نایت ملودی » خانواده » وقتی دیگران دستت می‌اندازند…

10701032082141262272394022422915761149166135

هنگامی که مورد تحقیر و تمسخر قرار گرفتید برخورد آرامی داشته باشید و این تکنیک‌ها را به کار بگیرید.

زمانی که به هر دلیلی مورد تمسخر و اهانت اطرافیان خود قرار می‌گیرید و فکر می‌کنید شما یک نمونه خاص و منحصربه‌فرد هستید که این تجربه ناخوشایند را تحمل می‌کند، یادتان باشد شما تنها نیستید و در روی کره زمین میلیون ها انسان وجود دارند که ممکن است شرایط مشابهی مانند شما داشته باشند.

در این شرایط سخت این راهکارها مثل لنگه کفشی در بیابان به کمکتان می‌آید. امتحان کنید:

تحقیر یک فرصت است

به همه اتفاقات پیرامون خود همانند یک فرصت نگاه کنید. حداقل در شرایطی که تنها هستید روی موضوعاتی که دیگران شما را به آن خاطر تحت‌‌فشار انتقاد یا اهانت قرار داده‌اند، تمرکز کنید و ببینید می‌توان از آن نقاط سیاه و تاریکی که شما را آزرده‌خاطر ساخته، نقطه روشنی پیدا کرد تا توانایی‌ها و استعدادهایتان را بهتر کنید یا نه. به جای تسلیم شدن فکر کنید و از روی خشم و آزردگی تصمیم نگیرید. به این فکر کنید به جای اینکه خشم و ناراحتی‌تان را بر روی یک موضوع بی‌اهمیت صرف کنید، همان انرژی را روی کار و شغلتان بگذارید تا نتیجه بهتری به دست بیاورید.

شاید شما قوی هستید

افراد زورگو در واقع خیلی هم قدرتمند نیستند، چون به واسطه ترسی که از دیگران دارند اقدام به خشونت می‌کنند. به این فکر کنید که اکثر حسادت‌ها به افرادی است که موفق هستند و کسانی که این توانایی‌ها را ندارند نسبت به این گروه از افراد احساس خشم کنترل‌نشده‌ای دارند که با زورگویی، تحقیر و تمسخر آن را تخلیه می‌کنند. شاید شما در نظر شخصی که تحقیرتان کرده، آنقدر توانمند هستید که او برای فروبردن خشم خود با تمسخر قصد سرکوبی و ضعیف کردن روحیه‌تان را دارد. هنگام رویارویی با تحقیر فرار نکنید و قبل از تسلیم دوباره فکر کنید.

همفکری با دوستان

وقتی فردی شما را تحقیر کرد ممکن است در وهله اول با وجود اعتماد به‌نفس قوی که دارید باز هم ناراحت و آزرده‌خاطر شوید. در این شرایط می‌توانید به افراد خانواده یا یکی از دوستان نزدیکتان پناه ببرید و این موضوع را با آنها در میان بگذارید. ممکن است تمام حرف‌هایی که افراد نزدیکتان در این شرایط برای دلداری شما می‌گویند را خودتان بدانید و از آنها آگاه باشید اما شنیدن حرف‌های مثبت در مورد خودتان از زبان دیگران، باعث می‌شود زودتر اعتماد به‌نفستان را به دست بیاورید و تحقیر را فراموش کنید.

ظاهرتان را حفظ کنید

حتی اگر کار اشتباهی را انجام می‌دهید و اطرافتان شخصی هست که احتمال می‌دهید مسخره‌تان کند، ظاهر خود را حفظ کنید و با قاطعیت اشتباهتان را اصلاح کنید. هرگز متعجب و گیج به نظر نرسید و اعتماد به‌نفستان را حفظ کنید چون داشتن ظاهری درمانده و همراه با تردید نقطه ضعفی برای اینگونه افراد اهانت‌کننده محسوب می‌شود.

آدم‌ها با هم متفاوت‌اند

راه‌حل‌هایی که در مورد تحقیرشدن وجود دارد برای همه یکسان نیست. هر شخصی با توجه به روحیه خود در مقابل تحقیر و تمسخر، واکنش نشان می‌دهد. بعضی اوقات عده‌ای با پنهان کردن و خلوت کردن با خود، راحت‌تر می‌توانند خودشان را اصلاح کنند و به شرایط عادی برگردند.

این افراد وقتی با خود خلوت می‌کنند به افکار سازنده‌تری می‌رسند و بهتر با شرایطشان کنار می‌آیند اما در مقابل عده‌ای دیگر هستند که اگر تسلیم شرایط شوند و گوشه‌گیری را انتخاب کنند سرخورده می‌شوند و نمی‌توانند روحیه‌شان را اصلاح کنند. در شرایطی که مورد تمسخر و اهانت کسی قرار گرفتید با توجه به روحیه‌تان راهکاری را برای رویارویی با این موضوع بیابید.

سریع‌ترین راه بهترین نیست

کسی که شخصیت پرخاشگری دارد، اصولا از بالا به پایین به اطرافیان خود نگاه و به خاطر همین ویژگی است که اقدام به تحقیر دیگران می‌کند. در واقع از طریق تحقیر کردن می‌خواهد دیگران را وادار به پیروی از خود کند، اما نکته اینجاست کسی که انسان‌های دیگر را تحقیر می‌کند در واقع خودش یک انسان تحقیرشده است که ارتباط‌های سالم مثل احترام و طرز برخورد درست با دیگران را بلد نیست و با پرخاشگری می‌خواهد حرفش را به کرسی بنشاند. در مقابل چنین افرادی اولین و سریع‌ترین واکنشی که به ذهن می‌رسد، این است که همانند شخص اهانت‌کننده با او برخورد و با قلدری و زورگویی او را مغلوب خود کنیم اما سریع‌ترین روش بهترین راه‌حل برطرف کردن یک مشکل نیست. موضوع اینجاست که ما خیلی از اوقات نمی‌توانیم مانند آن افراد باشیم و با آنها همانند خودشان مقابله به مثل کنیم چون در این صورت به اندازه آنها و رفتار زشتشان سطح خودمان را پایین آورده‌ایم. راه‌حل دیگر این است که ما تسلیم شرایط شویم و در مقابل شخص سر فرود بیاوریم و با سرخوردگی تحت‌تاثیر شرایط قرار بگیریم. این هم راه‌حل خوبی نیست معمولاً بهترین راه‌حل مقابله با فرد اهانت‌کننده این است که با قاطعیت و قدرتمندانه مقابل او بایستیم.

البته اقتداری که با خشم و عصبانیت همراه نباشد بلکه با قاطعیت از او بخواهیم طرز رفتارش را با ما تغییر دهد. به شخص اهانت‌کننده تاکید کنید اگر لحن صحبت تحقیرآمیزش را تغییر ندهد دیگر با او ارتباط نخواهید داشت و این جمله را بسیار محکم و قاطعانه بیان کنید تا تاثیر قوی روی شخص بگذارد. وقتی با اعتماد به‌نفس و مسلط با شخص اهانت‌کننده برخورد می‌کنید و ضعف از خود نشان نمی‌دهید، شخص مقابلتان نیز با اعتماد به‌نفس شما تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد و حتی اگر در ظاهر اینطور وانمود نکند، رفتارش را تکرار نخواهد کرد چون درمی‌یابد که شما قاطعانه از حق خود دفاع می‌کنید و شخصی نیستید که به راحتی تحت‌تاثیر زورگویی و اهانت قرار بگیرید.

تاریخ: 11 اکتبر 2014
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت