نایت ملودی » فرهنگ و هنر » سینما ، تئاتر ، تلویزیون » سینما و تلویزیون » جشنواره ها » معرفی بهترین‌های جشنواره‌ی فیلم فجر امسال

جشنواره فیلم فجر مراسم اختتامیه‌ی سی و یکمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر شامگاه ۲۲ بهمن ماه با حضور وزیر ارشاد، رییس سازمان سینمایی و هنرمندان در سالن همایش‌های برج میلاد برپا شد.

به گزارش خبرنگار بخش سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برگزیدگان بخش سودای سیمرغ (مسابقه سینمای ایران ) جشنواره‌ی فیلم فجر بدین شرح معرفی شدند:

* جلوه‌های ویژه میدانی

محسن روزبهانی (استرداد)

* جلوه‌های ویژه بصری

بهنام خاکسار (عقاب صحرا)

* صداگذاری

محمد رضا دلپاک (برلین منفی ۷)

* صدابرداری

نجفی / دانشمند (قاعده تصادف)

* طراحی صحنه و لباس

آتوسا قلمفرسایی (حوض نقاشی)

* چهره پردازی

امیر اسکندری (رسوایی)

* تدوین

بهرام دهقان (آسمان زرد کم‌عمق)

بهرام دهقان (استرداد)

* موسیقی

حامد ثابت (برلین منفی ۷)

* فیلمبرداری

هومن بهمنش (دربند)

* بهترین بازیگر نقش مکمل زن

پگاه آهنگرانی (دربند)

* بهترین بازیگر نقش مکمل مرد

رامبد جوان (گناهکاران)

* بهترین بازیگر نقش اول زن

هانیه توسلی (دهلیز)

* بهترین بازیگر نقش اول مرد

حمید فرخ نژاد (استرداد)

* فیلمنامه

بهنام بهزادی (قاعده تصادف)

* کارگردانی

پرویز شهبازی (دربند)

* بهترین فیلم

استرداد (محسن آقا علی اکبری/ بنیاد)

جایزه ویژه هیات داوران به علیرضا داود نژاد (کارگردان کلاس هنرپیشگی) به خاطر حضور نجیبانه مستمر و پرتلاش در راستای اعتلا و تکریم محیط خانواده ایرانی.

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (سودای سیمرغ): منوچهر محمدی به خاطر فیلم حوض نقاشی

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران (سودای سیمرغ): پوران درخشنده به خاطر فیلم هیس… دخترها فریاد نمی‌زنند.

جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بخش بین الملل: بهنام بهزادی به خاطر فیلم قاعده تصادف.

جایزه ملی تقدیم شد به انسیه شاه حسینی و سید سعید سید زاده به خاطر فیلم زیباتر از زندگی.

*****

در بخش مستند سینمای مستند (سینما حقیقت) با حضور مهرداد اسکویی و مرتضی شعبانی از داوران این بخش، برگزیدگان بدین ترتیب معرفی شدند:

سیمرغ دستاورد فنی و هنری مستند به هادی بهروز برای فیلمبرداری «آخرین روزهای زمستان» اهدا شد.

سیمرغ بهترین کارگردانی مستند هم به مهدی زمانپور کیاسری برای فیلم «مشتی اسماعیل» تعلق گرفت.

سیمرغ بهترین فیلم مستند هم به «رودخانه لیان» رامتین بالف اهدا شد.

جوایز نقدی بخش مستند ۱۵ میلیون تومان بود.

*******

در ادامه‌ی مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر با حضور داوران بخش نگاه نو (فیلم‌های اول) برگزیدگان این بخش معرفی شدند.

با حضور مینو فرشچی، مانی حقیقی، مسعود فراستی،حسین زندباف، محمدرضا عرب، ابراهیم فیاض،فریدون حسن‌پور از داوران این بخش سه سیمرغ بلورین اهدا شد.

سیمرغ بهترین دستاورد فنی و هنری بخش نگاه نو به همراه ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا شد به فرشاد محمدی برای فیلمبرداری «برلین منفی هفت».

سیمرغ بهترین کارگردانی بخش نگاه نو به همراه ۲۰ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا شد به هادی مقدم دوست برای کارگردانی «سر به مهر»

سیمرغ بهترین فیلم بخش نگاه نو به همراه ۲۵ میلیون تومان جایزه نقدی اهدا شد به سید محمود رضوی تهیه‌کننده فیلم «دهلیز».

در ابتدای بخش نگاه نو، کلیپی از گفته‌ها و نظرات داوران این بخش؛ پخش شد.

محمود رضوی تهیه کننده فیلم «دهلیز» پس از دریافت جایزه‌ی خود به عنوان بهترین فیلم بخش نگاه نو گفت: معمولا جایزه بهترین فیلم برای همه‌ی گروهی است که زحمت کشیده‌اند، نه فقط تهیه‌کننده، ولی جایزه بهروز (شعیبی) (کارگردان دهلیز) را مردم با دست‌هایشان دادند.

در پایان این بخش و پس از اهدای جوایز، محمدرضا عرب، یکی از داوران بخش نگاه نو اظهار کرد: از عباسیان برای انتخابم به عنوان داور این بخش تشکر می‌کنم زیرا وقتی به من گفت که داور بخش فیلم اول هستم تعجب کردم و گفتم مگر فیلم اول هم ساخته شده است؟

او ادامه داد: در طول سه چهار سال گذشته حمایتی که باید از فیلم‌های اول انجام می‌شد صورت نگرفته و در واقع حمایت از فیلم اول بلاتکلیف است و این خیلی بد است چون من ۱۸ ماه است که مجوز ساخت فیلمی درباره‌ی خلیج فارس را دارم اما نمی‌توانم فیلم خود را بسازم.

************

در مراسم اختتامیه‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر جواد شمقدری رییس سازمان سینمایی و محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر سخنرانی کردند.

تقدیر عباسیان از مدیرانش

محمدرضا عباسیان دبیر جشنواره‌ی فیلم فجر گفت: اگر هر کوتاهی در طول برگزاری جشنواره وجود داشته بر عهده‌ی من دبیر بوده است.

وی همچنین یادآور شد: در مراسم افتتاحیه وقت گرفته بودم که در اختتامیه صحبت کنم؛ زیرا قرار بود بیشتر کار کنم. اکنون هم خیلی صحبت نمی‌کنم و فقط از مدیرانم و گروهی که با من همکاری کردند و در طول شب‌ها و روزها بسیار سخت کار کردند، تشکر می‌کنم.

عباسیان از سینماگرانی که فیلم‌هایشان در جشنواره بود و نیز سینماگرانی که فیلم‌هایشان به بخش مسابقه راه پیدا نکرد و نیز از اصحاب رسانه و از مردم که با استقبال خود به جشنواره رونق دادند، تشکر کرد.

دبیر سی و یکمین جشنواره فیلم فجر در پایان صحبت‌های خود گفت: آینده‌ی بسیار خوب و درخشانی برای سینمای‌مان آرزو می‌کنم.

******

گله شمقدری از نبودن فیلمی درباره‌ی انقلاب اسلامی

رییس سازمان سینمایی هم در سخنانی از همه و بخصوص خودش برای نبود فیلمی درباره‌ی انقلاب اسلامی گله کرد.

جواد شمقدری در مراسم اختتامیه سی و یکمین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: این جشنواره بزرگ‌ترین و مهم‌ترین رویداد فرهنگی کشور است که سی و یکمین دوره‌ی آن در آغاز دهه چهارم فعالیت سینمایی ایران است.

او در بخش دیگری از سخنانش گفت: در فیلم‌های سینمای ایران معمولا سه گرایش وجود دارد، یکی از آنها سینمای بدنه است که اصطلاحا به دنبال سرگرمی و جذب مخاطب عام است. سینمای دیگر بیشتر دنبال اخذ رای داوران و تماشاگران جهانی است و سینمای دیگری هم وجود دارد که نگاه محتوایی، ارزشی و موضوعات متعالی را دستمایه خود قرار می‌دهد.

رییس سازمان سینمایی ادامه داد: اتفاق مبارک این جشنواره این بود که اکثر فیلم‌های ما در این دوره به سمتی رفته بودند که این سه ویژگی را درون خود لحاظ کرده بودند.

شمقدری با بیان این‌ که ما در این میان فیلم‌های زیادی داریم که در جشنواره‌های جهانی جایزه‌های خوبی کسب خواهند کرد، افزود: اتفاق زیبای دیگری که در این‌جا رخ داد، همدلی و همگرایی بود که به لطف دست‌اندرکاران و به‌ویژه سینماگران و منتقدان محقق شد.

وی در ادامه‌ی سخنان خود خاطرنشان کرد: مردم و مسوولین به سهم خود در سینما وظایف خود را انجام می‌دهند و به نظرم باید برای رشد و تعالی این گنجینه‌ی ارزشمند که میراث پیشکسوتان ماست کمک کنیم، اهالی سینمای ایران هم باید بیشتر از یکدیگر حمایت کنند.

رییس سازمان سینمایی هم‌چنین با اشاره به راهپیمایی ۲۲ بهمن برگزار شد، گفت: احساس شخصی خود را می‌گویم که هنوز سوژه‌های درخوری از انقلاب اسلامی نمی‌بینیم و به همین دلیل از همه و بخصوص از خودم گله می‌کنم و می‌خواهم که در سال آینده حداقل یک یا چند فیلم درباره‌ی انقلاب اسلامی داشته باشیم.

شمقدری هم‌چنین اعلام آمادگی کرد که اگر فیلم یا سوژه‌ای در این‌باره وجود دارد ارایه شود.

او در پایان سخنان خود از محمد خزایی ، مسعودشاهی که در دوره‌های گذشته و در زمان مدیریت او دبیر جشنواره فیلم فجر بوده‌اند و از هیات داوران ، منتقدان قدردانی کرد.

*******

در حالیکه قرار بود این مراسم راس ساعت ۱۹ آغاز شود با تاخیر ۲۵ دقیقه‌ای با پخش سرود جمهوری اسلامی و تلاوت قرآن توسط کریم منصوری قاری برجسته کشور برپا شد.

در این مراسم مدیران سازمان سینمایی همچون هاشم میرزاخانی، سید احمد میرعلایی و… هم حضور داشتند.

کلیپی از قیام مردم ایران در بهمن ۵۷ به همراه سخنانی از حضرت امام خمینی (ره) درباره سینما در ابتدای مراسم به نمایش درآمد.

پخش کلیپ روند برگزاری جشنواره‌ی فیلم فجر از بخش‌های دیگر این مراسم بود.

دکور مراسم که اجرای آن را شهیدی‌فر برعهده دارد بیشتر توسط ال سی دی تزئین شده است و جلوه‌های تصویری دارد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت