درباره فیلم : «سر به مهر» داستان دختر تنها و خسته‌ای است که کمک های یک دوست باعث بهبود شرایط‌اش می‌شود، اما دختر داستان «سر به مهر» برای معرفی این دوست به دیگران شهامت کافی ندارد.

سایر اطلاعات سر به مهر
بازیگران : لیلا حاتمی، آرش مجیدی، خاطره اسدی
تاریخ تولید : ۱۳۹۱ (۲۰۱۲)
موسیقی: مانی منادی زاده
صدا : فرشید احمدی
دوربین : روزبه رایگا
تدوین : خشایار موحدیان
طراحی صحنه : محمدرضا میرزا محمدی
گریم : اعظم بیات
عکاس : امیرحسین شجاعی
تهیه کننده : محمدرضا شفیعی
نویسنده : هادی مقدم‌دوست، حمید نعمت اله

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

عکس های فیلم سینمایی سر به مهر

تهیه‌کننده و کارگردان «سر به مهر» از سه بار رد شدن فیلمنامه این فیلم که با تم اصلی نماز ساخته شده‌اند خبر دادند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، هادی مقدم دوست در نشست پرسش و پاسخ فیلمش شامگاه ۲۰ بهمن ماه درباره ساخت «سر به مهر» بیان کرد: فکر کردیم فیلمی برای تماشاچیان کار کنیم که از آن استفاده کنند. امیدوارم این فیلم چنین خاصیتی داشته باشد. من تمام تلاشم‌ را کردم که فیلم فایده‌ای برای مخاطب داشته باشد.

وی یادآور شد: ایده‌ی ساخت «سر به مهر» مربوط به سال ۸۴ و قبل از ساخته شدن «بی‌پولی» و «وضعیت سفید» بود. من با حمید نعمت‌اله در لابلای صحبت‌های‌مان قبل از ساخت آن فیلم‌ها به ایده اصلی رسیدیم و اسمش هم همان موقع درآمد. بعد از «وضعیت سفید» می‌خواستیم ایده‌مان را عملی کنیم و فیلم‌نامه نوشته شد. مدتی در انتظار پروانه ساخت بودیم که در همان مدت فیلنامه بازنویسی شد و این فیلم ساخته شد.

کارگردان «سر به مهر» در پاسخ به پرسشی درباره‌ی چرایی ساخت اولین فیلمش پس از سال‌ها فیلمنامه‌نویسی اظهار کرد:‌ برای من دلیل اصلی ساخت «سر به مهر» صرفا ساخت یک فیلم نبود. من به این موضوع و وضعیتی که دختر در آن قرار می‌گیرد خیلی فکر می‌کردم. اینکه او شهامت ابراز نمازخوان بودنش را ندارد، خیلی برایم مهم بود چون می‌توان قید کم‌رویی در خیلی چیز‌ها را زد اما قید نماز را خیر. می‌توان ابراز عشق نکرد اما آیا می‌توان قید ارتباط با خدا را زد؟ موضوع نداشتن شجاعت در ابراز نمازخوان بودن برای ما خیلی مهم بود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره مخاطبان فیلمش اظهار کرد: گروه مخاطب فیلم کسانی هستند که به نماز محبت دارند و دلشان می‌خواهد نماز بخوانند؛ افرادی که هنوز برای خودشان درباره نماز نخواندن فلسفه‌بافی و تئوری‌سازی نکرده‌اند. مخاطبان ما گروهی هستند که پذیرندگی دارند و با خودشان صادق هستند که به دلیل خجالت نماز نمی‌خوانند.

مقدم‌دوست در پایان سخنانش درباره بودجه فیلم هم بیان کرد: «سر به مهر» به نسبت هزینه معمول فیلم‌های سینمای ایران کم هزینه است. البته طبیعتا فیلم‌های کم‌هزینه‌تری هم در جشنواره حضور دارند.

× شورای پروانه ساخت سه بار فیلمنامه را رد کرد

به گزارش ایسنا، محمدرضا ‌شفیعی، تهیه‌کننده «سر به مهر» هم درباره ساخت این فیلم گفت: زمانی که فیلمنامه را برای شورای پروانه ساخت فرستادیم، آن را به اتفاق آرا رد کردند! حتی سه بار دیگر فیلمنامه را ارائه کردیم اما باز هم رد شد. برایم جالب شده بود که چگونه فیلمنامه‌ای درباره نماز رد می‌شود! حدود یک سال طول کشید تا پروانه ساخت گرفتیم.

وی درباره دلیل شورای پروانه ساخت برای رد فیلمنامه اظهار کرد: هیچ وقت مستقیم و صریح دلیل آن را نگفتند اما این جمله را ثابت می‌شنیدیم که می‌گفتند فیلم ضد نماز است. هر بار هم که خواستیم درباره آن صحبت کنیم اجازه ندادند. آقای عظیمی که به اداره نظارت آمد بیشتر اهل گفت‌وگو بود و بالاخره دو ماه قبل از جشنواره پروانه ساخت ما را دادند و کل این فیلم در دو ماه ساخته شد.

تهیه‌کننده «سر به مهر» در بخش دیگری سخنانش درباره‌ی دلیل ساخت این فیلم عنوان کرد: در اسلام ابراز شعایر دین سفارش شده است. الان ما با این موضوع مواجهیم که خیلی از جوان‌ها در محیط‌هایی که هستند شجاعت ابراز شعایر دینی را ندارند و نسبت به مسائل یا رفتار‌هایی عقب‌نشینی می‌کند. ابراز شعایر دینی نکته بسیار مهمی است که در بسیاری از محیط‌های جوان‌های‌ ما وجود دارد. کاراکتر اصلی فیلم طبق قراردادی با خدا، به برخی از چیزهایی که می‌خواهد می‌رسد اما در ادامه بین انتخاب خدا و خواستگارش تردید می‌کند. داستان فیلم درباره‌ی این تردید است.

شفیعی در بخش پایان سخنانش با اشاره به کم‌هزینه بودن این فیلم بیان کرد:‌ «سر به مهر» فیلم گران قیمتی نیست. اگر می‌خواستیم هزینه‌های جاری یک فیلم سینمایی را در این کار ببینیم اصلا ساخته نمی‌شد. نهایتا ۴۰۰ میلیون تومان هزینه تولید فیلم شد که وقتی با فیلم‌های هفت میلیاردی تومانی مقایسه‌اش کنید، می‌توان به آن گفت یک فیلم با هزینه ساخت بسیار کم!

شفیعی در پاسخ به این مطلب که فیلم‌های کم‌هزینه‌تری هم در جشنواره حضور دارند، بیان کرد: این فیلم بسیار شخصیت‌محور بود. نمی‌توانستیم برای شخصیت اصلی‌مان یک بازیگر جوان انتخاب کنیم. چون داستان خیلی عجیب غریبی نداشتیم و جزئیات، قصه را جلو می‌برد و همین دلیل مجبور بودیم بازیگر حرفه‌ی مانند خانم حاتمی را استفاده کنیم که نقش را در بیاورد. در انتخاب عوامل فنی هم نمی‌توان با صرفه‌جویی‌های نابجا فیلم را قربانی کرد.

به گزارش ایسنا، خاطره اسدی از بازیگران «سر به مهر» هم ضمن از حضور در این فیلم ابراز خرسندی کرد و گفت: این فیلم‌نامه زمینه‌ای با جزئیات زیاد داشت و نوع روایت آن در سینمای ایران بدیع بود. همین امر باعث شد،جذب «سر به مهر» شوم.

آرش مجیدی یکی دیگر از بازیگران فیلم هم درباره دلیل بازی‌اش در «سر به مهر» گفت: فیلم‌نامه خوب، کارگردان خوب، گروه خوب و همبازی بودن با خانم حاتمی به من پیشنهاد شد. چرا نباید قبول می‌کردم؟ همبازی بودن با خانم حاتمی خیلی دلپذیر است.

وی افزود:‌ امروز برای نخستین بار «سر به مهر» را دیدم و خیلی دوست داشتم.

خشایار موحدیان، تدوینگر فیلم هم درباره کارش در این فیلم توضیح داد: ما برای مونتاژ «سر به مهر» خیلی وقت کم داشتیم و تا روز‌های پایانی فرصت رسیدن فیلم به جشنواره فجر، کار می‌کردیم. نگران بودیم که شاید ریتم کلی فیلم کند باشد، اما الان که آن را روی پرده دیدیم خوشحالم که در عین لَخت بودن اذیت‌کننده نیست.

وی درباره نگرانی‌هایش در هنگام تدوین «سر به مهر» خاطر نشان کرد: ما تمام تلاش‌مان را کردیم که فیلم خسته کننده نباشد. هنگام تدوین احساس می‌کردم که ریتم کمی کند است اما بعدا به این نتیجه رسیدم که ریتم کند لازمه چنین فیلمی است. اکنون که «سر به مهر» را با مخاطب دیدم احساس می‌کنم ریتم کندش خیلی مشکلی ایجاد نمی‌کند و آنطور که فکر می‌کردم خسته‌کننده نشده است.

روزبه رایکا مدیر فیلمبرداری «سر به مهر» هم با ابراز خوشنودی از حضور در این فیلم اظهار کرد: یکی از شانس‌های من کار کردن با این گروه بود. با کارگردانی بودیم که کار من را خیلی راحت‌تر می‌کرد چون اشراف خوبی داشت. این فیلم یکی از کار‌هایی بود که هم در پشت صحنه و هم هنگام نمایش آن لذت بردم.

وی ادامه داد:‌ چند روز قبل برای دیدن فیلم به سینما فرهنگ رفتم، در صف ایستادم، بلیت خریدم و فیلم را برای اولین بار دیدم. خوشحالم که در «سر به مهر» حضور داشتم.

به گزارش ایسنا، محسن علی‌اکبری (تهیه‌کننده سینما) هم در این نشست حضور داشت و در یادداشتی جسارت هادی مقدم‌دوست و محمدرضا شفیعی در ساخت فیلمی درباره نماز را تبریک گفت.

تاریخ: 10 فوریه 2013
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: جشنواره ها
برچسب ها: ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ، ،
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت