نایت ملودی » خانواده » روابط عاطفی » آیین همسرداری » من،همسرم و یک دنیا خوشبختی

من،همسرم و یک دنیا خوشبختی

تکریم همسران، موضوعی است که همواره به طرق مختلف مطرح و مورد بحث و گفتگو قرار گرفته است. چرا که به نظر می رسد زوج های بسیاری وجود دارند که اغلب مشکلاتشان از عدم رعایت موارد اخلاقی و عاطفی در زندگی مشترک، نشات می گیرد.

زوج خوشبخت
این موارد شاید به ظاهر ساده باشند اما عملی کردن هر یک از آنها در زندگی، هنرمندی می خواهد. در این نوشتار به چند نمونه از این موارد اشاره خواهیم کرد.

خوشبختی چطور به دست می آید؟
همه جوانان و بزرگترهایشان، خواهان خوشبختی در زندگی مشترک هستند. اما نکته مهم اینجاست که بدانیم به راستی خوشبختی چطور تعریف می شود و چگونه به دست می آید.

چنانچه زن و مردی خواهان خوشبختی هستند، لازم است که خودخواهی ها را کنار گذارند و برای یکدیگر ارزش و احترام قائل باشند. وقتی روحیه خودخواهی در زوجین وجود داشته باشد، موجب بروز بی حرمتی وبی اعتنایی آنها به یکدیگر می شود و عدم رضایت و موفقیت را به دنبال خواهد داشت.

اما نکته مهم دیگری که لازم است مورد نظر زوجین باشد موضوع به رخ کشیدن یکدیگر است. بسیاری از مشاجرات و کدورت ها در زندگی مشترک، به خاطر این اقدام ناشایست به وجود می آید. درست نیست که زن و مرد، به قیاس همسر خود با سایرین بپردازند و این اقدام از هر کس که سر زند، موجب آلوده شدن فضای زندگی و کمرنگ شدن ریشه های محبت و مهرورزی میان آنها می شود. در برخی از مواقع این قیاس ها به جایی می رسد که مثلا مردی به همسرش می گوید: ای کاش با فلان خانم ازدواج کرده بودم… و یا خانمی بگوید :کاش همسر من فلان آقا بود… مطمئنا بیان این عبارات در یک زندگی اثرات منفی به دنبال خواهد داشت و رابطه عاطفی یک زوج را تحت الشعاع قرار خواهد داد.

اما یک عمل اشتباه که ممکن است زوج های بسیار به آن مبتلا باشند، قهر کردن است. واقعا جای تامل دارد که دو فرد بالغ به این موضوع بیندیشند که قهر کردن عملی بچگانه است و در شان دو انسان بالغ نیست که با یکدیگر قهر کنند. هیچ فرد عاقلی برای دستیابی به خواسته خود، با کسی قهر نمی کند. مرد و زنی خردمند و عاقل از ابزار قهر کردن در زندگی مشترک بهره نمی گیرند، بلکه تلاش می کنند تا زندگی مشترک خویش را با تقویت حس همدلی و محبت، جلو ببرند.

اما یک نکته بسیار مهم در زندگی مشترک این است که طرفین، قدرت بیان عذرخواهی و پذیرش اشتباهات خویش را داشته باشند. این یک مهارت مهم و ارزشمند است. اگر زن و مرد بیاموزند که بعد از انجام برخورد بد و یا کوچکترین اشتباهی که خواسته یا ناخواسته از آنها سر بزند، از یکدیگر عذرخواهی کنند، فضای مثبتی را دز زندگی خود ایجاد کرده اند. آنچه مهم است اینکه همه ما باور داشته باشیم که انسانهای خطا کاری هستیم و همه در معرض اشتباه و خطا قرار داریم. همه ما یاید اینگونه باشیم که اگز گناه و اشتباهی از ما سر زد، بی درنگ توبه کنیم. اگر برخورد غلط  یا بدی با دیگری داشتیم، هر چه زودتر از او عذرخواهی کنیم و این کار را با رضایت درونی انجام دهیم. از طرف دیگر شایسته است که فردی هم که از او عذرخواهی می شود، از خود انعطاف نشان دهد و سرسختی نکند و عذر طرف مقابل را بپذیرد و از گذشته چشم پوشی کند.

همین عمل شاید از دید برخی از افراد، کار ساده و پیش پا افتاده ای باشد اما مشکل بسیاری از زوج ها به خاطر همین عدم پذیرش اشتباهات و پوزش خواستن ها، ایجاد می شود و منجر به بروز اختلافات بزرگ و غیر قابل حلی میان آنها می شود. نه تنها زن و شوهر، بلکه در سایر روابط و ارتباط های اجتماعی لازم است که افراد یاد بگیرند که قدرت پذیرش خطای خود را داشته باشند و عذرخواهی کنند. عدم پذیرش این موضوع موجب بروز دعوا، تنش، اضطراب و جنگ اعصاب می شود و آرامش را از افراد سلب می کند.

تمام نکاتی که در این نوشتار به آنها اشاره شد، موارد پیچیده و غیر قابل درکی نبودند. کافیست که با نگاهی منطقی به آنها توجه شود و این باور وجود داشته باشد که عمل به این موارد موجب موفقیت و آرامش در زندگی می شود.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت