نایت ملودی » سرگرمی » نایت پلاس » دانستنی ها » چگونه زعفران اصل بخریم؟

چگونه زعفران اصل بخریم؟

زعفران ، خریدش جزء آن دسته از خرید‌هایی است که مشتری باید تمام حواسش را در حین خرید جمع کند تا سرش کلاه نرود؛ به خصوص که این کار به سهولت انجام می‌گیرد.

از آنجایی که نسبت به سایر محصولات کشاورزی، زعفران ارزش مادی بیشتری دارد، بیش از آنکه توجه خود را بر روی برند و یا سایر مشخصات ظاهری این محصول معطوف کنیم، باید چگونگی تشخیص زعفران اصل از تقلبی را یاد بگیریم.

علت آن است که «گل رنگ» شکل و ظاهری مشابه زعفران داشته و برخی از کاسبان سودجو، آن را به‌جای زعفران اصل به مشتری می‌فروشند.

تشخیص زعفران‌های اصلی از روی سرشاخه کلاله زعفران ساده‌ترین روش محسوب می‌شود. چراکه سرشاخه‌های کلاله زعفران سه‌شاخه و قسمت بالای آن شیپوری بوده که هرچه پایین‌تر می‌آید باریک‌تر می‌شود ضمن اینکه دارای مقداری طعم تند است؛ اگر زعفران شیرین باشد به این معناست که کاسب برای افزایش وزنش مقداری نمک یا شکر به آن افزوده است.

البته چنانچه زعفران ها پودر شده باشند تنها با دستگاه‌های آزمایشگاهی قابل‌ تشخیص هستند.

همچنین برخی دیگر برای تشخیص مرغوبیت زعفران، یک رشته از آن را بین کاغذ کاهی و روزنامه فشار می‌دهند و در صورتی که اثر چربی به‌جا نماند زعفران را مرغوب و اصل می‌نامند.

اگر چه برخی از خانواده‌ها اصل یا تقلبی بودن برایشان اهمیتی ندارد و صرفاً رنگ است که مدنظرشان است، با این حال لازم است که بدانید از جمله رنگ‌های شیمیایی مصنوعی بکار رفته در تقلب زعفران، رنگ غیرمجاز آلرژی‌زا و سرطان‌زای تارترازین است که علاوه بر خسارت اقتصادی، یک خطر بهداشتی و تهدیدی برای سلامت مصرف کننده  نیز به شمار می‌رود.

یک راه دیگر قرار دادن برخی تار و رشته زعفران در آب  و حل کردن آن است. در صورتی که پس از رنگین شدن آب، الیافی نخ مانند باقی بماند آن زعفران تقلبی خواهد بود.

در مجموع کسانی که این محصولات تقلبی را می‌فروشند، بسته بندی آن‌ها فاقد مشخصات کامل و صحیح تولیدکننده است.

به همین دلیل به کرات توصیه شده تا در حین خرید از ذکر تمام اطلاعات پی آمده، در انواع بسته‌بندی‌شده از جمله: نشانی کامل کارخانه، شماره تلفن، شماره پروانه ساخت، نام و ثبت تجاری، سری ساخت یا تولید، تاریخ تولید و انقضا، وزن خالص، نوع و درجه‌بندی زعفران، علامت استاندارد، علامت تأیید وزارت بهداشت مطمئن شوید.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت