نایت ملودی » خانواده » کودک و نوجوان » موفقیت کودک و نوجوان » ریخت و پاش به کودکان چه می آموزد؟

ریخت و پاش به کودکان چه می آموزد؟

کودکان امروز فرصت‌ بسیار کمی برای بازی‌های بدون ساختار و نامرتبی که ما در گذشته انجام می‌دادیم، دارند. هر کودکی سرگرمی مخصوص به خود را دارد اما یک چیزی است که تمام کودکان در آن ماهرانه عمل می‌کنند: ریخت و پاش.
کودکان امروز فرصت‌ بسیار کمی برای بازی‌های بدون ساختار و نامرتبی که ما در گذشته انجام می‌دادیم، دارند. هر کودکی سرگرمی مخصوص به خود را دارد اما یک چیزی است که تمام کودکان در آن ماهرانه عمل می‌کنند: ریخت و پاش. در واقع زندگی کردن با یک کودک ممکن است گاهی به شما این احساس را بدهد که در دام ریخت و پاش‌ها و لباس‌های کثیف او گیر افتاده‌اید. صبر زیادی لازم است اگرچه می‌توانید به او تمییز کردن را آموزش دهید. فقط مراقب باشید، هنگامی که این عادات خوب را به او یاد می‌دهید، به تمام ریخت و پاش‌های او «نه» نگویید زیرا او با بعضی از این فعالیت‌ها است که جهان اطراف خود را می‌شناسد و مهارت‌هایش را پرورش می‌دهد. ما در اینجا به شما خواهیم گفت چرا این فعالیت‌ها برای کودکتان مناسب است.

حواس پنجگانه او را درگیر کنید
بازی‌های بهم ریخته را با کودک خود در پارک یا ساحل تجربه کنید. به او اجازه دهید تا توت فرنگی‌های تازه را بچیند، انگشتان پای خود را بر ماسه‌ها فرو برد و به صدای افتادن برگ‌های درختان گوش فرا دهد. این تجربه‌های حسی به کودک شما کمک می‌کند تا جهان اطرافش را بیشتر از آن چه در کتاب‌های درسی نوشته، بشناسد.

باور کنید یا نه، این لحظه‌ها مهارت‌های او را افزایش می‌دهند. آیا می‌خواهید کودکتان مفاهیم ریاضی را درک کند؟ از او بخواهید صدف‌ها، سنگ‌ها یا برگ‌ها را دسته بندی کند سپس بشمارد. تمام آنها برای او زیبا و جذاب خواهند بود (به خصوص در مقایسه با اسباب‌بازی‌هایش) در این زمان که حواس مختلف او تحریک می‌شوند، قدرت حافظه او نیز افزایش می‌یابد.

دانشمند آینده خود را پرورش دهید
این بازی‌ها را کمی نزدیک‌تر بیاورید و به کودکتان اجازه دهید تا در حیاط بازی کند. اسباب‌بازی‌های خانگی بازی او را محدود می‌کنند. به جای آن در حیاط مکانی را به بازی او اختصاص دهید تا در آنجا کندوکاو کند. بیل و سطلی را برای ماسه بازی او تهیه کنید تا به وسیله آنها بتواند مجسمه و قلعه درست کند.

کودکان زمانی که بیرون از خانه بازی می‌کنند، محدودیت ندارند. آنها طی این فعالیت جستجو و کشف کردن را می‌آموزند، جایی که کنجکاوی آنها به سوالشان پاسخ می‌دهد: «چه می‌شود اگر…»

یک شاهکار بسازید
زمانی که کودک شما آماده تمیز کردن خود است، او را در وان حمام آزاد بگذارید. شستشو در حمام نیز می‌تواند ریخت و پاش به همراه داشته باشد، اما ریخت و پاشی تمییز.

به علاوه احتیاجی نیست از مواد خاصی برای این کار استفاده کنید. در واقع شما می‌توانید نقاشی خود را با مخلوط کردن ۱/۳ از شامپو و چند قطره از رنگ خوراکی آغاز کنید. راه دیگر آن است که کرم ریش تراش پدرش را به او دهید.

به او حوله‌ یا لیفی دهید تا به عنوان قلم مو استفاده کند. این کار مهارت‌های حرکتی او را بهبود خواهد داد. (تنها مراقب باشید تا مواد به داخل گوش و بینی او وارد نشوند.)

 

برای افزایش مهارت ریاضی او، مواد را اندازه گیری و ترکیب کنید
زمانی که با ریخت و پاش کودکتان در خانه کنار آمدید، لوازم او را به آشپزخانه ببرید. هنگامی که با او آشپزی می‌کنید، آردها روی زمین می‌ریزند، اجاق گازتان روغنی می‌شود و تخم مرغ‌ها روی زمین می‌پاشند. بنابراین چرا باید این کار را انجام دهید؟ زیرا با این روش شما به او یاد خواهید داد که ریاضیات در زندگی اهمیت دارد.

حتی کودکی نوپا نیز می‌تواند در یک پروژه آشپزی ساده شرکت کند، بنابراین به او زیاد(فنجان) و کم (قاشق غذاخوری) را آموزش دهید. کودکان کوچک‌تر قادرند (۱+۱=۲) و کودکان بزرگ‌تر منها و تقسیم را انجام دهند.

منبع:niniban.com

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت