مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » ورزش » فوتبال » فوتبال جهان » جام جهانی 2014 برزیل » پیروانی: پیروزی برابر ترینیدادوتوباگو به نیجریه شوک منفی داد

افشین پیروانی

کارشناس فوتبال کشورمان معتقد است که پیروزی ایران در دیدار تدارکاتی برابر ترینیدادوتوباگو به تیم نیجریه شوک منفی وارد کرده است.
افشین پیروانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه جام جم در خصوص وضعیت تیم ملی فوتبال کشورمان در آستانه جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل گفت: فوتبال دنیا از ما به روزتر است و امکانات بیشتری دارد. ما در آسیا اول هستیم اما آیا ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا از ما ضعیف‌ترند؟

وی تأکید کرد: ما باید تیم ملی را حمایت کنیم و بدانیم حضور تیم ملی در جام جهانی کار مهمی بوده و نباید توقع زیادی داشته باشیم.

تیم ملی نتیجه بگیرد به نفع همه است
کارشناس فوتبال کشورمان با اشاره به اصول و قوانین فوتبال عنوان کرد: همیشه برای حضور در یک تورنمنت مهم آخرین بازی تدارکاتی که انجام می‌شود، باید نزدیک به اولین بازی این تورنمنت باشد. به نظر من شرایط تیم ترینیدادوتوباگو که ایران به مصافش رفت به نیجریه، اولین حریف ما در جام جهانی بسیار نزدیک است.

پیروانی با اشاره به بدون تماشاگر بودن بازی تدارکاتی ایران – ترینیدادوتوباگو، اظهار داشت: اگر این بازی با حضور تماشاگران برگزار می‌شد بهتر بود، چراکه در جام جهانی تماشاگران حضور دارند. البته این تصمیم حتماً به خواست آقای کی‌روش بوده و باید به آن احترام گذاشت.

وی ادامه داد: ۱۰ نفر از بازیکنانی که مقابل ترینیدادوتوباگو بازی کردند نفراتی هستند که مقابل نیجریه بازی می‌کنند.  البته از این ۲۳ بازیکن هر کدام که بازی کنند حتماً عملکرد خوبی خواهند داشت و اگر تیم ملی نتیجه بگیرد به نفع همه است.

بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان یادآور شد: در تیم ملی ما ۹ بازیکن لژیونر وجود دارد اما «برند» تیم ما فردی شناخته شده‌تر به نام کارلوس کی روش است، زیرا او مربی بسیار  بزرگی است. به طور مثال کاپلو برند تیم ملی روسیه است، چون کسی بازیکنان این تیم را که در داخل زمین بازی می‌کنند، نمی‌شناسد.

نمی‌توانیم حضور در دوره بعدی جام جهانی را پیش‌بینی کنیم
پیروانی در خصوص اینکه تیم ملی ایران می‌تواند به جام جهانی بعدی راه پیدا کند یا نه، گفت: در فوتبال ما چون پایه‌ای قوی نداریم، نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم که در دوره بعد هم به جام جهانی می‌رویم یا نه! تیم‌هایی مانند کره‌جنوبی و ژاپن در دوره‌های مختلف جام جهانی حضور داشتند، چراکه فوتبال آنها بر اساس اصول، علم و برنامه‌ریزی است. امیدوارم فوتبال ما هم به جایی برسد که دیگر دغدغه صعود به جام جهانی را نداشته باشیم و به صعود به مراحل بعد فکر کنیم.

کارشناس فوتبال کشورمان به میزان دوندگی بازیکنان ایرانی اشاره کرد و افزود: استاندارد دوندگی دنیا در خط دفاع ۱۰ کیلومتر، خط حمله ۱۱ و خط هافبک ۱۲ کیلومتر است اما این دوندگی در لیگ ما به هفت کیلومتر می‌رسد و به همین دلیل بود که کی‌روش خواستار تعطیلی لیگ شد.

تیم ما تاکتیک‌پذیر نیست
پیروانی با بیان اینکه ایویچ در سال ۹۸ از سطح تاکتیکی تیم ملی ایران راضی نبود، عنوان کرد: او به سطح تاکتیکی تیم ما نمره زیر ۱۰ داد اما در بحث آمادگی جسمانی سطح بازیکنان را بالا برد تا بحث روحی‌وروانی را به جلو ببرد.

وی ادامه داد: تاکتیک یعنی با توپ یا بدون توپ یک تصمیم خوب گرفتن اما باید بگویم ما تیم تاکتیک‌پذیری نیستیم. وقتی توپ داریم خوب هستیم اما حرکت بدون توپ ما خوب نیست. کی روش هم در اردوها روی توان هوازی و آمادگی جسمانی بازیکنان کار کرد و ما نتیجه خوب این اردوها را در جام جهانی خواهیم دید.

تیم فعلی بین‌المللی‌تر است اما تیم ۹۸ قوی‌تر بود
بازیکن پیشین تیم ملی کشورمان به مقایسه تیم ملی فعلی و تیم جام جهانی ۹۸ پرداخت و گفت: تیم فعلی ما ۹ بازیکن دارد که در خارج از کشور بازی می‌کنند و این تیم نسبت به تیم سال ۹۸ تجربه بین‌المللی بیشتری دارد. آن زمان تیم ما با وجود اینکه جوان‌تر بود اما اراده بالایی داشت و به نظرم تیم سال ۹۸ واقعاً قوی‌تر از تیم فعلی بود. حتی اگر ایویچ روی نیمکت بود، مطمئناً می‌توانستیم به مرحله بعدی جام جهانی هم صعود کنیم. البته امیدوارم تیم ملی کشورمان در شرایط فعلی با هماهنگی و انسجام نتایج خوبی بگیرد.

پیروانی درباره خط خوردن نام خلعتبری از فهرست نهایی تیم ملی اظهار داشت: نباید به خط زدن نام خلعتبری از لیست تیم ملی به کی‌روش انتقاد کنیم، چراکه اگر اسم او خط نمی‌خورد باید از بین شجاعی، جهانبخش، انصاری‌فرد و قوچان‌نژاد یک نفر خط می‌خورد. ما باید به نظر کی‌روش احترام بگذاریم، زیرا او آبرو و حیثیت خودش را بیشتر دوست دارد و سعی کرده بهترین‌ها را انتخاب کند.

وی به حضور ایران در جام جهانی اشاره کرد و یادآور شد: ما به جام جهانی نمی‌رویم که حمله کنیم. باید ساختار دفاعی را قوی کنیم، چون تیم‌های هم‌گروه ما تیم‌های قدرتمندی هستند. معتقدم حتی بوسنی از نیجریه قوی‌تر است و این تیم نظم و دیسیپلین خاصی دارد.

کارشناس فوتبال کشورمان با بیان اینکه کی‌روش نفرات خود را بسیار متفکرانه انتخاب کرده، گفت: ما اگر بتوانیم منطقه یک سوم دفاعی و یک سوم میانی را در دست داشته باشیم، مسلماً می‌توانیم بازی‌های قابل قبولی انجام بدهیم. کی‌روش روی دفاع متراکم کار کرده تا تیم حریف نتواند به منطقه هجده قدم نزدیک شود و در عین حال چشم به ضد حمله دارد.

نیجریه‌ای‌ها از ما می‌ترسند
پیروانی مهم‌ترین بازی تیم ملی در جام جهانی را اولین بازی دانست و عنوان کرد: کس نتیجه مساوی در جام جهانی برای ما برد است. ما اگر بتوانیم برابر نیجریه مساوی کنیم، برای بازی بعد به ما انگیزه می‌دهد. مطمئناً نیجریه‌ای‌ها هم از ما می‌ترسند، به خصوص با نتیجه‌ای که مقابل ترینیدادوتوباگو گرفتیم یک شوک منفی به آنها وارد شده است.

بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال کشورمان در تحلیل خود از حریفان ایران در جام جهانی اظهار داشت: هر سه حریف ما در خط حمله از ما قوی‌تر هستند، اما آنها در خط دفاعی مشکل دارند. به طور مثال نمی‌تواند به خط دفاعی و دروازه‌بان تیم آرژانتین نمره قبولی داد و این تیم شانسی برای رسیدن به فینال ندارد. حریفان ما به خاطر این ضعف احتمال گل خوردن از تیم ما را دارند.

وی به حضور کی‌روش روی نیمکت تیم ملی فوتبال کشورمان اشاره کرد و افزود: کار بزرگ فدراسیون آوردن کی‌روش بود، اما استفاده نکردن از دانش او برای پرورش مربیان اشتباه است. فدراسیون باید برنامه‌ای به کی روش ابلاغ کند تا روی فوتبال پایه کار شود.

پیروانی تأکید کرد: جام جهانی مثل دانشگاه است که به طور فشرده درس‌هایی را در آن یاد می‌گیرید اما باید به خروجی آن هم نگاه کنید. ما باید در تمام زمینه‌ها از جمله  اسپانسرینگ، مارکتینگ، تبلیغات، برنامه‌ریزی و… از جام جهانی دستاورد داشته باشیم و از این میدان درس بگیریم.

کارشناس فوتبال کشورمان همچنین در خصوص سفرش به برزیل برای حضور در جام جهانی، گفت: از فدراسیون خواستم هزینه سفرم به جام جهانی را به ۱۰ نفر از پیشکسوتان فوتبال ایران هدیه بدهد.

تاریخ: 10 ژوئن 2014
نویسنده: رضا ایرانی
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت