مرتبط با این مطلب
نایت ملودی » خانواده » آشپزی و خانه داری » چگونه دیوار گچی را از لکه های مختلف پاک کنیم؟

چگونه دیوار گچی را از لکه های مختلف پاک کنیم؟

کمتر کودکی است که به روشهای مختلف از مداد رنگی گرفته تا مداد شمعی و دستان کوچک خود یادگاریهایی روی دیوار منازل بر جا نگذارد. با ما همراه شوید تا با روش تمیز کردن لکه های مختلف از روی دیوار آشنا شوید…

روش تمیز کردن دیوار گچی از لکه های مختلف

دیوار‌های گچی را با هر نوع مواد یا وسایل نمی‌توان پاک کرد، زیرا ممکن است لکه بزرگتر و بدنماتری ایجاد شود. در اینجا روش‌های مناسب برای تمیز کردن دیوار گچی از لکه‌های مختلف مثل مداد، خودکار و جای تابلو یاد داده شده است.

اگر دیوار خانه شما گچی است و هنوز رنگ نشده است، به طور کلی برای تمیز کردن آن می‌توانید از مایع ظرفشویی و اسکاچ استفاده کنید. همچنین یک راه ساده و سریع برای تمیز کردن دیوار گچی استفاده از سمباده است. برای تمیز کردن کلی دیوار گچی محلول جوش شیرین نیز می‌تواند تا حدودی لکه‌ها و سیاهی‌ها را از بین ببرد.

تمیز کردن انواع مداد از روی دیوار گچی

۱- روش تمیز کردن مداد رنگی از روی دیوار

برای پاک کردن رد مداد رنگی از روی دیوار می توانید مقداری خمیر دندان را روی یک مسواک کهنه بمالید و به آرامی روی خطوط مداد رنگی را تمیز کنید. همچنین می‌توانید مقداری جوش شیرین را در آب مخلوط کنید و با پنبه روی خطوط مداد رنگی روی دیوار گچی بکشید تا تمیز شود.

برای پاک کردن رد مداد رنگی از روی دیوار از خمیردندان و مسواک کهنه استفاده کنید

۲- روش تمیز کردن مداد سیاه

برای پاک کردن مداد سیاه می‌توانید یک پاک کن معمولی استفاده کنید. برای این کار پاک کن را به آرامی روی خطوط مداد بکشید و آن‌ها را پاک کنید. اگر این روش فایده نداشت می‌توانید از جوش‌شیرین استفاده نمایید. به این صورت که مقداری جوش شیرین را با آب قاطی کرده و با یک پارچه به صورت آرام بر روی محل بکشید. این کار به دیوار آسیب وارد نمی‌کند.

۳- روش تمیز کردن دیوار گچی از مداد شمعی

پاستل ها و مداد شمعی به دلیل روغنی بودن به راحتی از سطح دیوار پاک نمی شوند، برای این کار می توانید ابتدا مداد شمعی به جا مانده روی دیوار را با قاشق پلاستیکی بتراشید.

سپس مقداری جوش شیرین روی یک پارچه نم دار بریزید و به آرامی روی باقی مانده مداد شمعی بکشید.

بعد با یک اسفنج مرطوب روی محدوده لکه ها بکشید تا آن ها را کاملا تمیز کند و در نهایت دیوار را با حوله مرطوب تمیز کنید.

برای پاک کردن جای پاستل ها و مداد شمعی از جوش شیرین و پارچه نم دار استفاده کنید

۴- پاک کردن لکه های سیاه از روی دیوار گچی

این لکه ها ممکن است به طور کامل از روی دیوارهای گچی محو نشوند اما حداقل می توانید سعی خود را بکنید. کمی جوش شیرین را در آب حل کنید و بعد با یک پنبه آن را روی لکه‌های دیوار بکشید. در نهایت با یک دستمال نم دار آن را تمیز کنید.

کمی جوش شیرین را در آب حل کنید و بعد با یک پنبه آن را روی لکه های سیاه دیوار بکشید

۵- تمیز کردن خودکار از روی دیوار گچی

برای پاک کردن رد خودکار از روی دیوار می‌توانید از الکل سفید استفاده کنید. برای این کار ابتدا مقداری الکل سفید روی پنبه بریزید. دقت کنید که مقدار الکل اندازه ای نباشد که از روی پنبه بچکد و لکه باقی بگذارد.

سپس پنبه را روی لکه فشار دهید و اگر جوهر خودکار به پنبه منتقل نشد، از الکل بیشتری استفاده کنید. نباید پنبه را روی قسمت‌های لک شده بمالید زیرا این کار باعث پخش شدن لکه می‌شود. هرگز یک پنبه کثیف را دوباره روی دیوار قرار ندهید و برای هر بار پاک کردن از قسمت تمیز پنبه و یا یک پنبه دیگر استفاده کنید.

سپس یک پارچه تمیز را به الکل آغشته کرده و روی باقی مانده لکه بمالید برای پارچه نیز هر بار از قسمت‌های تمیز آن استفاده کنید و تا محو کامل لکه جوهر به این کار ادامه دهید. در پایان، جای لکه را با یک پارچه خشک پاک کنید.

۶- پاک کردن جای تابلو‌ها روی دیوار گچی

وقتی یک قاب عکس یا تابلو به مدت طولانی روی یک دیوار باشد، اگر تابلو به دیوار بچسبد به این دلیل که گرد وغبار به زیر تابلو نفوذ نمی‌کند، تکه دیوار پشت آن تمیز‌تر از بقیه قسمت‌های دیوار باقی می‌ماند. در این حالت دیوار دورنگ می‌شود. بهترین  روش برای حل این مشکل استفاده از بخارشور است.

اگر بخار شور در دسترس ندارید می توانید محلول شوینده را در آب گرم بریزید و مخلوط کنید سپس با دستمال یا اسفنج اطراف رد تابلو را محکم تمیز کنید.

می توانید محلول شوینده را در آب گرم بریزید و با دستمال یا اسفنج اطراف رد تابلو را تمیز کنید

۷- آخرین راهکار برای تمیز کردن دیوار گچی

اگر از روش های بالا نتوانستید نتیجه بگیرید می توانید با یک کاغذ سمباده مقداری روی محل لکه روی دیوار گچی بکشید. بعد گرده‌های آن را تمیز کنید و یک دستمال نم دار را روی محل لکه بکشید.

نظرات
نام و نام خانوادگی  
آدرس ایمیل  
آدرس سایت