نایت ملودی » اخبار » سیاست » واکنش مثبت صالحی به انتخاب وزیرخارجه جدید آمریکا

وزیرخارجه جدید آمریکا

«ابراز امیدواری»، نخستین واکنش وزیر امورخارجه ایران به انتخاب وزیر امور خارجه جدید آمریکا است.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران ابراز امیدواری کرد که جان کری با ویژگی‌های فردی خود بتواند حداقل موجب «اصلاح بخشی از رویکردها و سیاست‌های ضد ایرانی دولت آمریکا» شود.
صالحی این اظهارات را در حاشیه مراسم ختم دکترحسن حبیبی عنوان کرد و اظهار داشت:آقای جان کری «چهره شناخته شده‌ای» در سیاست خارجی آمریکاست که گفته می‌شود با تحولات منطقه خاورمیانه نیز آشنایی دارد.
جان فوربز کری سناتور ۷۰ ساله حزب دموکرات ونماینده ایالت ماساچوست در مجلس سنای آمریکا است.ایرانی ها کری را نخستین بار زمانی شناختند که وی در انتخابات ریاست جمهوری۲۰۰۴ رسماً به عنوان نامزد حزب دموکرات معرفی شد.
جان کری چندی قبل رسما به عنوان نامزد وزارت خارجه آمریکا به سنا معرفی شد. وی از جمله چهره های آمریکایی است که در دوران انتخابات ریاست جمهوری اش ایده «مذاکرات مستقیم با ایران» را مطرح کرد. شاید همین سابقه است که موجب شده صالحی در اولین موضع گیری دیپلماتیک درباره همتای آمریکایی اش به طور تلویحی این اقدام را مثبت تلقی کند.
علی اکبر صالحی اگر چه  می گوید «عملکرد سیاستمداران از رویکرد کلان دولت‌ها و گرایشات سایر عناصر مؤثر در تدوین سیاست ملی کشورها تأثیر می‌پذیرد»، اما افزوده است: «اما شخصیت فردی مقامات که در واقع ریشه در ذات و طینت آنها دارد، نیز یک واقعیت است.»
رئیس دستگاه دیپلماسی ایران ابراز امیدواری کرد وی با ویژگی‌های فردی خود بتواند حداقل موجب اصلاح بخشی از رویکردها و سیاست‌های ضد ایرانی دولت آمریکا شود و با اصلاح رویکردهای ظالمانه، نادرست و پرهزینه دولت آمریکا به کاهش هزینه‌های انسانی و مالی سیاست خارجی آمریکا برای ملت‌های منطقه و ملت آمریکا کمک کند.
وزیر امور خارجه کشورمان در عین حال یادآور شد: البته باید منتظر بود تا پس از مشخص شدن سایر انتصابات در دولت جدید در عمل ارزیابی کرد که آیا رئیس جمهور آمریکا در دوران مسئولیت خود تمایل یا توان تحقق وعده انتخاباتی تغییر در رویکردهای نادرست سیاست خارجی آمریکا و از جمله رویکردهای خصمانه نسبت به ملت ایران را دارد یا خیر.
صالحی با بیان اینکه تجربه ۳ دهه گذشته به ما آموخته است که عملکرد آمریکا را باید براساس رفتار عینی آنها ارزیابی کرد، عنوان کرد:به هر حال برای ایشان در این مسئولیت خطیر آرزوی درک حقیقت و واقعیت و در نهایت موفقیت را در این جهت دارم.
در همین حال، هیلاری کلینتون در آخرین روز خدمتش به عنوان وزیر امور خارجه آمریکا مدعی شد که ایران حمایت‌های خود را از دولت بشار اسد افزایش داده است.
هیلاری کلینتون روز گذشته در اظهاراتی گفت: «ایران و روسیه هم چنان حمایت نظامی خود را از دولت بشار اسد ادامه می‌دهند»، این مساله نشان می‌دهد که ایران کمک‌های خود را به این دولت این کشور افزایش داده است.
وی مدعی ارسال ارسال نیروهای نظامی و تسلیحات پیشرفته به سوریه از سوی ایران شد.
کلینتون افزود: ایرانیان در برخی موارد آشکارا حمایت خود را از اسد بیان کرده و ایران، حمایت از اسد را به عنوان یکی از اولویتهایش اعلام کرده است.
در همین حال روزنامه وال استریت ژورنال از آغاز سفر دوره‌ای جو بایدن، معاون رییس‌جمهور آمریکا به کشورهای آلمان، فرانسه و انگلیس از روز جمعه خبر داد.

موضوع هسته‌ ای ایران و بحران‌های سوریه و آفریقا محورهای گفت‌وگوی معاون رییس‌جمهور آمریکا در سفر دوره ای خود به آلمان، فرانسه و انگلیس است. هم چنین در این سفر مسائلی مانند ایران ، سوریه و آفریقا نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

پیش بینی می شود تعویق یک باره مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵  به دلیل  هماهنگ شدن کشورهای اروپایی باشد.

آیا انتخاب جان کری تاثیری در رفتار کشور های ۱+۵ در خصوص برنامه هسته ای ایران خواهد داشت و آنان واقعیت دستیابی جمهوری اسلامی به  انرژی صلح آمیز هسته ای را می پذیرند؟

تاریخ: 02 فوریه 2013
نویسنده: رضا ایرانی
دسته بندی: سیاست
نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت