خط اخم ابرو ارثی است؟

این خطوط ممکن است در سنین ۱۸ تا ۶۵ سال ظاهر شوند و از همین سن امکان پیشگیری یا رفع خطوط وجود دارد.
هنوز سن و سالی از او نگذشته که روی پیشانی و بین دو ابرویش خطوطی عمیق افتاده است. اطرافیان مرتب به او تذکر می‌دهند وقتی غرق در مطالعه یا تماشای تلویزیون است، اخم می‌کند و همین موضوع باعث می‌شود پیشانی‌اش چروکیده شود. خودش می‌گوید مادرش هم همین خط اخم را دارد و ارثی است! خانمی هم می‌گوید اخم ناشی از درد کشیدن موقع حمله میگرن رد پایی زشت روی پیشانی‌اش گذاشته. خیلی‌ها به این درد مبتلا هستند و بعضی‌ها که هنوز دچار آن نشده‌اند، دنبال راهی برای پیشگیری می‌گردند.

دکتر غفارپور، متخصص پوست و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دلیل بروز این خطوط و راه‌های موثر و غیرموثر پیشگیری و درمانش گفته است.

خط اخم مشهوری که همه از دچار شدن به آن گریزانند، چطور و از چه سنی ایجاد می‌شود؟
عضله‌ای به نام عضله اخم‌کننده وجود دارد که از بین ۲ ابرو به سمت خارج کشیده می‌شود و وقتی منقبض می‌شود، ابرو را به داخل و پایین می‌کشد. انقباض طول عضلات این ناحیه‌ را افزایش می‌دهد و باعث می‌شود پوست کش بیاید و وقتی رها می‌شود، چین و چروک عمودی ایجاد می‌کند که نتیجه آن بروز خط اخم یا خطوط ۱۱ بین دو ابروست. بین دو چشم عضلات دوکی‌شکل و عضله پایین‌برنده ابرو هم وجود دارد که وقتی منقبض می‌شوند، ابرو را پایین می‌کشند و عامل خطوط افقی بین دو ابرو هستند. خطوط پنجه کلاغی اطراف چشم نیز در اثر انقباض عضلات حلقوی اطراف چشم بروز می‌کند. وقتی چشم‌ها را جمع می‌کنیم یا چشمک می‌زنیم، این عضله پوست خارجی چشم را به سمت پایین می‌کشد و عامل بروز چین و چروک اطراف چشم است. این خطوط ممکن است در سنین ۱۸ تا ۶۵ سال ظاهر شوند و از همین سن امکان پیشگیری یا رفع خطوط وجود دارد.

راه درمان چیست؟
هم برای پیشگیری و هم درمان، تزریق توکسین بوتولونیم A یا همان بوتاکس که نامی تجاری است، توصیه می‌شود. این سم باعث کم‌‌تحرکی و فلج تدریجی عضلات می‌شود. در نتیجه به مرور زمان و با ادامه درمان‌ها پوست به حالت اول برمی‌گردد و چروک‌ها از بین می‌رود. توکسین بوتولونیوم A طی ۳-۱ روز اول تاثیر می‌کند و باعث فلج عضله می‌شود و اثر آن تا ۴ ماه برقرار است. بعد از این مدت اثر به‌تدریج کم می‌شود و بعد از ۶ ماه کاملا از بین می‌رود و به تزریق مجدد نیاز دارد. هرچه تزریق ادامه‌دارتر باشد، عضلاتی که بیش از حد حرکت دارند و قوی شده‌اند لاغر و نتیجه درمان بهتر می‌شود.

اگر به‌عنوان پیشگیری این تزریق را انجام دهیم، عارضه ندارد؟
نه، تزریق بوتولونیمA عارضه‌ای ندارد و مانع شکل‌گیری و حتی به مرور زمان باعث از بین رفتن چروک می‌شود. البته افرادی که بوتاکس تزریق می‌کنند، در عین حال باید از حرکت دادن بیش از حد عضلات صورتشان هم خودداری کنند.

استفاده از چسب‌ها یا کرم و داروهای رفع‌کننده خط اخم در درمان جایگاهی ندارد؟
نه، هیچ فایده‌ای ندارد. باید از انجام حرکت‌های بی‌خود پرهیز کرد و در کنار آن بوتولونیم A تنها درمان موثر است.

از پرکننده‌ها، چربی یا ژل برای پر کردن چروک عمیق ناحیه خط اخم یا پیشانی نمی‌توان استفاده کرد؟
این روش‌ها برای ناحیه خط اخم و پیشانی توصیه نمی‌شود و جایگاهی در درمان ندارد.

خط اخم می‌تواند ارثی باشد؟
چین و چروک‌ها مخصوصا خط اخم ژنتیکی نیست و به شخصیت فرد و حرکت بیش از حد عضلات ارتباط دارد. یک مساله عمل و عکس‌العمل است که مختص به خود فرد است.

ورزش صورت تاثیری بر خط اخم ندارد
ورزش صورت از بروز خط اخم پیشگیری نمی‌کند و راه درمان آن هم نیست زیرا خط اخم به دنبال انقباض‌های مکرر عضلات صورت بروز می‌کند. اگر فردی بگوید به دنبال ورزش صورت و ماساژ نه‌تنها خط اخم او برطرف نشده بلکه بدتر هم شده است، راست می‌گوید زیرا ورزش، عضلات را قوی‌تر می‌کند و احتمال اینکه چین و چروک‌ها عمیق‌تر شوند، وجود دارد. برای پیشگیری یا درمان باید از حرکت‌های بی‌دلیل عضلات در صورت پرهیز کرد و تنها راه آن تزریق بوتاکس و کم‌تحرک کردن عضله‌هاست.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت