مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سفر وگردشگری » گردشگری جهان » سفر به سرزمینی با مردم سخت کوش

دوگانه سختکوشی و عافیت‌طلبی نه فقط در ایران که در جهان هم مساله است. آن گونه که سایت اینترنتی بیزنس اینسایدر در یکی از جدیدترین مطالب خود بیاورد که در میان کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی، کدام کشورها، از همه بیشتر کار می‌کنند و کدام یک کمتر.

635496733492682163

نتیجه این تحقیق که با استفاده از دو شاخص متوسط سن بازنشستگی و میزان ساعات کار در یک سال به دست آمده نشانگر این است که مردم مکزیک در میان مردمان کشورهای عضو این سازمان، سختکوش ترین و در مقابل فرانسوی ها از همه کمتر کار می کنند. متوسط سن بازنشستگی در مکزیک نزدیک به ۷۱ سال و میزان ساعات کاری در یک سال نزدیک به ۲۲۵۰ ساعت است که به معنای هفت ساعت کار در هر روز بدون تعطیلی است. در مقابل فرانسوی هایی که حدود پنجاه و نه سالگی بازنشسته می شوند و حدود ۱۴۵۰ ساعت در سال کار می کنند. با این وصف دوست ندارید سری به مکزیک بزنیم و ببینیم کشوری که مردمانی به این سختکوشی دارد چه جور جایی است؟
Mexico_001

مکزیک یکی از کشورهای آمریکای شمالی و البته جنوبی ترین آنهاست. این کشور مرز خونینی با ایالات متحده آمریکا دارد. این مرز به این دلیل خونین است که بسیاری از افرادی که طالب ینگه دنیا هستند از این مرز به آمریکا مهاجرت می کنند و افراد زیادی به علل مختلف جان خود را در این مهاجرت از دست می دهند. از سوی دیگر مکزیک، جایگاه قاچاقچیان مواد مخدر هم هست که سعی می کنند این مواد را به آمریکا برسانند و به همین دلیل است که همیشه نام مکزیک با ناامنی و اقدامات خلاف قانون گره خورده است. (البته کسانی که به مکزیک سفر کرده اند اغلب از حضور پلیس در سراسر شهر و امنیت نسبی در مکزیکو سیتی احساس رضایت می کنند) شاید به دلیل همین ناامنی و البته سختی دسترسی این کشور باشد که مکزیک تاکنون خیلی مورد توجه ایرانیان قرار نگرفته است. البته در این راه، نباید از رفتار بد مکزیکی ها هم گذشت. ظاهرا سابقه بد برخی ایرانیان که از این کشور به عنوان ترانزیت برای رسیدن به آمریکا استفاده کردند باعث شده که دولت مکزیک محدودیت ها و سختگیری هایی در صدور ویزا و ورود به این کشور قایل شود. این در حالی است که مسافران ایرانی مکزیک می گویند در سفارت این کشور در خیابان جردن (نلسون ماندلا) تهران همه چیز خیلی خوب و منطقی پیش می رود. از این روست که توصیه می شود حتی به داشتن ویزای مکزیک هم قانع نباشید و میزبان پای کاری در این کشور و البته رزرواسیون یک هتل و سایر مدارک لازم در هنگام اخذ ویزا را به همراه داشته باشید.

100358_446

حالا باید به سراغ این سوال رفت که چرا یک نفر باید حدود ۲۰ ساعت پرواز را تحمل کند و به مکزیک برود؟ برای دیدن مکزیک چند دلیل عمده وجود دارد. یکی دیدن تمدن مایاها، یکی از تمدن های قدیمی جهان به همراه سنن و آداب و رسوم بومیان این کشور و البته چیچن ایتزا، هرمی که مربوط به تمدن مایاهاست و به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید جهان شناخته می شود. نکته دوم طبیعت بکر این سرزمین بخصوص در سواحل است که تعطیلات خوبی را برای شما نوید می دهد. در عین حال دیدن نقاط شهری مکزیک بخصوص مکزیکوسیتی یعنی پایتخت هم نکته مثبت دیگر سفر احتمالی شما به مکزیک است. فراموش نکنید که مکزیکوسیتی روزگاری آلوده ترین هوای جهان را داشته و حالا توانسته این مشخصه زشت را به شهرهای دیگری واگذار کند. شهرهایی که همین تهران خودمان هم در دایره شان می گنجد.

اماکن دیگری که در مکزیک خواهید دید؛ یکی ساختمان های قدیمی و کلیساهایی است که با نقاشی ها پوشانده شده اند و دیگری موزه هایی است که قصد دارد مردم بومی این سرزمین و تاریخ آنها را به شما معرفی کند. صد البته که در طول سفر خود خواهید توانست از غذاهای تند مکزیکی هم تناول و هنر این کشور مثلا در موسیقی یا حرکات موزون بومی را نظاره کنید.

مکزیک از نظر جمعیت شناختی یک کشور کاملا جوان است و معدل سنی کل جمعیت ۱۲۰ میلیونی این کشور، حدود ۲۷ سال است. میزان بیکاری مردم سخت کوش مکزیک، نزدیک به ۵ درصد است. البته در میان جوانان نرخ بیکاری نزدیک به ۱۰ درصد است و خبر بد دیگر این است که حدود ۵ درصد از کودکان هم مشغول به کار هستند. حجم بالایی از مردم مکزیک در بخش خدمات کار می کنند.

اما این تعداد۰ کارگر با آن همه کار، چقدر ثروت تولید می کنند؟ مکزیک از نظر تولید ناخالص داخلی در جایگاه ۱۱ جهان قرار گرفته و در معادلات اقتصاد جهانی قابل نادیده گرفتن نیست. حجم کلی ثروت تولیدی یک سال مکزیک، یک تریلیون و ۳۰۰ میلیارد دلار است. حجم بالایی از این ثروت هم در بخش خدمات تولید می شود. با وجود ثروت بالا و تورم پایین، شاخص منفی مهمی در کارنامه اقتصادی مکزیک وجود دارد و آن هم این است که نزدیک به ۵۲ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می کنند.

چطور برویم؟

برای رفتن به مکزیک باید از روسیه یا یکی از کشورهای آمریکا مرکزی مثل کاستاریکا، ونزوئلا، کوبا و… استفاده کنید. بنابراین احتمالا علاوه بر ویزای مکزیک نیاز به ویزای یک کشور دیگر هم دارید. البته ایران با برخی از کشورهای آمریکای مرکزی، قرارداد لغو روادید هم دارد. پروسه اخذ ویزای مکزیک ظاهرا کمی سخت است و باید چه در مرحله اخذ و چه در هنگام ورود به این کشور دقیق باشید. مسافت دور مکزیک در کنار ثروتمند بودن نسبی این کشور باعث گرانی مبلغ سفر به این کشور می شود. گفته می شود یک تور نوروز ۹۴ برای این کشور البته به همراه کوبا برای هر نفر نزدیک ۱۸ میلیون تومان آب می خورد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت