نایت ملودی » فرهنگ و هنر » سینما ، تئاتر ، تلویزیون » سینما و تلویزیون » جشنواره ها » عکس و حواشی نشست خبری هیس دخترها فریاد نمی زنند

پوران درخشنده سازنده‌ی «هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند» گفت: پس از آنکه دختری داستانی مشابه داستان فیلم را برایم تعریف کرد شب‌ها حتی نمی‌توانستم بخوابم. پس از آن‌هم اتفاقاتی افتاد که مرا تکان داد و احساس کردم اگر لازم باشد باید هرچه دارم را بفروشم تا این فیلم را بسازم.

عکس های فیلم هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری داشجویان ایران (ایسنا)، این کارگردان در نشست پرسش و پاسخ فیلمش که شامگاه – ۲۱ بهمن‌ماه – در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، بیان کرد: «هیس، دختران فریاد نمی‌زنند» نتیجه سه سال کار، تلاش و دوندگی است. جرقه ساخت این فیلم سال ۸۰ زده شد. در آن سال، فردی یک دفترچه را از کردستان برایم ارسال کرد که مرا به شدت تحت تاثیر قرار داد، آن سال‌ها دیدم نمی‌توانم آن موضوع را بسازم.

وی یادآور شد: سال ۸۶ دخترخانمی مرا پیدا کرد و با نگرانی گفت که دوستی دارد که امشب می‌خواهد خودکشی کند و می‌خواهد مرا ببیند. گرفتار جشنواره بودم و نتوانستم با او تماس بگیرم و صبح دوباره نزد من آن و گفت که چنین مشکلی برای من بوجود آمده است. او مساله‌ای را با من مطرح کرد که با شنیدنش مدت‌ها نمی‌توانستم بخوابم.

درخشنده درباره شروع ساخت این فیلم خاطر نشان کرد: من دوندگی بسیار زیادی برای ساخت «هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند» کردم. از ۷۰۰ دختر برای نقش اصلی فیلم تست گرفتم. در درون این ۷۰۰ نفر اتفاقاتی افتاد که مرا تکان داد و احساس کردم اگر لازم باشد باید هرچه دارم را بفروشم تا این فیلم را بسازم. به همین دلیل برای پروانه ساخت اقدام کردم و ۶ ماه طول کشید تا بنیاد سینمایی فارابی برای حمایت از پروژه موافقت کرد. ما خیلی سختی‌کشیدیم که «هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند» به اینجا رسید و شما آن‌را دیدید.

عکس های فیلم هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند

موضوع این فیلم یک موضوع بین‌المللی است

کارگردان «هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند» در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه موضوع این فیلم یک معضل بین‌المللی است، گفت: در همه‌جای دنیا نگاه جنسیتی به زن به عنوان یک معضل مطرح است. سعی کردیم از کنار این خط قرمز‌ها به آرامی عبور کرده تا مردم بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. من در تمام سالن‌های مردمی در اقصی نقاط شهر کنار تماشاگران نشستم تا برخوردشان را ببینم. خوشحالم که همه یک نگاه را داشتند و یک حس را منتقل می‌کردند. ما وقتی سعی می‌کردیم از سالن‌ها بیرون بیاییم آغوش‌های گرم و نجواهایی که در گوش‌مان می‌شد، این احساس را می‌داد که من و همکارانم مسیر را به درستی طی کرده‌ایم.

هزینه ساخت فیلم ۸۰۰ میلیون تومان

درخشنده در ادامه نشست، در پاسخ به پرسشی درباره هزینه ساخت این فیلم بیان کرد: ما در این فیلم به دلیل موضوع ملتهب، از بازیگران سرشناس استفاده کردیم که هر کدام از این چهره‌ها را مردم دوست دارند. در کل ما حدود ۸۰۰ میلیون تومان برای ساخت «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» هزینه کردیم و امیدوارم اثر همانطور که در جشنواره مورد اقبال قرار گرفت در اکران هم مورد توجه مردم قرار بگیرد.

وی در ادامه درباره هدفش از ساخت این فیلم هم خاطرنشان کرد: هدف من فقط و فقط هشدار دادن است و امیدوارم ادامه‌ی این فیلم در خانواده‌ها، اجتماع و… باشد، چون جامعه باید نسبت به چنین موضوعاتی آگاه باشد و نباید پنهان‌کاری در این زمینه انجام شود. پاک کردن صورت مساله در خانواده‌ها باعث می‌شود که فجایع زیادی به بار بیاید. ما احساس خطر کردیم و امیدوارم پس از نمایش فیلم بحث‌هایی در جامعه شکل بگیرد.

اکران برای بالای ۱۰ سال

کارگردان «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» همچنین درباره اکران این فیلم برای عموم مردم با توجه به موضوع ملتهب آن گفت: خانواده باید برای دیدن فیلم بیاید تا بتواند فضای خوبی را برای دختران و پسران‌شان فراهم کنند. ما این فیلم را ساخته‌ایم که خانواده‌ها درباره چنین مسائلی آگاه شده و اجازه دهند فرزندان‌شان پس از پیش آمدن مشکلاتی بتوانند مسائل را با خانواده مطرح کنند. فکر می‌کنم فیلم باید برای افراد بالای ۱۰ سال به نمایش دربیاید.

وی درباره امکان حذف برخی صحنه‌های پایانی هنگام اکران خاطر نشان کرد: موضوع فیلم، بسیار ملتهب بوده و تاکنون خیلی به آن پرداخته نشده است. اکنون فیلمنامه را بسیاری از سازمان‌ها خوانده‌اند و فکر نکنم مشکلی برای اکران داشته باشیم. درباره پلان پایانی چانه‌زنی‌هایی داشتیم اما نسخه فعلی دقیقا همان چیزی است که ما می‌خواستیم.

عکس های فیلم هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند

از آرای مردمی ناراحتیم

کارگردان «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» در پاسخ به پرسشی درباره دوم بودن این فیلم در آرای مردمی گفت: همه ما از آرای مردمی ناراحت شده‌ایم. من نمی‌خواهم کسی را متهم کنم اما سوالی داشتم درباره اینکه چرا ما در ۶ روز اول در صدر آرا بودیم و پس از آن‌۶ روز سالن‌های‌مان پر تر از قبل شده اما در آمار پایین آمدیم. کسی که ۵-۶ ساعت در صف می‌ایستد رای منفی در صندوق نمی‌ریزد.

بازیگران فوق‌العاده بودند

درخشنده در بخش پایانی سخنانش در این نشست درباره بازیگران خردسالش گفت: سختی‌های زیادی برای تفهیم نقش به آن‌ها کشیدم. به عنوان یک فرد متعهد به اصول اخلاقی، خیلی وقت گذاشتم که چگونه چنین مساله ملتهبی را با بچه‌ها مطرح کنیم تا آسیب روحی و روانی نبینند. سعی کردیم اول شادی‌ها را فیلمبرداری کنیم و بعد کم کم سراغ صحنه‌های ملتهب رفتیم و به آن‌ها توضیح دادم که با ایفای این نقش به همسن‌های خودتان کمک می‌کنید و آنها خوب از پس نقش‌شان بر آمدند.

وی درباره بازی بابک حمیدیان نیز بیان کرد: بابک حمیدیان یکی از بازی‌های فوق‌العاده‌اش را در این فیلم انجام داد. او با نهایت عشق در فیلم بازی کرد و یکی از بهترین پشتوانه‌ها برای ما بود. خیلی‌ها حاضر نمی‌شدند نقش ایشان را بازی کنند اما بابک حمیدیان یک هنرمند به تمام معناست. او با عشق کار کرد.

کارگردان «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» درباره سایر بازیگرانش نیز خاطر نشان کرد: عشقی که خانم زارعی و طباطبایی با خود به پروژه آوردند، برای من خیلی ارزشمند بود. آن‌ها تمام مدت برای نقش‌شان طراحی می‌کردند و زحمت می‌کشیدند. آقایان آقایی، هاشم‌پور، شهاب حسینی هم خیلی تلاش کردند و از آن‌ها تشکر می‌کنم.

درخشنده در پایان سخنانش از حضور تمام خبرنگاران در برج میلاد هم گله کرد و گفت: اگر قرار است خبرنگاران فقط در کاخ جشنواره باشند، چه کسی باید واکنش مردم را منعکس کند؟ در نمایش‌های مردمی، خبری از خبرنگاران عزیز که می‌توانند در سینماهای مردمی خیلی مفید باشند، نبود.

عکس های فیلم هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند

مریلا زارعی: دغدغه خاصی روی مسائل اجتماعی دارم

به گزارش ایسنا، در ادامه، مریلا زارعی – بازیگر – هم درباره حضورش در «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» اظهار کرد: من دغدغه‌ خاصی روی مسائل و معضلات اجتماعی دارم و واقعا سعی کردم لحظه‌ به لحظه در کنار خانم درخشنده باشم و آنجه در توانم بوده را ارائه کنم. خانم درخشنده صادقانه در جهت ارائه درست مفهومی که در ذهن‌شان بوده را تلاش کردند و من این صداقت را کمتر در همکارانم سراغ دادم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که داریم، فیلمی به سختی به این نقطه می‌رسد. فکر می‌کنم درباره این فیلم، با توجه به موضوع و مسئولیتی که دارد، باید آن‌را فراتر از کاندیداهای اعلام شده یا نشده، آرای شمرده شده یا نشده و جوایز گرفته شده یا نشده بدانیم. فکر می‌کنم زحمت ایشان نمی‌تواند با چنین چیزهایی سنجیده شود.

زارعی ضمن تاکید بر هشدارآمیز بودن «هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند» خاطر نشان کرد:‌ اینکه فکر کنیم فیلم صرفا درباره زن‌ها، مرد‌ها و مسائل جنسی است، اشتباه است. متاسفانه ما بچه‌ها را خیلی درنظر نمی‌گیریم و فکر می‌کنیم آن‌ها خیلی مسائل را درک نمی‌کند در حالی که یک کودک از سنین پایین همه چیز را در ذهنش ضبط می‌کند.

طباطبایی: موضوع فیلم مرا به لحاظ روحی درگیر کرده بود

طناز طباطبایی که نقش اصلی فیلم را برعهده داشت هم در سخنانی ضمن ابراز خرسندی از حضور در «هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند» گفت: من فیلم را برای اولین بار در سینماهای مردمی دیدم. استقبال گرم مردم، آغوش‌های گرم آن‌ها و… به من خیلی انرژی داد. امیدوارم که به فیلم توجه کافی شود اما خبرها حاکی از آن‌ است که قرار نیست اتفاقات خیلی خوبی برای فیلم بیفتد. البته ما تمام تلاش‌مان را برای مردم کرده‌ایم.

وی درباره سختی‌های ایفای نقشش هم عنوان کرد:‌ کارهایی که من قبول می‌کنم همگی سختی‌های خاصی دارند. زمانی که فیلمنامه خانم درخشنده را می‌خواندم به شدت دچار بحران شده بودم. احساس می‌کردم به لحاظ بحث روحی نمی‌توانم از پس کار بر بیایم. حضور شهاب حسینی و خانم درخشنده در طول دورخوانی‌ها مرا آماده کرد که بتوانم به سمت نقش بروم اما این نقش آنقدر ابعاد داشت که نمی‌توانستم همه آن‌ها را منعکس کنم.

امیر آقایی دیگر بازیگر «هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند» هم در سخنانی ضمن تمجید از پوران درخشنده بیان کرد: اولین بار بود که افتخار همکاری با خانم درخشنده را داشتم. نقش من در فیلم کوتاه بود اما خوشحالم که با ایشان همکار بودم. به نظرم داشتن سیمرغ به تنهایی فضیلت نیست. امیدوارم گروه بازیگران فیلم به حق‌شان برسند.

عکس های فیلم هیس دختر‌ها فریاد نمی‌زنند

صفی‌یاری: کار بازیگران در «هیس…» فوق‌العاده است

در ادامه، هایده صفی‌یاری، تدوینگر «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» نیز با بیان اینکه کار بازیگران فیلم فوق‌العاده است، اظهار کرد: من برای اولین بار این فیلم را در جشنواره دیدم. همیشه دوست داشتم با یک کارگردان خانم کار کنم چون یک‌بار این اتفاق را تجربه کرده بودم. خوشحالم که با خانم درخشنده کار کردم. امیدوارم درباره موضوعاتی که نمی‌توان خیلی درباره آن‌ها صحبت کرد، بتوان فیلم ساخت.

وی افزود: از بودن در این گروه خیلی خرسندم. بازیگران در این فیلم فوق‌العاده بودند، من از همه تیم تشکر می‌کنم.

کارن همایونفر: به خداحافظی فکر می‌کنم

کارن همایونفر نیز که برای موسیقی «هیس، دخترها فریاد نمی‌زنند» نامزد دریافت سیمرغ شده است، پس از ابراز خرسندی برای حضور در این فیلم، از شرایط امروز سینما گله کرد و گفت: هر روز که در خانه نشسته‌ام و به کارنامه این ۲۰ سال فکر می‌کنم بیشتر فکرم به سوی خداحافظی می‌رود. امیدوارم یا این شرایط هولناک تمام شود یا اینکه استراحتی طولانی کنم. امسال بهترین فیلم‌های من از جشنواره بیرون ماند اما خوشحالم که یکی از آن بهترین فیلم‌ها را در جشنواره شاهد بودیم.

صفایی دیگر بازیگر «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» هم از حضور در این فیلم ابراز خرسندی کرد و از پوران درخشنده برای اعتماد به او و از شهاب حسینی به دلیل کمک‌هایش تشکر کرد.

به گزارش ایسنا، همه‌ی حاضران در نشست از ازدحام بیش از ظرفیت تماشاگران و اصحاب رسانه در سالن مرکز همایش‌های برج میلاد ابراز تاسف کرده و از خبرنگاران و منتقدانی که مجبور شدند ایستاده و یا روی زمین فیلم را ببینند، عذرخواهی کردند.

در این نشست که پوستر خارجی فیلم «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» رونمایی شد، مائده طهماسبی و دو بازیگر کودک فیلم هم حضور داشتند.

تاریخ: 10 فوریه 2013
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: جشنواره ها
برچسب ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت