نایت ملودی » سلامت » سلامت خانواده » پیشگیری و بیماری ها » ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه

ترومبوز ورید عمقی و آمبولی ریه

ترومبوز ورید‌های عمقی زمانی رخ می‌دهد که لخته‌خون در وریدهای عمقی پاها شکل می‌گیرد و بدین ترتیب بازگشت جریان خون به قلب دچار اشکال می‌شود. این وضعیت منجر به تورم پاها و درد عضلات و ساق پاها می‌شود اگر چه گاهی هیچ علامتی ندارد…

آمبولی ریه زمانی رخ می‌دهد که لخته‌خون از عروقی که در آن شکل‌گرفته جدا شده و با عبور از سمت راست قلب عروق خونی داخل ریه گیر می‌افتد. این وضعیت ممکن است منجر به بروز علایمی مثل درد قفسه سینه، تنگی نفس یا سرفه و استفراغ خونی شود. در موارد شدید حتی ممکن است سبب روی هم خوابیدن آلوئول‌های داخل ریه و مرگ ناگهانی شود.

پروازهای طولانی مدت یا پروازهای متعدد در دوره کوتاه می‌تواند سبب ترومبوآمبولی وریدهای عمقی و آمبولی ریه شود. اما هر وضعیتی که سبب شود پاها به مدت طولانی در حال خمیده و بدون هیچ‌گونه حرکت فعالی قرار گیرد، می‌تواند موجب کاهش جریان خون در پاها شده و خطر تشکیل لخته خون را افزایش ‌دهد.

سایر عواملی که می‌تواند خطر تشکیل لخته خون را افزایش دهد، شامل جراحی‌های اخیر، استفاده از داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی یا هورمون‌درمانی، بارداری، سرطان و مشکلات قلبی و افزایش سن است. عوامل ژنتیکی ارثی نیز ممکن است نقش مهمی در بروز این مشکل داشته باشد.

پیشگیری

• استفاده از جوراب‌های فشاری مناسب در کاهش خطر تشکیل لخته مفید است.

• برای افراد در معرض خطر بالا، مثل کسانی که قبلا دوره‌هایی از ترمبوز را تجربه‌ کرده‌اند، هپارین با وزن مولکولی پایین که توسط یک پزشک تجویز شده و توسط خود فرد به‌صورت زیرپوستی تزریق می‌شود، می‌تواند موثر باشد.

• بلند‌شدن مکرر و کمی راه رفتن در داخل هواپیما جریان خون را در پاها افزایش داده و ممکن است خطر ایجاد لخته را کاهش دهد اما این کار همیشه مفید و موثر نیست.

• ساده‌ترین روش پیشگیری شل و سفت کردن عضلات پاها هنگامی است که روی صندلی نشسته‌اید. بالا بردن متناوب نوک انگشتان پا و سپس بلندکردن پاشنه سبب افزایش جریان خون در وریدهای ساق پا می‌شود و خطر تشکیل لخته را کاهش می‌هد.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت