نایت ملودی » اخبار » سیاست » روحانی با غرب مصالحه نمیکند!
حسن روحانی
یک روزنامه آمریکایی با اشاره به اولین کنفرانس خبری رئیس‌جمهور برگزیده مردم ایران اعلام کرد روحانی درصدد اعتمادسازی با غرب است اما در زمینه موضوعات کلیدی از جمله برنامه هسته‌ای مصالحه نمی‌کند.

به گزارش افکارنیوز،‌ روزنامه آمریکایی «یو اس ای تودی» در مقاله ای با عنوان «رئیس جمهور جدید ایران مصالحه نمی‌کند» به قلم «ایلان برمن» معاون اندیشکده «شورای سیاست خارجی آمریکا»، نوشت که دکتر «حسن روحانی» رئیس جمهور جدید و منتخب ایران درصدد اعتماد سازی با غرب است اما درباره موضوعات کلیدی تسلیم نمی‌شود.

در ابتدای این مقاله اینطور آمده است که: می گویند تاریخ خود را تکرار نمی کند اما گاهی اوقات مشابه آن تکرار می شود. در مورد سیاست غرب در قبال ایران نیز همینطور است و تاریخ در آستانه بازگشت به گذشته پر هزینه اش است.

بر اساس این مقاله، روحانی که پیروز انتخابات ریاست جمهوری ۱۴ ژوئن ایران شد، این امید را به وجود آورد که امکان توافق هسته ای با تهران وجود دارد.

یو اس ای تودی نوشت که روحانی گفت‌وگوی تمدن ها که از سوی محمد خاتمی طرح شده بود را به روز کرد و از ایده تعامل سازنده با غرب در طیف وسیعی از موضوعات سخن گفت.

در این مقاله آمده است که روحانی صراحتا اعلام کرد که تهران در رابطه با دو موضوعی که سیاستمداران غربی را به خود مشغول کرده است یعنی برنامه هسته ای ایران و حمایت از نظام سوریه، تسلیم نمی شود. روحانی با حضور در اولین کنفرانس خبری خود به عنوان رئیس جمهور منتخب ایران، توقف فعالیت های مرتبط با غنی سازی اورانیوم را رد و صراحتا اعلام کرد که دولت ایران به حمایت از نظام سوریه ادامه خواهد داد.

بر اساس این مقاله،‌ روحانی در عین حال وعده گفت‌وگو با آمریکا را نیز طرح کرد و در اظهارات تاریخ ۱۷ ژوئن خود به خبرنگاران اینطور گفت که: عقل و خرد به ما دو کشور و دو ملت می گوید که باید تفکری بیشتری درباره آینده داشته باشیم و تلاش کنیم که بنشینیم و راه حل هایی را برای موضوعات گذشته و اصلاح امور پیدا کنیم.

روحانی در مورد برنامه هسته ای ایران نیز وعده اعتماد سازی با غرب و تعامل در مذاکرات فعالانه تر با آمریکا و اروپا را مطرح کرد و این وعده شوق و شور غرب را زیاد کرد به طوریکه خوش بینی تدریجی کاخ سفید درباره احتمال از سرگیری تعامل با تهران افزایش یافت و دولت فرانسه نیز آمادگی خود را برای همکاری با روحانی در زمینه موضوعات سیاست خارجی اعلام کرد.

علاوه بر این، رسانه های خبری غرب نیز با شتاب تلاش کردند تا دیدگاه های میانه روی روحانی را پر رنگ کنند و به تشریح ضرورت استفاده از فرصت فراهم شده از طریق چرخش آشکار سیاسی ایران پرداختند.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت