نایت ملودی » خانواده » موفقیت » موفقیت تحصیلی » رازهای موفقیت در تحصیل نوجوانان

رازهای موفقیت در تحصیل نوجوانان

چگونه می توان نوجوانانی موفق در طول سال تحصیلی داشته باشیم؟ نقطه نظرهای یک آموزگار باسابقه ما را در این کار راهنمایی می کند. با داشتن ۲۶ سال سابقه کاری در مدرسه راهنمایی، دریافتم که نوجوانان در این سن گام های فراتر از دنیای خود برمی دارند و فکر می کنند که در این مرحله خیلی بزرگ شده اند، طوری که همه چیز برای آنها خیلی پیش پا افتاده است.
در خیلی از جاها، آنها بسیار بچه به نظر می رسند، آنها هیچ قید و شرط و توجهی به رسم و رسوم تاریخی در تهیه یک گزارش از شورش های انقلابی یا کشیدن نقشه ای همانند مرد عنکبوتی برای انجام پروژه ها ندارند. حتی هرگز به مغزشان خطور نمی کند که والدین آنها پرستار و ندیمه آنها نیستند و تا آنجا که می توانند از پدر و مادرشان انتظار دارند. با وجود همه اینها، نوجوانان (بچه ها در مقطع راهنمایی) در این سن با مسأله رشد جسمانی و عقلانی مواجه می شوند. اندام آنها تغییر می کند و دنیای خارج آنها نیز بزرگتر و پیچیده تر می شود. به طور علمی، تجربیات آنها در این سنین روی کارآموزی و موفقیتشان در دبیرستان و بعدها اثر می گذارد.
مطالعات نشان می دهد که دوران نوجوانی می تواند نقطه عطفی برای دانش آموزان باشد- و متأسفانه بسیاری از آنها از این فرصت ها استفاده نکرده اند- به عنوان مثال، از طریق آمار داده شده نمره دانش آموزان در طول سال اول دبیرستان به طور چشمگیری کاهش می یابد. همچنین تحقیقات اخیر بیان کننده این است که نمره های استاندارد دانش آموزان در دروس علمی و ریاضی به طور قابل ملاحظه ای مابین نمرات دوازده تا شانزده افت پیدا کرده است.
اما در هر صورت به وفور مطالب موفقیت آمیزی را خوانده ایم که این روند را نقض می کند. همچنین تعداد زیادی از دانش آموزان با نمرات بسیار خوب مقطع دبیرستان را پشت سر گذاشته و برای آینده، برنامه ریزی کرده اند. آیا همه قادرند که موفق شوند؟ والدین با استفاده از این ۴ راهکار می توانند در موفقیت فرزندانشان کمک بزرگی کنند.
▪برنامه ریزی و سازماندهی کردن را در رأس کارهایتان قرار دهید: یکی از مهمترین کارها برای نوجوانان این است که به آنها یاد دهید چگونه برنامه ریزی کنند. این سخت ترین کار است. دانش آموزان در مقطع دبیرستان باید فعالیت های کلاسی داشته باشند و رضایت آموزگاران دروس مختلف را نیز جلب نمایند. تکالیف شب مشکل تر می شود همچنین آنها باید در پروژه های ترمی نیز شرکت کنند. شما می توانید از طریق تهیه کردن دفترچه یادداشت، کلاسور و وسایلی که مورد نیاز فرزندتان است، به او کمک کنید. (فراموش نکنید، هنگام خرید وسایل مدرسه، او را نیز همراه خود بیاورید.)
از داشتن میز تحریر و یا جایی که او به راحتی بتواند تکالیف مدرسه اش را انجام دهد، اطمینان حاصل کنید، در کیف او چند مداد و خودکار بیشتر قرار دهید چون بعضی از دانش آموزان هر چقدر داشته باشند باز هم می گویند که کافی نیست. یک تقویم بزرگ در خانه می تواند کمک کند که فرزندان بهتر بدانند که در چه تاریخی چه کاری دارند و همچنین با رنگ کردن بعضی از روزها برای انجام کار مشخصی راحت تر می توانند برنامه و نوع کار روزانه خود را تشخیص دهند.
از جر و بحث کردن در صبح زود برای چیدن برنامه هفتگی در کیف او اجتناب کنید و سعی کنید که کتاب هایش را شب قبل در کیفش بگذارد. لطفاً به فرزندتان وقت کافی برای آماده شدن به مدرسه را بدهید. نوجوانان صبح زود از خواب بیدار می شوند و معمولاً والدین فکر می کنند که اصلاً مهم نیست که فرزندانشان چند دقیقه از وقتشان را در خانه بگذرانند. اما بسیاری از آمادگی و عادت ها از همین قدم اول شروع می شود و دانش آموزانی که دیر به مدرسه می رسند همیشه احساس دستپاچگی و عجولانه ای دارند. سعی کنید برنامه منظمی را در کل روز با نظم خاصی برای فرزندانتان آماده کنید.
▪او را به روابط دوستانه در مدرسه تشویق کنید: بهترین زمان یادگیری نوجوانان وقتی است که آنها خوشحال و کاملاً آرام هستند و در این سن نوجوانان خیلی کارها را با دوستان خود بهتر انجام می دهند. به موقعیت اجتماعی او در طول سالهای دبیرستان احترام بگذارید و این کار ادامه دار باشد حتی اگر او گاهی کارهای بدی انجام داد هرگز او را به طور مستقیم کنترل نکنید که با چه کسی حرف می زنی و یا با چه کسی بیرون می روی. به جای این، به فرزندتان در پیداکردن محلی مناسب برای برقرار کردن ارتباطی راحت تر با دوستانش در خارج از مدرسه کمک کنید. او را به دعوت کردن از همکلاسی هایش در آخر هفته تشویق کنید. مطمئن شوید که فعالیت های خارج از مدرسه او به درسش لطمه ای نمی زند و همچنین او را تشویق کنید که اواخر هفته به مکان های ورزشی و محل هایی که نوجوانان می توانند در امنیت کامل کنار یکدیگر جمع شوند و روابط دوستانه شان را محکم تر کنند، برود.
*اجازه دهید تا آنها نظرات و عقاید جدید را بررسی کنند: بچه های دبیرستانی اغلب فرصت خوبی برای شرکت در انتخابات کلاس یا تیم های ورزشی دارند. بهترین کار تشویق آنها برای شرکت در این گونه فعالیت ها با نظرات و پیشنهادات مختلف است. مثلاً فرزندتان دوست دارد در زمینه هنر فعالیت کند ولی بدین معنا نیست که او باید خیلی جدی و سخت در این کلاس ها شرکت کند طوری که خسته کننده باشد، به جای این، افق فکری او را پرورش دهید مثلاً : چه کسی می داند که چگونه استعدادهای نهفته افراد شکوفا می شود؟ همچنین، هرگز فرزندتان را تنها به کارهای علمی و تجربی وادار نکنید. زیرا آنچه برای کودکان اهمیت دارد، این است که آنها مدرسه را مکانی برای تفریح و یادگیری بدانند.
*والدین در فعالیت های مدرسه فرزندانشان شرکت کنند: با وجود تمام تغییراتی که کودکان در این سن می کنند، تنها یک چیز خیلی مهم است؛ بیشتر دانش آموزان موفق کسانی هستند که والدینشان به طور دقیق بر فعالیت های آن نظارت دارند. والدینی که در انجمن اولیاء و مدرسه شرکت می کنند بر روی عملکرد و موفقیت مدرسه نظارت دارند می دانند که فرزندانشان در کلاس چه کارهایی انجام داده اند تا آنها را نیز در خانه ادامه دهند و به تکالیف مدرسه آنها دقت می کنند. می دانند که آموزگار از دانش آموز چه می خواهد و همچنین از طریق یادداشت و تلفن از نحوه علمکرد فرزندشان مطلع می شوند.
●چگونه والدین می توانند در تکالیف مدرسه فرزندشان کمک کنند؟
۱- ساعت مشخصی را برای انجام تکالیفش در نظر بگیرید که این ساعت می تواند یک ساعت بعد از مدرسه یا کمی دیرتر یعنی از بعد از ظهر باشد، تا وقتی که تکالیفش را انجام نداده به او اجازه تلویزیون دیدن و یا تلفن کردن را ندهید.
۲- هرگز هنگام انجام تکالیف، کنار فرزندتان ننشینید، اشتباهاتش را درست کنید و یا در حل بعضی از مسائل به او کمک کنید تا آموزگار متوجه شد که او چقدر یاد گرفته و کجا می تواند از آنها استفاده کند.
۳- به او در یادآوری تکالیفش کمک کنید. اگر فرزندتان وقت کم دارد از آموزگارش بخواهید که تکالیف او را در آخر روز در یک یادداشت پاراف کند و در انجام تکالیفش به او تأکید زیادی کند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت