مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » فرهنگ و هنر » اندیشه و مذهب » شخصیت ها » زندگی نامه فرج‌الله براتپور

فرج‌الله براتپور در سال ۱۳۲۴ در شهر کنگاور در استان کرمانشاه دیده به جهان گشود. وی در دو سالگی به همراه خانواده به کرمانشاه نقل مکان کرد و تا مقطع دیپلم در آنجا درس خواند.

بعد از اخذ دیپلم به دانشکده خلبانی رفت و در مهر سال ۱۳۴۷ پس از گذراندن تحصیلات در ایران و آمریکا به درجه ستوان دومی نایل آمد.

فرج‌الله براتپور

براتپور بعد از آن شروع به پرواز با هواپیمای F5 در رادارهای تاکتیکی کرد و تا سال ۱۳۵۱ با آن هواپیماها ۱۰۰۰ ساعت پرواز انجام داد.

  • دفاع مقدس

از آن سال به بعد پرواز با هواپیمای F4 را آموزش دید و مهر سال۱۳۵۷ هم برای آموزش‌های مدیریتی به امریکا رفت و دو ماه مانده به انقلاب به کشور برگشت.

فرج‌الله براتپورسرتیپ براتپور در این باره گفته است: وقتی ما می‌خواستیم به ایران بیاییم؛ یکی از مدیران آمریکایی ما که رابط میان نیروی هوایی و ارتش آمریکا بود، نزد ما آمد و گفت «شما افسر ارشد هستید؛ انقلاب در حال پیروزی است. ما به شما کار می‌دهیم و شما می‌توانید برای فروختن منزل و جمع کردن وسایل زندگی به ایران بروید و برگردید». اما من قبول نکردم و گفتم وطنم ایران است و حتی اگر بمیرم، دوست دارم آنجا باشم.

وی اوایل آذرماه سال ۱۳۵۷ در پایگاه ششم شکاری بوشهر مشغول به کار شدپس از پیروزی انقلاب، وی چون دوره‌های مدیریت نگه‌داری را در آمریکا دیده بود، به جای شهید کشواد که معاون لجستیکی پایگاه بوشهر بود انتخاب شد.

یک سال بعد، پس از جریانات پاوه که محمدنوژه شهید شد، سرلشکر باقری فرمانده وقت نیروی هوایی از براتپور خواست که به همدان برود.

وی در همدان هم معاون لجستیکی بود و هم اینکه پرواز می‌کرد تا اینکه کودتای نوژه اتفاق افتاد و از آن پس معاونت عملیاتی پایگاه را هم بر عهده وی سپرده شد.

فرج‌الله براتپور مهر سال ۱۳۶۰ جانشین پایگاه ششم شکاری بوشهر شد و سال ۱۳۶۲ به دانشکده فرماندهی ستاد رفت و سپس به مدت دو سال فرمانده پایگاه همدان شد.

بعد از آن به مدت ۵ سال و نیم فرمانده منطقه هوایی شیراز بود و در آخر هم به مدت ۴ سال و نیم رئیس اداره بازرسی نیروی هوایی بود تا این که بازنشسته شد.

فرج‌الله براتپورفرج‌الله براتپور بدون شک یکی از بزرگترین و سرشناس‌ترین خلبانان تکخال جنگنده اسطوره‌ای فانتوم در دنیا است.

این بزرگمرد عرصه نبرد با دشمن، قهرمان بلامنازع عملیات‌های برون مرزی، بمباران و انهادم اهداف بسیار استراتژیک و فوق حفاظت شده عراقی در عمق خاک دشمن را در کارنامه دارد.

فرج‌الله براتپور برنامه‌ریز و فرمانده عملیات اچ ۳ بوده است. این عملیات در نوع خود بی‌نظیرترین عملیات هوایی به حساب می‌آید.

وی همچنین در این عملیات فرمانده گروه سوم بود و در عملیات اچ ۳ پایگاه الولید را شجاعانه بمباران کرد.

سرتیپ خلبان براتپور، درباره روز عملیات اچ ۳ می‌گوید: «برنامه اجرای ماموریت طوری طراحی شده بود که حمله در زمان تعویض شیفت نیروهای عراقی انجام شود. با توجه به اینکه نمی‌خواستم کسی از این ماموریت بویی ببرد از مدتها قبل به فکر آماده نگه داشتن تعدادی هواپیما برای انجام این عملیات بودم و حتی مهماتی را که از ماموریتهای قبلی باقی مانده بود دستور دادم انبار کنند و بدین صورت روز عملیات تعداد ۱۰ هواپیمای مجهز به بمب آماده عملیات بود. در آن روز حتی دستور دادم تا تمام ارتباطات مخابراتی پایگاه و منازل سازمانی نیز قطع شود. در این مدت سعی می‌کردم تا همه چیز را عادی جلوه دهم. حتی وقتی خلبان ایرج عصاره که از خلبانان خوب پایگاه بود از من مرخصی خواست با او موافقت کردم.»

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت