نایت ملودی » ورزش » خارج از گود » پزشکی ورزشی » تأثیر مشت کردن دست چپ بر افزایش تمرکز ورزشکاران

تأثیر مشت کردن دست چپ بر افزایش تمرکز ورزشکاران

تأثیر مشت کردن دست چپ بر افزایش تمرکز ورزشکاران
طبق تحقیقات جدید انجمن روانشناسان آمریکا، فشار دادن یک توپ با دست چپ‌ موجب افزایش تمرکز ورزشکاران می شود. این کار باعث فعال شدن بخشی از قسمت‌های مغز می‌شود. پژوهشگران در آلمان مهارت ورزشکاران را در سه رشته فوتبال، جودو و بدمینتون مورد بررسی قرار دادند. این آزمایش‌ها به هنگام تمرین و همچنین در شرایط پر استرس در مقابل جمعیت و دوربین‌ها انجام شد.
ورزشکاران راست دستی که قبل از مسابقه توپی را در دست چپ‌شان فشردند، کمتر از ورزشکارانی که توپی را در دست راستشان فشردند، دچار تنگی نفس شدند.این تحقیق در مجله روانشناسی آزمایشی به صورت آنلاین منتشر شد.
دکتر جورگن بکمن که در دانشگاه فنی مونیخ آلمان، استاد روانشناسی ورزشی است می‌گوید: برای ورزشکاران حرفه‌ای، حرکاتی مانند شوت کردن یک توپ فوتبال یا فن زدن روی حریف در جودو، به صورت خودکار شکل می‌گیرد. وقتی ورزشکاری که تحت فشار است خوب عمل نمی‌کند، ممکن است بیشتر از آن که به مهارت‌های خودکار خود اعتماد کند، بر حرکات خود متمرکز شود.
او افزود: زیاد فکر کردن می‌تواند با تمرکز و کارایی به صورت خودکار، مداخله کند. ورزشکاران هنگامی که به بدن خود اعتماد می‌کنند به نسبت زمانی که بر روی حرکات خود فکر می‌کنند کارایی بهتری دارند و فکر کردن به آنچه مربیان‌شان هنگام تمرین به آن‌ها گوشزد کرده‌اند، باعث کمتر شدن کارایی‌شان می‌شود. ممکن است به دور از انتظار باشد اما ورزشکارانی که به طور آگاهانه سعی در حفظ تعادل خود دارند، دچار عدم تعادل می‌شوند. در المپیک لندن هم چنین اتفاقی برای بعضی از ژیمناست‌ها افتاد.
تحقیقات پیشین نشان می‌دهند که اندیشه کردن به نیمکره چپ مغز مربوط می‌شود در حالی که نیمکره راست مغز مربوط به کارایی بالاتر به وسیله حرکات خودکار است که بعضی ورزشکاران از آن استفاه می‌کنند. نیمکره راست مغز حرکات قسمت چپ بدن و نیمکره چپ مغز حرکات قسمت راست بدن را کنترل می‌کنند.
محققین به این نتیجه رسیده‌اند که فشار دادن یک توپ یا دست چپ می‌تواند نیمکره راست مغز را فعال کند و باعث کمتر شدن احتمال تنگی نفس در شرایط بحرانی شود.طبق گفته نگارندگان این تحقیق، مطالعات منحصرا به ورزشکاران راست دست است زیرا هنوز دانشمندان بعضی رابطه‌ها بین قسمت‌های مختلف مغز را در چپ دست‌ها درنیافته‌اند.همچنین این تحقیق می‌تواند نکات مهمی را خارج از دنیای ورزش به ما نشان بدهد.
افراد سالخورده که از افتادن واهمه دارند معمولا سعی می‌کنند بر حرکات خود تمرکز کنند، بنابراین سالمندان راست دست می‌توانند با فشار دادن دست چپ‌شان قبل از راه رفتن یا بالا رفتن از پله‌ها، تعادل خود را تقویت کنند. خیلی از حرکات بدن با تمرکز آگاهانه برای کنترل آن‌ها، به خوبی انجام نمی‌شود. بنابراین، این تکنیک می‌تواند برای خیلی از موقعیت‌ها و کارها مفید باشد.
در آزمایش اول، ۳۰ فوتبالیست نیمه حرفه‌ای در یک جلسه تمرین هر کدام ۶ پنالتی زدند. روز بعد، آن‌ها همان تعداد پنالتی را در مقابل ۳۰۰ دانشجو که منتظر دیدن بازی آلمان و استرالیا از تلویزیون بودند، شوت کردند. بازیکنانی که توپی را در دست چپ‌شان فشار داده بودند، کارایی‌شان مانند جلسه تمرین خوب بود اما بازیکنانی که توپ را با دست راست خود فشار داده بودند، پنالتی‌های بیشتری را از دست دادند.
آزمایش دوم بر روی ۲۰ جودوکار (۱۴ مرد و ۶ زن) انجام شد. ابتدا برای تمرین هر کدام از آن‌ها ضربه‌هایی را به یک کیسه شنی وارد کردند. در جلسه دوم به آن‌ها گفته شد که برای ارزشیابی از آن‌ها فیلم گرفته می‌شود. آن دسته از جودوکارانی که توپ را در دست چپ خود فشرده بودند، روی هم رفته در شرایط استرس‌زا بهتر از زمان تمرین، عمل کردند، اما دیگر ورزشکاران نتوانستند در شرایط بحرانی کارایی خوبی داشته باشند.
آزمایش نهایی بر روی ۱۸ بازیکن بدمینتون (۱۲ مرد و ۶ زن) انجام شد. از آن‌ها خواسته شد تا هر کدام چند سرویس بزنند و بعد آن‌ها به دو گروه تقسیم شدند و در حالی که برای ارزشیابی از آن‌ها فیلم گرفته می‌شد، با هم مسابقه دادند. ورزشکارانی که توپی را در دست چپ خود فشرده بودند نسبت به آن‌هایی که توپی را در دست راست خود فشرده بودند، کارایی بهتری داشتند.
در قسمت آخر آزمایش از ورزشکاران خواسته شد تا بدون توپ دست راست یا چپ خود را بفشارند. ورزشکارانی که دست چپ خود را فشردند نسبت به آن‌هایی که دست راست‌شان را فشردند، بهتر عمل کردند. محققین خاطرنشان کردند که تکنیک فشار دادن توپ برای ورزش‌های استقامتی و قدرتی کاربردی ندارد بلکه بیشتر برای ورزش‌هایی که نیاز به دقت دارند و حرکات پیچیده دارند مانند گلف و فوتبال مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت