرز تهیه:

ابتدا بابید لوبیای کشاورزی را از شب قبل دو سه باربشوییم و در آب ولرم و نمک بگذاریم کامل خیس بخورد وقتی کامل خیس خورد به مدت یک شبانه روز خیس خوردن کافی است. بعد پوست لوبیا را میگیریم.لوبیای کشاورزی از نظر ظاهر شبیه لوبیای قرمز است اما سفید و کمی بلند است.از پیاز در این غذا استفاده نمی کنیم و سیر را هم حذف نمیکنیم چون طعم غذا به کل عوض می شود.ظرف را روی حرارت میگذاریم لوبیا را داخل آن میریزیم بعد سیر نگینی خرد شده را اضافه میکنیم.
این غذا را با ماهی شور و زیتون پرورده و سیر ترشی می خورند که خیلی خوشمزه و اشتها آور می شود.اگر شوید زیاد بریزید غذا را تلخ می کنید.شوید را اضافه میکنیم. مقداری زردچوبه اضافه می کنیم.
این غذا برای ۴ نفر کافی است.مقداری فلفل و نمک اضافه می کنیم.باقلای محلی خیلی دیر می پزد اما این لوبیای کشاورزی سریع تر می پزد.مقداری کره و روغن اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا بوی خامی لوبیا گرفته شود.
وقتی لوبیا سرخ شد حدود یک و نیم لیوان آب اضافه میکنیم و میگذاریم نیم پز شود.لوبیا را با دست امتحان میکنیم وقتی نیم پز شد تخم مرغها را درسته در داخلش می شکنیم و دیگر به غذا دست نمیزنیم وهم نمیزنیم.
اگر در این مرحله غذا را هم بزنید شکل خوبی به دست نخواهد آمد.حرارت را زیاد میکنیم بعد حرارت را کم میکنیم وقتی تخم مرغ خودش را به صورت درسته گرفت مقداری دارچین و فلفل اضافه میکنیم و با حرارت کم میگذاریم غذا جابیفتد.غذا که جا می افتد روی آن روغن می بندد و مشخص می شود.در گیلان به تعداد نفرات تخم مرغ اضافه می کنند.ماست و خیار، سبزی خوردن و ترشی هم با این غذا سازگاری دارد که در کنار آن خورده شود.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت