نایت ملودی » ورزش » توپ و تور » تنیس و بدمینتون » عکس و بیوگرافی نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ (به صربی: Новак Ђоковић, Novak Đoković) (زادهٔ ۲۲ مه ۱۹۸۷) در بلگراد، صربستان (یوگوسلاوی وقت)، یک تنیس‌باز حرفه‌ای صرب و نفر شمارهٔ یک دنیا در حال حاضر است.او موفق شده است ۲ سال متوالی بازیکن شماره یک دنیا لقب بگیرد.او همچنین صاحب چندین رکورد مختلف است : جوان ترین کسی که به همه ی نیمه نهایی ۴ گرنداسلم رسیده است و تنها فردی است که که موفق به کسب ۳ عنوان متوالی جام آزاد استرالیا شده است و در طولانی ترین فینال یک گرند اسلم(۵ساعت و ۵۳ دقیقه) بازی کرده است.از دیگر رکوردهای وی میتوان به ۳۱ برد متوالی در مسابقا مسترز،رسیدن به فینال همه ی مسابقات مسترز و قهرمانی ۷ عنوان مسترز اشاره کرد.همچنین وی موفق به قهرمانی در ۶ گرنداسلم شده است.

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

عکس های نواک جوکوویچ

 

آغاز تنیس

نواک جوکوویچ در ۲۲ می ۱۹۸۷ در بلگراد، صربستان (یوگوسلاوی سابق)، به دنیا آمد. نام پدرش سردیان ومادرش دیانا است او دو برادر کوچکتر از خود به نامهای مارکو و جورجی دارد که هردو تنیسور هستند. نواک از چهار سالگی تنیس راشروع کرد سپس در شش سالگی زیر نظر تنیسور سابق صربستان یلنا گنچیچ تنیس را ادامه داد.(۱۹۹۱۱) نواک شش سال در کنار گنچیچ تنیس را ادامه داد در طول این شش سال استعداد او در تنیس نظر همه را به خود جلب کرد وگنچیچ او را برای ادامه تنیس به نیکولا پیلیچ معرفی کرد ودر سال ۱۹۹۹ نواک تنیس خود را درکنار پیلیچ ادامه داد. دو سال بعد جوکوویچ چهارده ساله رقابت در مسابقات جهانی راشروع کرد وتوانست در مسابقات قهرمانی اروپا در رقابتهای تک نفره-دونفره وتیمی قهرمان شود. بعد از چند سال جوکوویچ و خانواده‌اش در مونته کارلو-موناکو در فرانسه اقامت گزیدند و در سال ۲۰۰۶ او باتنیسور سابق اسلواکی مارین وایدا شروع به کار کرد.

سال ۲۰۰۶

جوکوویچ در سال ۲۰۰۶ با رسیدن دور یک چهارم نهایی گرند اسلم رولند گاروس و دور چهارم در ویمبلدون خود رابه جمع چهل تنیسور برتر جهان رساند. سه هفته بعد از ویمبلدون او اولین قهرمانی خود را در مسابقات آمسفورت در هلند با غلبه بر نسکولاس ماسو از هلند جشن گرفت. سپس او دومین قهرمانی خود را در مسابقات متس در فرانسه بدست آورد وتوانست به جمع ۲۰ تنیسور برتر جهان ملحق شود.

سال ۲۰۰۷

جوکوویچ سال ۲۰۰۷ را با قهرمانی در مسابقات آدلاید در استرالیا آغاز کرد. اما در دور چهارم اوّلین گرند اسلم سال در استرالیا در سه ست پیاپی به فدرر باخت. نتایج او در دو مسترز ایندین ولز و میامی او را در جمع ده نفر اول جهان قرار داد او در اولین مسترز سال در ایالت کالیفرنیا ودر شهر ایندین ولز در آمریکا به فینال رسید و مقابل رافائل نادال شکست خورد اما یک هفته بعد در مسترز میامی در آمریکا در دور یک چهارم نهایی نادال راشکست داد سپس توانست به فینال برسد و با پیروزی مقابل گیرمو کانیاس از آرژانتین موفق به کسب اولین جام مسترز خود شد. او در سومین مسترز در زمینهای خاکی مونته کارلو در فرانسه در دور سوم به دیوید فرر باخت سپس به پرتغال رفت و در مسابقات استوریل در برابر ریچارد گاسکه ار فرانسه پیروز شد و به قهرمانی رسید. جوکوویچ در دو مسترز بعدی در ایتالیا و آلمان در دور یک چارم نهایی به ترتیب مقابل رافائل نادال و کارلوس مویاشکست خورد. دو هفته بعد در مسابقات گرند اسلم فرانسه برای اولین بار به نیمه نهایی یکی از مسابقات گرند اسلم رسیدو به نادال قهرمان آن مسابقات باخت. یک ماه بعد او در یک چهارم نهایی ویمبلدون در دیداری سخت مقابل مارکوس بغداتیس پیروز شد این دیدار ۵ساعت طول کشید و جوکوویچ توانست در پنج ست با نتایج ۷-۶ ۷-۶ ۶-۷ ۴-۶ ۷-۵ بازی را بسود خود به پایان برساند. در نیمه نهایی بدلبل مصدومیت ناچار به انصراف مقابل نادال شد. در مسترز مونترئال جوکوویچ بعد از بوریس بکر اولین تنیسوری شد که در یک تورنمنت نفرات اول و دوم و سوم را پشت سر هم شکست داد. او در یک چهارم نهایی اندی رادیک نفر سوم جهان در نیمه نهایی رافائل نادال نفر دوم جهان و در فینال فدرر نفر اول جهان راشکست داد و دومین قهرمانی خود را در مسابقات مسترز به دست آورد. در مسترز سینسیناتی جوکوویچ در دور دوم شکست خورد اما دو هفته بعد در گرند اسلم آمریکا به فینال رسیداین اولین فینال گرند اسلم جوکوویچ بود که در سه ست پیاپی به فدرر باخت. در پایان سال او با قهرمانی در جام وین در اتریش مقام سومی خود را در پایان سال مسجل کرد و به مسابقات پایان سال در چین راه یافت.

سال ۲۰۰۸

جوکوویچ سال ۲۰۰۸ را در گرند اسلم استرالیا آغاز کرد او تا دیدار نیمه نهایی به سادگی از سد حریفان گذشت و با پیروزی مقابل فدرر در سه ست پیاپی شگفتی بزرگی خلق کرد و به فینال رفت او در فینال مقابل سونگا از فرانسه ست اول را باخت اما در سه ست بعدی پیروز شد و برای اولین بار قهرمان یکی از مسابقات گرند اسلم شد. از فوریهٔ سال ۲۰۰۵ تا کنون این اولین بار بود که یک گرند اسلم را تنیسوری غیر از فدرر و نادال تصاحب می‌کند. این بزرگترین قهرمانی جوکوویچ در زندگی ورزشی او محسوب می‌شد. پس از قهرمانی در استرالیا او به دبی رفت اما در دور نیمه نهایی به اندی رادیک باخت. سپس در مسترز ایندین ولز با شکست ماردی فیش نهمین قهرمانی خود را بدست آورد. دهمین قهرمانی او هم در مسترز رم در ایتالیا بود که با شکست واورینکا در فینال جام قهرمانی را بالای سر برد. یک هفته بعد در نیمه نهایی مسترز هامبورگ آلمان به نادال باخت و در نیمه نهایی گرند اسلم فرانسه در برابر نادال شکست خورد سپس در زمینهای چمن کوینز در لندن باز هم به نادال باخت ودر ویمبلدون در دور دوم بهمارات سافین بازی را واگذار کرد تا بعد از قهرمانیهای پی در پی در ابتدای سال باز هم قهرمانیها را به نادال وفدرر واگذار کند. در مسترز کانادا نتوانست از قهرمانی سال گذشته دفاع کند و در یک چهارم نهایی به اندی ماری باخت سپس در مسترز سینسیناتی به فینال رفت و باز هم نتوانست اندی ماری را ببرد و ۶-۷ ۶-۷ به او باخت. در بازیهای اولمپیک مدال برنز گرفت و در گرند اسلم آمریکا در نیمه نهایی به فدرر باخت. اما بالاخره در مسابقات پایان سال در چین قهرمان شد.

وی در ژوئیه سال ۲۰۱۱ در بازی فینال ویمیلدون رافائل نادال تنیسور اسپانیایی و مرد شماره یک تنیس جهان را با نتیجه ۱۱ بر ۱ شکست داد تا با این شکست به نفر اول رده بندی تنیس بازان مرد جهان تبدیل شود. او در ژانویهٔ ۲۰۰۸ نخستین عنوان گرانداسلم خود را در آزاد استرالیا برد. در دور نیمه‌نهایی جوکوویچ راجر فدرر رتبهٔ یک وقت دنیا و قهرمان دور قبل را در سه سِتِ پیاپی شکست داد. در بازی نهایی هم در مقابل جو-ویفرید تسونگا با بردن سه ست در چهار ست به پیروزی رسید. پس نخستین بازیکن نمایندهٔ صربستان شد که برندهٔ یک عنوان گرانداسلم شده‌است و نیز جوان‌ترین بازیکن در عصر آزاد که به دیدار نیمه‌نهایی هر چهار گرانداسلم رسیده‌است.

جوکوویچ در آزاد آمریکای سال ۲۰۰۷ به مقام دوم رسید. او همچنین به دور نهایی شش سری بزرگان رسیده‌است و در چهارتای آنها برنده شده‌است. به علاوه او به دور نیمه‌نهایی آزاد فرانسه ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ و نیز آنِ مسابقات قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۷ رسیده‌است. وی در نخستین حضور خود در بازی‌های المپیک (پکن ۲۰۰۸) جیمز بلیک نمایندهٔ آمریکا را شکست داد و به مدال برنز دست یافت.

نواک جوکوویچ یکی از هوادران پروپاقرص باشگاه میلان ایتالیاست. او در ژوئن ۲۰۱۱ با سفر به ایتالیا پیراهن شماره ۱ را از قهرمان ایتالیا دریافت کرد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت