نایت ملودی » خانواده » کودک و نوجوان » موفقیت کودک و نوجوان » روش هایی ساده برای موفقیت های بزرگ فرزندان

چه کار کنیم فرزندانی موفق داشته باشیم؟ این پرسشی است که هر پدر و مادری از خودش می پرسد. اگر می خواهید فرزندان موفقی داشته باشید به نکاتی که در ادامه می آید توجه و آنها را رعایت کنید.روش هایی ساده برای موفقیت های بزرگ فرزندان

افرادی که پدر و مادر می شوند، در برابر فرزندانشان مسئول هستند. اولین و مهم ترین راه کسب موفقیت فرزندانمان این است که مسئولیت پذیر باشیم و به وظایف خود به عنوان پدر و مادر به طور جدی عمل کنیم. اصولا پدر و مادری به همین معناست؛ پذیرفتن مسئولیت. پس برای داشتن فرزندانی موفق، خوب، سالم، بانشاط و بااخلاق، باید پدر و مادری مسئول و وظیفه شناس بوده و مراقب اعمال و رفتار خود باشیم و با صبر و آرامش با فرزندان خویش برخورد کنیم. بنابراین در مرحله اول باید وظایف پدر و مادری را خوب بشناسیم و همچنین بدانیم تعلیم و تربیت فرزندان، یکی از مهم ترین وظایف هر پدر و مادری به شمار می رود پس موضوع تعلیم و تربیت را نباید ناچیز بشماریم.

اهمیت دادن به خانواده

انجام کارهای روزانه والدین امری کاملا طبیعی است اما شما والدین آگاه و مسئول نباید خیلی خودتان را درگیر کارهای روزمره و خانگی کنید. بلکه باید به اعضای خانواده بویژه کودکان اهمیت بدهید. واژه زندگی در کنار تک تک افراد خانواده است که معنا پیدا می کند و شما نباید تمام وقت خود را صرف کارهایی مثل ظرف یا لباس شستن و… کنید. بنابراین سعی کنید همه وقت خود را صرف کارهای روزانه نکنید، چرا که این کار به فرزندانتان نشان می دهد که کارهای روزانه برای شما مهم تر از خانواده است.

شما باید کمی هم به خودتان استراحت بدهید، یعنی در طول روز زمانی را به خودتان اختصاص بدهید، وقتی در طول شبانه روز فقط کار می کنید، خوب طبیعی است که خسته می شوید و این خستگی در روحیه شما تاثیر می گذارد، افراد خانواده بویژه بچه ها پدر و مادری شاد و سرحال می خواهند نه یک پدر و مادر خسته و بی حوصله، بهتر است کمی به خودتان استراحت بدهید. مثلا بعدازظهرها در کنار اعضای خانواده بنشینید و یک استکان چای بنوشید، یا بلیت سینما یا تئاتر بخرید یا با بچه ها ورزش و بازی کنید. بنابراین زمانی که باید میان کار و زندگی یکی را انتخاب کنید، خانواده را در اولویت قرار دهید.

ارزش با هم بودن

سعی کنید زمان بیشتری را با فرزندانتان سپری کنید، برایشان وقت بگذارید، برنامه ریزی کنید و به همراه یکدیگر به بیرون بروید. آنها به محبت و حضور شما در کنار خودشان احتیاج دارند. طی روز ساعتی را مشخص و در کنار فرزندانتان لحظاتی را با خوشی سپری کنید، این گونه فرزندانتان فکر می کنند شما برایشان ارزش قائل هستید و آنها را دوست دارید.

به مناسبت های مختلف برای فرزندانتان هدیه بخرید، آنها را به خاطر کارهای خوبی که انجام می دهند تشویق و از آنها تعریف و تمجید کنید، آنها را در آغوش بگیرید و به آنها محبت کنید. به این نکته توجه داشته باشید که به فرزندان تان ارزش با هم بودن را بیاموزید و خیلی دوستانه به آنها بگویید که چقدر این لحظات با هم بودن زیبا و باارزش است.

ابراز محبت

اگر می خواهید فرزندانی موفق داشته باشید، باید به قدر کافی به آنها محبت کرده و رابطه دوستانه ای با آنها برقرار کنید و همچنین حامی آنها در زندگی باشید. بچه ها به محبت و علاقه پدر و مادرشان نیازمند هستند و دوست دارند پدر و مادرشان آنها را در آغوش بگیرند، ببوسند و نوازش کنند. بنابراین عشق و محبت خودتان را به آنها نشان بدهید. این نکته حائز اهمیت است که شما باید شخصی شاد و پرانرژی باشید، برای این که بچه ها پدر و مادری شاد و پرانرژی می خواهند.

گوش خوبی باشید

سعی کنید در گفتار و رفتارتان صادق باشید. به افراد خانواده بخصوص بچه ها توجه کنید. وقتی فرزندتان صحبت می کند حرف های او را قطع نکنید. وقتی از شما سوالی می پرسند، خوب گوش کنید و سپس پاسخ بدهید، اگر شما نسبت به حرف های آنها بی توجهی کنید آنها احساس نادیده شدن می کنند. این نکته مهم است و تعجبی هم ندارد که گوش کردن به حرف های بچه ها اعتماد به نفس شان را تقویت می کند. بنابراین اجازه بدهید آنها خیلی راحت و صمیمی با شما صحبت کنند، اگر به آنها اجازه ندهید که با شما حرف بزنند، در آینده نیز نمی توانند با دیگران ارتباط برقرار کنند.

ابراز علاقه

به فرزندتان بگویید که چقدر دوستش دارید و عاشقش هستید و همچنین با رفتار و گفتارتان این عشق و علاقه را به او نشان بدهید، اجازه بدهید او محبت شما را نسبت به خویش احساس کند. ببینید فرزندتان به چه کار و فعالیتی علاقه دارد. اگر دوست دارد به کلاس زبان برود او را تشویق کنید، کنارش بنشینید و از او بخواهید به شما هم یاد بدهد.

سعی کنید از فرزندتان خیلی انتقاد نکنید

اگر از او رفتار غیرمعقولی سر زد، بهتر است به جای سرزنش کردن، با او دوستانه و نیز با احترام برخورد کنید، زیرا این احترام تاثیر مثبتی روی رفتار او می گذارد. این نکته حائز اهمیت است که هیچ گاه جلوی دیگران بخصوص خواهر یا برادرش از او انتقاد نکنید. و موجب خجالت و ناراحتی او نشوید. اگر می خواهید از او انتقاد کنید، دور از چشم همه با او صحبت کنید. یا برایش نامه بنویسید و از او بخواهید دلیل رفتارش را توضیح بدهد.

هیچ گاه اسم یا لقبی را به فرزندتان نسبت ندهید

با آنها درست رفتار کنید. مثلا به او نگویید، تو بی زبان، خجالتی، یا احساساتی هستی. بلکه همیشه به او احترام بگذارید تا دیگران جرات نکنند به کودک دلبندتان بی احترامی کنند یا لقبی به او بدهند.

هرگز تنبیه نکنید

اگر فرزندتان اشتباهی مرتکب شد و شما خواستید او را تنبیه کنید، سعی کنید با او دعوای فیزیکی یا کلامی نکنید، زیرا او به واسطه کتک خوردن عادت می کند که در برابر زور بدون چون و چرا تسلیم شود، او نسبت به پدر و مادرش کینه به دل می گیرد، ترسو و بزدل بار می آید و غالبا اصلاح نمی شود. پس با رفتاری منطقی با او برخورد کنید.

گاهی دوستان فرزندتان را به خانه دعوت کنید

وقتی به خانه می آید در واقع او را تشویق کنید تا دوستانش را به خانه دعوت کند. این گونه متوجه می شوید که فرزندتان با چه افرادی ارتباط دارد. زیرا دوست روی رفتار فرزندتان تاثیر می گذارد.

از او استقبال کنید

وقتی به خانه می آید به او نشان دهید که چقدر از دیدنش خوشحال هستید. البته این نکته بسیار ساده اما مهم است که برای افراد خانواده بخصوص کودکان آرایش کنید و لباس های آراسته و زیبا بپوشید.

برای فرزندتان از اصل و نسب تان بگویید

داستان هایی را که در دوران کودکی دوست داشتید یا از میان دفتر خاطرات تان برای کودکتان یک خاطره قشنگ بخوانید. یا این که به چه چیزهایی علاقه داشته اید. آلبوم دوران کودکی خود را با آنها ورق بزنید. وقتی که کودک می خواهد بخوابد، او را در آغوش بگیرید، نوازش کنید و آهسته برایش قصه بخوانید البته هر شب و از کتاب های مختلف. بعضی شب ها هم از او بخواهید تا او برای شما قصه بگوید.

احترام گذاشتن را به او بیاموزید

احترام گذاشتن به اقوام و دوستان بخصوص افراد خانواده را به فرزندانتان آموزش دهید. به آنها یاد بدهید که به پدر بزرگ و مادربزرگ، خاله، عمه، عمو، دایی… احترام بگذارند و با آنها بدرستی رفتار کنند. البته این نکته مهم است که بچه ها از رفتار و گفتار شما الگوبرداری می کنند. پس فقط گفتن کافی نیست بلکه باید در عمل هم به آنها نشان بدهید. آنها را به خانه اقوام و دوستان ببرید و فرزندانتان را به آنها معرفی کنید. کاری کنید در خانه احساس آرامش کند. اگر می خواهید فرزندانتان موفق باشند باید تمام سعی و تلاش خودتان را بکنید تا خانه ای امن و آرام و نیز پر از مهر داشته باشید.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت