نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » مراقبت های بارداری » لکه‌بینی اوایل بارداری

لکه‌بینی اوایل بارداری

لکه‌بینی در روزهای اول بارداری که با درد یا علائم دیگری همراه نیست، به‌خصوص اگر مشکلی در سونوگرافی دیده نشود، اهمیت زیادی ندارد و نگران کننده نیست.

خونریزی جزئی در اوایل حاملگی می‌تواند مادران باردار را بترساند، اما در واقع دلیلی برای این نگرانی وجود ندارد.

تحقیقات جدید ارائه شده در انجمن پزشکی مادر و جنین که بیش از ۱۶۰۰۰ زن را مورد مطالعه قرار داده است، نشان می‌دهد که خطر ابتلا به عوارض طی هفته اول بارداری کمتر از پنج درصد است.

لکه‌بینی در حدود ۳۰ درصد از زنان در سه ماهه اول بارداری رخ می‌دهد.

لازم است بدانید وقتی نطفه تشکیل ‏شده از داخل لوله‌های فالوپ به رحم منتقل و کاشته می‌شود، مخاط رحم واکنشی نشان می‌دهد که باعث بروز لکه‌بینی مختصر می‌شود.

لکه بینی ناشی از لانه گزینی تخمک بارور شده در دیواره رحم، اغلب به خونریزی‌ اطلاق می شود که ۱۰ تا ۱۴ روز پس از لقاح صورت می گیرد. خونریزی و لکه بینی در این زمان طبیعی و رایج است.

خونریزی به دلیل نفوذ و ریشه‌کردن تخمک بارور شده در دیواره رحم اتفاق می افتد. این خونریزی معمولا حوالی زمانی رخ می دهد که شما قرار بوده است عادت ماهانه شوید.

با این وجود، تفاوت این خونریزی با خونریزی عادت ماهانه این است که مدت آن بسیار کوتاهتر است و میزان آن نیز بسیار کمتر و سبکتر از عادت ماهانه است.

این خونریزی که در اوایل دوران بارداری رخ می‌دهد، معمولا سبک‌تر از یک دوره قاعدگی است و رنگ خون از قرمز تا قهوه‌ای متغیر است. این موضوع اغلب قبل از اینکه فرد بداند باردار است، اتفاق می‌افتد.
در این شرایط سونوگرافی کاملا طبیعی است و جنین داخل کیسه جنینی مشاهده می‌شود، بنابراین این لکه‌بینی یک پدیده فیزیولوژیک است و اهمیت چندانی ندارد، اما سایر لکه‌بینی‌های اوایل بارداری ممکن است علائم مهمی باشند و باید جدی گرفته شوند.

برخی از زنان خونریزی ناشی از اتصال تخمک بارور شده به دیواره رحم را تجربه نمی کنند و برخی نیز متوجه آن نمی شوند. همچنین امکان این وجود دارد که این خونریزی با عادت ماهانه اشتباه گرفته شود.

این خونریزی ممکن است زمانی رخ دهد که شما حتی متوجه نباشید که باردارید و همین امر می تواند در محاسبه تاریخ زایمان اشتباه ایجاد کند. این خونریزی خودبخود متوقف شده و به درمان خاصی نیاز ندارد.

اگر خونریزی طولانی شد، یا هر گونه خونریزی واژینال را در دوران بارداری تجربه کردید که شما را نگران کرد، به پزشک خود مراجعه کنید.

از مهم‌ترین علت‌های لکه‌بینی در این دوران، می‌توان به بی‌کیفیت بودن نطفه تشکیل‏شده و در نتیجه احتمال سقط یا خوب نبودن محل کاشته شدن جنین به‌خصوص بارداری خارج رحمی اشاره کرد. اگر بارداری خارج رحمی باشد، معمولا لکه‌بینی با دردهای زیرشکمی همراه است.

گاهی هم لکه‌بینی نشان‌دهنده این است که سطح هورمون‌های مترشحه از تخمدان برای حفظ و ادامه بارداری کافی نیست. در این صورت خانم باردار باید هورمون جایگزین پروژسترون دریافت کند.

گاهی هم لکه‌بینی اوایل بارداری ناشی از جفت یا جنین غیرطبیعی است، مانند بارداری مولار که به آن «بچه‌خوره» هم گفته می‌شود.

یکی دیگر از دلایل خونریزی بارداری، پولیپ گردن رحم است، یعنی رشد بی‌ضرر دهانه رحم که به احتمال زیاد در دوران بارداری با توجه به سطوح بالا‌تر هورمون استروژن، بیشتر احتمال خونریزی را در پی دارد.

همچنین به دلیل افزایش تعداد عروق خونی در بافت اطراف دهانه رحم در دوران بارداری، تماس با این منطقه (به عنوان مثال از طریق مقاربت جنسی یا معاینه) می‌تواند به خونریزی جزئی منجر شود.

البته در صورت مشاهده لکه‌بینی خوب است با متخصص زنان تماس بگیرید تا متوجه شوید که علت آن چیز دیگری مانند بارداری خارج رحمی نباشد. البته پزشک شما به احتمال زیاد تایید خواهد کرد که شما به طور طبیعی باردار هستید، سپس شما را در مورد وجود پولیپ و اطمینان از بسته بودن دهانه رحم بررسی می‌کند.

به هر حال هر گونه لکه‌بینی در اوایل بارداری باید بررسی شود.

هشدار
لکه‌بینی در سه ماهه اول بارداری معمولا نشان‌دهنده مشکلی نیست، اما اگر خونریزی بعد از سه ماهه اول رخ داد فورا نزد پزشک خود بروید، زیرا این امر ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری باشد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت