مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » خانواده » کشف علت ضعف عملکرد عضلانی ناشی از پیری

کشف علت ضعف عملکرد عضلانی ناشی از پیری

کشف علت ضعف عملکرد عضلانی ناشی از پیری
محققان دانشگاه اوتاوا علت زوال عملکرد ناشی از افزایش سن سلول‌های بنیای عضله را کشف کردند.
محققان دریافتند هنگامی که سلول‌های بنیادی عضله پیر می‌شوند، کاهش عملکرد آنها در نتیجۀ افزایش تدریجی فعالیت نوعی مسیر سیگنال دهی است که اطلاعات را از بافت‌های اطراف به درون سلول انتقال می‌دهند.
آنها طی این پژوهش متوجه شدند با مسدود کردن مسیر سیگنال‌رسان موسوم به “JAK/STAT” توسط داروهایی خاص که معمولا در شیمی‌درمانی استفاده می‌شوند، سلول‌های بنیادی عضله درست مانند سلول‌های مشابه در حیوانات جوان عمل کردند. در واقع این مهار کننده‌ها قدرت ترمیم عضله آسیب‌دیده را در حیوانات پیر افزایش داده و آن را قادر به ساخت بافت جدید می‌کنند.
با افزایش سن، فعالیت مسیر سیگنال‌رسان “JAK/STAT” افزایش می‌یابد و این امر موجب می‌شود تا تقسیم سلول‌هایی موسوم به ماهواره کاهش یافته و در پی آن از عملکرد و حجم سلول‌های بنیادی عضله نیز کاسته می‌شود.
سلول‌های ماهواره‌ای، سلول‌های بنیادی ویژه‌ای هستند که در بیشتر بافت‌های بدن وجود دارند و به عنوان سلول‌های ذخیره عمل می‌کنند. این سلول‌ها در پاسخ به آسیب‌های مکانیکی و شیمیایی تکثیر شده و موجب رشد، جایگزینی و ترمیم در بافت می‌شوند.اکنون محققان به دنبال پتانسیل‌های درمانی جدیدی هستند تا بتوان بیماری‌های ضعف عضلانی نظیر آتروفی عضلانی را درمان کرد.
این پژوهش در مجله ” Nature Medicine” منتشر شده است.

 

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت