نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » آشپزی » پخت غذاهای متنوع با باقیمانده غذاها

پخت غذاهای متنوع با باقیمانده غذاها

یکی از معضلات خانواده‌ها، به خصوص بعد از مهمانی شام یا ناهار، غذاهای باقیمانده است.

دیده شده گاهی تا یک هفته اعضای خانواده مجبورند غذاهای تکراری بخورند و دم برنیاورند. در بدترین حالت هم غذاها راهی سطل زباله می‌شوند و کوله باری از عذاب وجدان برای آدم باقی می‌گذارند. البته راه‌های دیگری هم وجود دارد. می‌شود به جای غذای تکراری خوردن و عذاب وجدان حمل کردن، کمی خلاقیت به خرج داد و بسته به ذائقه خانواده، با غذاهای مانده، غذای جدیدی درست کرد. ما برایتان چند پیشنهاد داریم.

پلو سفید
توپ برنجی
برنج پخته را با کمی جعفری خرد شده، کمی زیره و پنیر پارمزان رنده شده مخلوط کنید. در ۲ ظرف جداگانه پودر سوخاری و کنجد بریزید و در ظرفی دیگر یک تخم‌مرغ بشکنید. در ماهیتابه‌ای روغن بریزید و بگذارید تا داغ شود. با مایه برنج، گلوله‌هایی به اندازه گردو درست کنید، ابتدا در تخم مرغ بغلطانید، بعد در پودر سوخاری، دوباره در تخم‌مرغ و بعد در کنجد، در نهایت هم در روغن بیندازید تا کمی سرخ شود. حالا شما یک وعده غذایی خوشمزه و سبک دارید.

ته چین
می‌توانید برنج‌های اضافی را حتی اگر پلو قاطی (عدس پلو، لوبیاپلو، باقالی پلو) هستند، با تخم‌مرغ و ماست و کمی زعفران مخلوط کنید و یک ته‌چین خوشمزه با آن درست کنید. اگر کمی گوشت یا مرغ پخته ریش ریش شده هم بین لایه‌های برنج بگذارید که دیگر یک ته‌چین مجلسی خواهید داشت. روی ته‌چین را با کمی زرشک و خلال بادام و خلال پسته و کشمش پلویی که در روغن و کمی زعفران تفت داده شده‌اند تزیین کنید. هیچ‌یک از اعضای خانواده متوجه نمی‌شوند قبلا از آن غذا خورده‌اند.

ماکارونی و لازانیا
سالاد ماکارونی
اگر لازانیا درست کردید و ورق‌های لازانیای غوطه ور در آب جوش زیاد آمد، نگران نباشید. می‌توانید آنها را درحالی‌که بین‌شان سلفون یا نایلون قرار داده‌اید در فریزر نگه‌دارید و یک‌بار دیگر از آنها استفاده کنید. یا اینکه آنها را در قطعه‌های کوچک برش بزنید و با آن سالاد ماکارونی درست کنید. کافی است کمی ذرت، سوسیس یا کالباس، گوجه‌فرنگی و خیارشور نگینی خرد شده و به میزان لازم سس مایونز و نمک و فلفل به آن اضافه کنید.

کیک اسپاگتی
اگر ماکارونی شب قبل زیاد آمد و اهل غذای مانده خوردن نیستید، می‌توانید به آن دو، سه تخم‌مرغ کامل اضافه کنید و با کمی زعفران مخلوط کنید و در ماهیتابه بریزید و با آن کوکو درست کنید. حتی می‌توانید این مواد را در ظرف کیک بریزید و در فر بگذارید و کیک ماکارونی داشته باشید.

کاهو
کوکوی کاهو
برگ‌های ضخیم و بیرونی کاهو یا کاهوهای سس‌نزده سالاد را دور نریزید. آنها را در میکسر خرد کنید و سبزی معطر، بیکینگ پودر، دارچین، زردچوبه، پودر سیر، گردوی خرد شده و اگر دلتان خواست کمی زرشک و کمی نمک و زعفران به آن اضافه کنید. حالا به میزان لازم تخم‌مرغ در آن بشکنید و خوب هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند و در روغن داغ شده بریزید. حتما از طعمش خوشتان می‌آید؛ این یک غذای قدیمی مادربزرگانه است.

مرغ پخته
ساندویچ و پیتزای مرغ
مرغ‌های پخته را می‌توانید خرد کنید و با کمی قارچ و فلفل دلمه‌ای و ذرت تفت بدهید. بعد روی نان تست بگذارید و روی آن پنیر پیتزا بریزید و در ساندویچ ساز قرار دهید تا یک میان وعده یا غذای پیک‌نیکی سریع نصیب‌تان شود. می‌توانید همین مواد را روی نان تست بریزید، با پنیر پیتزا و سس گوجه فرنگی روی همه مواد را بپوشانید و در فر قرار دهید تا نان برشته و پنیر آب شود. پیتزا یک نفره خوشمزه شما آماده است.

پلو مرغی
اگر مرغ‌تان از قیافه افتاده و خرد شده بود، می‌توانید پلو مرغی درست کنید. به این ترتیب که برنج را بپزید و آبکش کنید و بعد مرغ را که کمی ادویه (دارچین، فلفل و زعفران) زده‌اید، لایه لایه، بین برنج قرار دهید و به‌جای آب و روغن، آب مرغ را روی آن بریزید. در آخر با زرشک و برنج زعفرانی تزیینش کنید.

کوکوی مرغ
مرغ‌های پخته‌ای را که رب ندارند ریش ریش کنید. ۲یا ۳سیب‌زمینی متوسط را بپزید و رنده کنید. حالا مرغ‌ها و سیب‌زمینی‌ها را با ۳تخم‌مرغ و کمی نمک، فلفل، زعفران، زردچوبه و دارچین خوب مخلوط کنید. در ماهیتابه روغن بریزید و بعد از اینکه داغ شد همه مواد را در آن بریزید. بعد از سرخ شدن یک طرف، کوکو را قطعه قطعه کنید و برش گردانید. یک شام پیک‌نیکی خوشمزه در انتظار شماست.

سیب زمینی شکم پر
سیب‌زمینی را خوب بشویید و بگذارید تا بپزد ولی له نشود. وقتی خنک شد، بخش کوچکی از سر آن را ببرید و داخل آن را تا نیمه خالی کنید. حالا تکه‌های مرغ پخته و فلفل دلمه‌ای و پنیر پیتزا را با کمی پودر آویشن داخل شکم سیب‌زمینی بریزید و آن را در فویل بپیچید و در فر بگذارید، آنقدر که پنیر آن آب شود. حالا خانواده خود را به یک عصرانه هیجان‌انگیز دعوت کنید.

نام: مربای بالنگ
شغل: درمان درد مفاصل
آنها که دستی در طب سنتی دارند، بالنگ را به نام «اترج کبیر» یا «بادرنج» می‌شناسند. این میوه‌ که از مرکبات است ظاهری شبیه گریپ‌فروت دارد. اگر بالنگ را قاچ کنید، بعد از پوست، یک لایه نرم می‌بینید که قطور است و پالپ‌هایی که نسبت به لایه نرم، حجم کمتری دارد.

 

بالنگ را شسته و پوست آن را خیلی نازک بکنید. حالا میوه را از وسط ۲نیم کرده و مغز آن را جدا کنید، آب آن را بگیرید و کنار بگذارید. بالنگ را در اندازه‌های دلخواه خرد و سپس هم وزن آنها شکر کنار بگذارید. بالنگ‌های خرد شده را یک ساعت در آب سرد بگذارید.

 

حالا آنها را از آب خارج کنید و اگر دوست دارید مربای تردی داشته باشید یک شبانه‌ روز در آب آهک نگه دارید. (یک کیلو آهک را در ۱۵لیوان آب خوب هم بزنید تا آهک به‌صورت دوغ غلیظی درآید. سپس صبر کنید تا آب در سطح ظرف کاملاً زلال بایستد.) بعد از اینکه بالنگ‌ها را از آب آهک خارج کردید و شستید، آنها را در آب در حال جوشیدن بریزید تا۲۰دقیقه بجوشد. سپس آب آن را خالی کنید و دوباره در آب جدید بجوشانید.

 

این کار را ۳یا ۴بار تکرار کنید تا تلخی پوست بالنگ گرفته شود. بعد از همه این مراحل، بالنگ‌ها را با ۲لیوان آب و شکری که کنار گذاشته بودید روی شعله گاز قرار دهید و بگذارید آنقدر بجوشد تا شربت آن غلیظ شود. می‌توانید کمی زعفران و گلاب هم به آن بیفزایید. در آخر آب مغز بالنگ یا یک قاشق مرباخوری آبلیمو را به مربا اضافه کنید تا شکرک نزند .

این میوه طبیعت خاصی دارد؛ پوست زرد آن کمی گرم و خشک است و لایه نرم گوشتی‌اش در انواع شیرین آن سرد است و تر. برگ و شکوفه بالنگ هم گرم و خشک است.

 

پوست این میوه قلب، فکر، کبد و معده را قوی و دهان را خوشبو می‌کند و محلل غذاست. اگر این پوست را با شکر یا عسل، مربا کنند، مربایی مقوی و مفرح با خاصیت ضدسمی خواهد شد. اما یادتان باشد در خوردن آن زیاده‌روی نکنید چون مصرف بیش از حدش باعث شدت حرارت در افراد گرم مزاج می‌شود.

 

در روزگاران قدیم از این میوه به‌عنوان درمان دریازدگی، مشکلات ریوی و بیماری‌های روده استفاده می‌شد. چینی‌ها از ریشه و پوست بالنگ، جوشانده‌ای درست می‌کنند که ضدسرفه و نرم‌کننده سینه است.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت