نایت ملودی » اخبار » سیاست » فکوهی:باید از فرصت حضور روحانی استفاده کرد.

ناصر فکوهی

یک استاد دانشگاه تهران گفت: باید از فرصت بوجود آمده پس از انتخابات و رویکرد اعتدال‌گرایی استفاده کرد و فضای نقد و بررسی را افزایش داد.

به گزارش جماران به نقل از ایسنا، ناصر فکوهی در نشست بررسی جامعه‌شناختی رفتار انتخاباتی مردم ایران که از سوی انجمن جامعه شناسی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه “بحث‌های امروز بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد”،‌ گفت: بهتر است در تحلیل چیستی رای مردم در انتخابات سال ۹۲ در دانشکده علوم اجتماعی نگاهی جامعه‌شناختی داشته باشیم.

وی ادامه داد: از شروع دولت احمدی‌نژاد در سال ۸۴ و ادامه آن در سال ۸۸ آنچه دنبال کرده‌ایم این است که سیاست و امر سیاسی و چگونگی توزیع،‌ انباشت و چرخش قدرت در جامعه صرفا به یک دایره کوچک به نام کنش‌گران رسمی سیاسی محدود نمی‌شود که بخواهیم در تحلیل هشت سال گذشته فقط در این چارچوب حرکت کنیم.

این استاد دانشگاه تهران تصریح کرد:‌ در مباحثی مثل انتخابات و حتی در پیشرفته‌ترین سیستم‌های سیاسی انتخابات در نهایت تقلیل یک سیستم واقعی کنش اجتماعی است که شکلی فرآیندی، پراکنده و غیرقابل مدیریت دارد و یک لحظه و مکان خاص در انتخابات است.

فکوهی با بیان اینکه «این احساس وجود دارد که پیروزی یک فرد در انتخابات به معنی تغییر در کشور است»، اظهار کرد: لزوما تغییر حتی در راس سیستم اجتماعی به معنی تغییر در خود سیستم اجتماعی نیست.

وی خاطرنشان کرد: اتفاقی که در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ افتاد و حتی قبل از آن هم شاهدش بودیم، پیروزی امر اجتماعی به امر سیاسی بود؛ امر اجتماعی، نه به مفهوم مردم، بلکه آن چیزی که در یک جامعه موثر است و کمک می‌کند که جامعه به سمت بهتر شدن حرکت کند. امر اجتماعی، کنش در سطح روزمرگی مستمر مردم است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: از حدود ۷۰ سال پیش امر اجتماعی در ایران به شکل کاملا مشخص و ریشه‌ای به امر سیاسی متصل شده است و بروز آن را در اقتصاد و سیستم نفتی شده ایران می‌بینیم. جامعه‌ای که برای مشکلاتش پول‌درمانی می‌کند جامعه‌ای است که امر اجتماعی در آن به امر سیاسی گره می‌خورد.

فکوهی با اشاره به انتقادهایی که به رفتارهای دولت در هشت سال گذشته از سوی منتقدان و تحلیلگران وارد شده است، گفت: دولت قبل را متهم به پوپولیسم می‌کنند اما من معتقدم جامعه ما از سال‌های گذشته دچار نوعی پوپولیسم قاجاری بوده است و این نگرش، ضرباتی را به سیستم اجتماعی کشور وارد کرده که واقعه بزرگی مثل انقلاب اسلامی چنین ضرباتی را به سیستم اجتماعی نزد. انقلاب که شد، سازمان برنامه از بین نرفت اما در چند سال گذشته از بین رفت و در کنار آن شورای پول و اعتبار و صندوق ذخیره ارزی نیز از بین رفتند.

وی اضافه کرد: به نظر من همه اینها نوعی واکنش عقلایی در حوزه سیاسی و مردم ایجاد کرد و فکر نمی‌کنم برنده انتخابات آقای روحانی بوده باشد بلکه برنده هر هشت کاندیدا بودند، چراکه مخالف وضع موجود بودند؛ البته هر کدام به یک کیفیت.

این استاد دانشگاه با انتقاد از برخی تحلیل‌ها مبنی بر اینکه گفته می‌شود مردم در انتخابات ۹۲ به سمت عقلانیت حرکت کردند، گفت: مردم در داخل سیستم شناختی خود به سمت عقلانیت حرکت می‌کنند نه تنها امروز، بلکه چهار یا هشت سال گذشته هم عقلانیت را می‌خواستند. آنچه در این انتخابات تغییر کرده است، این است که سیستم سیاسی این مساله را به شکل نسبی درک کرد که جامعه ۷۰ – ۸۰ میلیونی ایران که در آن بیش از ۶۰ درصد مردم جوان هستند و به شدت در دانشگاه‌ها رشد کرده‌اند را نمی‌توان مثل یک جامعه دوران قاجاری هدایت کرد.

فکوهی تاکید کرد: فکر می‌کنم حتی کسانی که به روحانی هم رای ندادند با همین نیت پای صندوق‌های رای آمدند و خواستند که به عقلانیت رای دهند.

این استاد دانشگاه، گفتمان فراجناحی روحانی را مورد توجه قرار داد و گفت: روحانی توانسته است از جامعه بازخورد مورد نظرش را بگیرد و وظیفه انجمن جامعه‌شناسی دانشگاه تهران و جامعه‌شناسان و متفکران پیش از هر زمان این است که اگر فضای بهتری برای نقد امروز بوجود آمده است، بهتر است از این فضا استفاده کنند و مسائل و مباحث مختلف را به بحث بگذارند.

وی کابینه پیشنهادی آقای روحانی را معیار خوبی برای تشخیص نگاه و رویکرد دولت منتخب دانست و افزود: انتخاب آقای روحانی برای کابینه مشخص می‌کند که او یک انتخاب سیاسی دارد یا بر اساس نیازهای جامعه کابینه‌اش را معرفی می‌کند. من طرفدار رادیکالیسم، حداکثرخواهی و عجله نیستم اما معتقدم از همان گام اول باید انتخاب‌ها تخصصی باشد.

فکوهی با اشاره به فضای بسته در سالهای گذشته بویژه در عرصه دانشگاهی و فرهنگی گفت: من در چهار سال گذشته شخصا تحت فشار نبودم اما بسیاری از افراد صرفا به خاطر اینکه برای کشور دغدغه داشتند به دلایل واهی در زندان هستند؛ کسانی که به نظام و مردم علاقه دارند و معتقدم باید از فرصت حضور آقای روحانی استفاده کرد تا شاهد چنین فضاهایی نباشیم.

در ادامه این برنامه سعید موید‌فر استاد دانشگاه با اشاره به اینکه «تا آخرین دقایق اعلام رای نهایی بسیاری از مردم با تردید زندگی کردند»، گفت: این تردید به خاطر کُنش احتمالی بود که از سوی حکومت انتظار می‌رفت.

وی ادامه داد: ایرانی‌ها در همه جنبه‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی عمدتا برای امر اجتماعی تلاش می‌کنند اما متاسفانه امر سیاسی همیشه جلوی آنها را گرفته است.

این استاد دانشگاه با انتقاد از سخنان جلایی‌پور مبنی بر اینکه در انتخابات ۹۲ یک جنبش و پتانسیل اجتماعی رقم خورد، اظهار کرد: معتقدم باید با بیم و امید به وضعیت به وجود آمده نگاه کنیم. آنچه امروز شاهدیم، تحت تاثیر حکومت و گروه‌های ذی‌نفوذ است و هنوز نگرانی‌ها و بی‌اعتمادی‌ها در جامعه از سوی مردم وجود دارد. باید تلاش کنیم سمت و سوی تغییرات یا عقلانیتی که در جامعه دیده می‌شود در نظام و حکومت هم ایجاد شود.

موید‌فر تصریح کرد: نباید رفتار مردم در انتخابات را یک واکنش و رفتار یکدست ببینیم. تفاوت جدی بین استان‌های توسعه یافته و نیافته وجود دارد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت