نایت ملودی » سلامت » تغذیه » تغذیه و بیماری ها » افزایش اشتها در مبتلایان به ایدز

افزایش اشتها در مبتلایان به ایدز

از آنجایى که در مبتلایان به ایدز، اختلال در حس چشایى وجود دارد ، منجر به کاهش اشتها و در نتیجه لاغرى مفرط در آنها مى شود. بنابراین برای بهبود وضعیت اشتها ،در زیر به برخى مواد غذایى اشتها آور اشاره مى کنیم:

 

روغن زیتون:
مصرف روغن زیتون همراه با غذا اشتها آور بوده و به دلیل اسید هاى چرب مفیدى که درآن است بسیار توصیه مى شود چنانچه بهترین روغن براى آشپزى همین روغن زیتون است.

 

هویج :
دم کرده تخم هویج، به مقدار یک قاشق قهوه خورى تخم هویج براى یک فنجان آب جوش مقوى، مدر و اشتها آور است و عوارض پوستى را هم کاهش مى دهد. آب هویج خام نیز بسیار مفید است. آب هویج علاوه بر این که از منابع بسیار عالى ویتامینA در بدن است، اشتها آور هم هست.
شلغم پخته:
شلغم داراى فسفر است و برای مغز و اعصاب مفید می باشد . اشتها آور نیز است.
ترب:
اشتها آور است و داراى ویتامین هاىA , B , C, و فسفر است. یک باور قدیمى در این زمینه وجود دارد که زهر عقرب در بدن کسى که ترب خورده باشد، موثر نیست.
زنجبیل:
این ماده غذایى علاوه بر درمان دارویى از دیر باز به عنوان یکى از بهترین طعم دهنده ها به خصوص در آسیاى شرقى استفاده می شد.از دیگر سبزیجات و مواد غذایى مفید براى این بیماران مى توان به موارد زیر اشاره کرد.
قارچ: 
انواع قارچ هاى خوراکى به دلیل پروتئین هاى موجود در آنها بسیار مفید می باشند. همچنین عصاره نوعى قارچ به نام قارچ شى یتیک (shiitake) بسیار مفید است. در آزمایشى که در کشور ژاپن به عمل آمده بود مشخص شد که عصاره این قارچ ضد ویروس ایدز است و اثر داروى معروف ضد ایدز به نامT-Z-A را بیشتر مى کند.

 

سیر:
امروزه سیر به عنوان اولین گیاه دارویی در بین گیاهان است و این به دلیل وجود ماده اى به نام الیلین در سیر است. این ماده حاوى گوگرد، سیلیس و ید است که بدن را از خیلى از بیمارى ها محفوظ نگه مى دارد و توان بدنى را افزایش مى دهد. البته مصرف آن به کسانى که دارای عارضه هاى پوستى یا مشکلات گوارشى شدید بوده و یا قرص آسپیرین مصرف مى کنند، توصیه نمى شود، ولى مصرف آن به شکل پودر سیر مانعى ندارد.
انجیر:
سرشار از ویتامین هاىA , B , C و قند است. انجیر مناطق گرمسیر شیرین تر است و وقتى کاملاً برسد، ۳۰ تا ۴۰ درصد آن قند است ، بنابراین به افراد دیابتى توصیه مى شود در مصرف آن احتیاط کنند. انجیر داراى مواد ازته، آهن، برم، منگنز و کلسیم است. بسیار مغذى است و علاوه بر اینها از گذشته براى افرادى که دوره نقاهت را مى گذرانند توصیه می شود.

 

انار:
مصرف انار و لیمو ترش نه تنها شفابخش بوده، بلکه در حفظ سلامتى و جلوگیرى از بیمارى ها موثر است. این خاصیت شفابخش انار به دلیل وجود ویتامینC،B1،B2،B6، فسفر، آهن و منگنز است . انار عمل تنظیم کننده و تعادل دهنده مایعات بدن به خصوص خون را داراست. نکته جالب اینجاست که بسیارى از مردم معتقدند که انار شیرین اثر درمانی بیشتری دارد و علم هم این موضوع را ثابت مى کند، زیرا انار شیرین انارى است کاملاً رسیده و ترکیبات شیمیایى آن کامل شده و تاثیرات آن بهتر است. انار سموم بدن را دفع مى کند و نشاط آور است.
گلپر:
نام علمى آن هراکلئوم اسفندیلیوم است و به فرانسه برس و به آلمانى گمین بیرنکلو نامیده مى شود. پیشینیان براى آن خواص بى شمارى برشمرده اند و چنین پنداشته اند که موجب افزایش نیروى بدنی مى شود و به همین جهت آن را به هرکول پهلوان افسانه اى یونان ( که همان هرکول رومى است ) نسبت داده اند و نامیده اند.این ماده غذایى برای تحریک اشتها و تقویت هاضمه بسیار مفید است.

 

عسل:
در عسل املاح و ویتامین هاى بسیارى وجود دارد، از آن جمله آهن، کلسیم، اسید فسفریک و ویتامینC . اگر به طور مرتب مصرف شود، داراى خواص معجزه گری است. همچنین در افزایش وزن بسیار سودمند است. بنا به تجربه ثابت شده ، افرادی که به بیمارى هاى عفونى و شدید مثل سل مبتلا بوده اند، پس از مصرف عسل بهبود یافتند که به دلیل ویتامین ها و املاح فراوان موجود در آن است.
شکلات:
سال هاى اخیر دانشمندان به این نکته پی برده اند که در شکلات ، آنتى اکسیدان هاى فلاوونوئید وجود دارد و مصرف این آنتى اکسیدان ها در تندرستى بدن موثر است. البته میزان آ«تی اکسیدان ها در شکلات تیره خالص بیشتر است. ولی باید بدانید که مصرف شکلات یا قهوه همراه با شیر موجب عدم جذب کلسیم شیر توسط بدن مى شود.
عرق شاتره:
یکى از عرقیاتى است که مصرف آن به شکل شربت شاه تره معمول است، علاوه بر تامین مایعات بدن، اشتها آور هم است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت