مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » خانه داری » ابتکار در مواد شوینده

ابتکار در مواد شوینده

نظافت منزل یکی از کارهایی است که باید با مواد مناسب و روش صحیح انجام شود .در غیر اینصورت علاوه بر خسارتی که به مواد می رسد ، خود فرد هم آسیب دیده  و کار آنطور که باید انجام نمی شود.

کف آشپزخانه جایی است که در اثر رفت‌وآمد، ریختن خرده‌های غذا و مایعات خیلی زود کثیف می‌شود. برای تمیز کردن آن، روش‌های زیر موثر خواهد بود.
آمونیاک

نحوه استفاده:
۱ قاشق غذاخوری آمونیاک، ۱ قاشق چای‌خوری مایع‌ ظرفشویی و ۲ پیمانه آب را مخلوط کنید. با استفاده از اسفنج جاهای لازم را با آن پاک کنید.

تذکر:
آمونیاک باعث سوزش چشم شده، ممکن است روی تنفس تاثیر بگذارد. از تهویه مناسب استفاده کنید و آن را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
سفیدکننده خانگی

نحوه استفاده:
۱ قاشق غذاخوری مایع سفیدکننده را در ۱ پیمانه آب‌گرم بریزید. جای مورد نظر را ۱۰ دقیقه با آن خیس کنید. از طی یا اسفنج برای تمیز کردن استفاده کنید.

تذکر:
استفاده نادرست از مایع سفیدکننده، باعث سوختگی پوست می‌شود. برای جلوگیری از خوردگی، آن را به اندازه کافی رقیق کنید.
از تهویه مناسب استفاده کنید و مایع را از دسترس کودکان دور نگه دارید.
سرکه

نحوه استفاده:
¼ پیمانه سرکه سفید را با ۱ پیمانه آب گرم ترکیب و محل مورد نظر را فورا با آن تمیز کنید.

نکته:
از این محلول می‌توان با اطمینان در بیش‌تر موارد استفاده کرد.
از موادی مانند سرکه و جوش شیرین می توان یک ماده ی شستشوی خانگی ساخت و از آن استفاده کرد.
شاید اگر کاربردهای فراوان و باورنکردنی جوش‌شیرین و سرکه را می‌دانستیم، در تمیز کردن منزل کمتر از شوینده‌های شیمیایی آماده استفاده می‌کردیم.

جوش‌شیرین و سرکه از جمله بهترین پاک‌کننده‌هایی هستند که استفاده جداگانه یا ترکیب آن‌ها تاثیر فوق‌العاده‌ای در پاکیزگی منزل دارد. با توجه به کاربردهای بسیار آن‌ها، کافیست یک بار امتحان کنید تا این دو محصول ارزان و طبیعی بدون نیاز به سابیدن، میهمان همیشگی خانه شما شوند.

 

وسایل مورد نیاز:
* جوش شیرین
* سرکه سفید
* آب
* اسفنج
* قوطی اسپری

۱- برای تمیز کردن سطوح غیرچوبی، کاشی و سرامیک ۱ پیمانه سرکه سفید ساده را با ۱ پیمانه آب مخلوط کنید و داخل قوطی اسپری بریزید. این مخلوط چندمنظوره را روی سطح مورد نظر بپاشید و با اسفنج نم‌دار آن را تمیز کنید.

۲- از سرکه ساده برای تمیز کردن سرویس‌های بهداشتی استفاده می‌شود.
۳- هنگام شستشوی حوله‌ها به جای نرم کننده، ½ پیمانه سرکه را در دور آخر شستشو به ماشین‌لباسشویی اضافه کنید. نرم‌کننده‌های لباس قدرت جذب حوله را کم می‌کنند اما سرکه ضمن خوشبو کردن باعث نرمی حوله‌ها شده و تاثیری در قدرت جذب آن‌ها نمی‌گذارد.

۴- از پودر جوش‌شیرین برای تمیز کردن روشویی، وان، دوش و سرویس‌های بهداشتی استفاده کنید. برای بردن سخت‌ترین لکه‌ها جوش‌شیرین را با کمی آب ترکیب کنید و به شکل خمیر در آورید. بگذارید خمیر نیم ساعت روی لکه باقی بماند سپس با اسفنج آن را تمیز کنید.

۵- بدون نیاز به سابیدن، کتری و سرویس‌های استیل را به‌راحتی با جوش‌شیرین تمیز نمایید. این ماده بدون ایجاد خش، باعث برق‌ و درخشش ظروف می‌شود. از جوش‌شیرین همچنین برای تمیز کردن سینک‌های استیل و خوشبو کردن آن استفاده نمایید. هر گونه ماده چسبیده به سینک با مخلوط آب و جوش‌شیرین از بین می‌رود. کافیست نیم ساعت صبر کنید و با استفاده از اسفنج به نتیجه دلخواه برسید.

۶- برای تمیز کردن گاز به جای مواد شیمیایی، جوش شیرین مصرف کنید. مخلوط جوش شیرین و آب را داخل اسپری بریزید و آن را روی گاز بپاشید، بعد از ۲۴ ساعت حتی سخت‌ترین جرم‌ها هم با کشیدن اسفنج مرطوب به‌راحتی کنده شده و با یک پارچه تمیز نم‌دار هرگونه ماده باقی‌مانده برداشته می‌شود.

۷- مشکل گرفتگی چاه با مخلوط جوش‌شیرین و سرکه حل می‌شود. ابتدا ½ پیمانه جوش‌شیرین و سپس به آرامی ½ پیمانه سرکه اضافه کنید. بعد از ۳۰ دقیقه روی آن‌ها آب داغ بریزید.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت